voorzorgsmaatregelen tegen mok??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

voorzorgsmaatregelen tegen mok??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-02 21:52

Mijn paard krijgt van de winter een afgezet stukje wei, zodat hij overdag naar buiten kan.
Maar dit stukje zal binnen korte tijd een grote blubberzooi worden. Ik ben dus erg bang dat hij door die natte zooi, mok krijgt. (het is een Fries).
hij zal er zo'n 7 uur in komen te staan.

Wat kan ik eraan doen om mok te voorkomen??

Helpt het als ik elke keer als hij uit de wei komt, z'n benen afspuit en goed afdroog??

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 09:47

Volgens mij is de beste maatregel om mok te voorkomen, de benen zo droog mogelijk houden. Dus een schone, droge stal of een schone weide.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 09:49

Je kan ze ook insmeren met uienzalf, dat stoot het vuil af. en de sokken aan de onderkant (dus de binnenkant) licht opscheren... (nee de sokken hoeven er niet af...)

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 09:56

vaseline gebruiken, de zuurvrije

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-02 20:18

Je kan er idd uierzalf opsmeren, maar bedank dan wel van te voren even dat je dan verschrikkelijke klonten in de sokken krijgt.
Dan kan je beter babyolie oid erin smeren, houdt ook wat (natuurlijk nooit alles) water tegen en gat niet klonten. En natuurlijk altijd goed afdrogen als ie uit de wei komt. Opscheren helpt trouwens niet direct tegen mok, het is alleen wel makkelijker droog te houden, doordat die haren niet in de weg zitten.
Succes!

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-02 13:15

je zal het niet leuk vinden maar er zijn weinig voorzorgsmaatregelen die je kan doen, zijn benen scheren zodat het niet zolang nat blijft tussen zijn sokken en inderdaar goed schoon houden, succes shaneen