*wobbler en kramperigheid in de achterbenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

*wobbler en kramperigheid in de achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-02 10:41

Ik heb een Wobbler van 4 jaar oud die achter een beetje kramperig loopt.
Ze trekt heel hoog op in haar spronggewrichten. Haar spronggewrichten zijn ook altijd een beetje overvuld. Er zijn ooit foto's van gemaakt maar
er was geen oc of ocd te zien. Sinds twee dagen is ze kreupel aan haar rechterachterbeen. Heeft iemand die ook een Wobbler heeft of heeft gehad hier ook problemen mee gehad ?

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 19:48

Laat eens iemand met een BioScan er naar kijken. BioScan kan hele goede resultaten hebben bij wobblers. Mocht je interesse hebben dan kan ik je een telefoonnummer geven van een goeie therapeute.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

wobbler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-02 08:23

Hoi Vera,

Ik heb dat al geprobeerd. Betty heeft allebei mijn paarden behandeld.
Bij mijn ene paard werkte het perfect maar bij mijn Wobbler had het geen effect. Ze is ook door een homeopaathe behandeld en een keer helemaal los gemasseerd maar dit heeft allemaal niks gedaan. Ik heb toendertijd
volgens mij ook het nummer van Betty via jou gekregen.

Groeten Nathalie

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 08:55

Het kramperig lopen past op zich bij het beeld van een wobbler. Normaal gaat er een impuls naar het achterbeen zodat de spieren zich samentrekken om het been op te tillen, dat gaat bij een atactisch paard ook nog goed, maar dan hoort er een twee 'rem'impuls achteraan te komen en dat gaat bij ataxie niet altijd goed. Daardoor schiet het been als het ware omhoog, zonder dat het afgeremd wordt om de beweging juist te doseren. Soms kan het zich licht herstellen, hangt ervan af hoe erg en zo, moeilijk zo te zeggen, daar kom je alleen achter door af te wachten.
De eenzijdige kreupelheid kan ermee samen hangen maar dat hoeft natuurlijk niet.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

wobbler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-02 10:56

Dit probleem heeft ze al vanaf haar anderhalf ongeveer en is nooit erger geworden en ze is te rijden maar wel vooral stappen. Die kreupelheid ligt weet ik haast zeker wel degelijk aan haar manier van lopen en ik hoop dat het niet van blijvende aard is de kreupelheid. Ik had altijd wel het idee
dat zij vlug slijtage aan haar spronggewrichten zou krijgen maar niet zo vroeg al ze is net 4 jaar.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 18:39

Ja, dat is idd waar! Haha!

Wel goed dat je ene paard er van is opgeknapt maar jammer dat het bij de Wobbler niks heeft gedaan. Zonde want ik heb al veel goede resulaten hiermee gezien.
Succes!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 09:27

Ik heb een wobblerpaard.
Mijn ruin kreeg het toen hij ongeveer 1.5 jaar was.
Met 2.5 is hij weer een heel stuk opgeknapt.
2 veeartsen hebben toen gezegd dat hij maar beter afgemaakt kon worden.Hij viel ook om etc.als hij weer eens een been 'vergat'
Vervolgens heeft hij een tijdje hanetred achtig gelopen en nu merk je er niets meer van.
Ik heb de mazzel dat hij er vanzelf overheen is gegroeid

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 10:22

Wobblers worden idd meestal niet zo oud omdat ze meestal (als het echt slecht is) wel worden geslacht en niet in de sport terecht komen. Bij ons op stal staat er echter 1 die is al oud ( 14 of 15 of zo) en loopt nog in de endurance. Het kan dus wel. Wat je wel ziet is dat door de ataxie en daardoor bemoeilijkt gebruik van de achterhand eerder en meer slijtage van allerlei gewrichten in de achterhand optreedt. Maar heel veel paarden hebben een beetje ataxie of verminderde gevoeligheid in de achterhand (is niet hetzelfde maar wel door hetzelfde probleem veroorzaakt, eigenlijk gradaties in uiterlijk van hetzelfde probleem) waar ze nooit problemen mee hebben.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

wobbler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-02 10:29

Ik hoop dat het meevalt en ze er weer recht op wordt anders laat ik over twee weken weer een keer een foto van het been maken of er geen o.c.d
of iets dergelijks zit. Twee jaar geleden is er ook een foto van gemaakt
omdat er toen al veel vocht in zat maar er was verder niks te zien. Ik denk dat het wel degelijk door haar hanetredachtig lopen komt. Mijn andere paard heeft ook een blessure waardoor ze bijna niet te rijden is dus ik heb twee kneusjes. Bij haar is het ook zichtbaar geworden rond haar anderhalf/2 jaar maar het is nooit minder of erger geworden.
We wachten maar af zelf heeft ze er geen last van heb ik het idee ze is altijd een vrolijk en een blij paard.

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 16:36

Wobbler is naar mijn weten een kruisverlamming. Volgens mij gaat het nooit meer over.. ( toch? ) Ik heb nog nooit een paard met Wobbler gezien, maar ik heb gehoord dat ze erg vreemd lopen..

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-02 10:19

Wobbler is geen kruisverlamming. Zoals de naam zegt lopen ze waggelend maar het ene paard heeft het erger als het andere paard.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-02 16:12

wobbler syndrome is een ataxie, er is ergens in de zenuwenbaan in de nekwervels een beschadiging opgetreden. ER is maar heel weinig hieraan te doen. Maar kan het zijn dat jouw paard niet gewoon hanetred heeft? Ik zou het paard eens laten onderzoeken door Rodinde hoogenraad uit Beers. zij doet aan accupunctuur, misschien kan zij jouw paard helpen? Is jouw paard een krampentrekker of een wobbelaar? hoe plaatst hij zijn achterbenen? Zet hij ze wel keurig onder de massa, of zet hij ze juist heel wijd? Stoot hij zijn benen bij het draven of tilt hij ze alleen maar hoog op in het spronggewricht? Zijn de nodige reflexen op de rug en achterhand wel allemaal aanwezig?

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

wobbler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-02 10:23

Mijn paard heeft vanaf haar twee jaar het wobbler syndroom en is door heel de molen al gegaan ook homeopathie,bioscan en neuroflexmassage
maar dit alles werkt niet bij haar dus daar ben ik helemaal vanaf gestapt.
Ze heeft wat ze heeft en dat geeft haar beperkingen en mij ook met het rijden. Ze krijgt alleen al zo veel slijtage aan haar achterbenen omdat ze dus wat kramperig loopt en dat vind ik wel heel zonde voor een paard van vier jaar. Maar ik hoor uit verschillende hoeken dat die kramperigheid bij veel Wobbler voorkomt. We zien wel wat de toekomst geeft.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 11:49

je paard is niet echt kramperig. HIj kan alleen zijn achterbenen niet goed coordineren, daarom lijkt het wat kramperig. Hij heeft geen controle over zijn beengebruik. Of hij vergt iets van zijn achterbenen en er gebeurt niets, of er komt juist heel veel reactie. de tussenweg beheerst hij niet, daarvoor ontbreken de reflexen. Je hebt nog geluk gehad. Ik heb mijn 2 jarige wobbler naar de slacht moeten brengen. DAt was een groot drama.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

wobbler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-02 12:13

We stappen alleen buiten en af en toe een kort drafje maar haar spronggewrichten hebben veel vochtophoping en dat wordt steeds erger.
Er is al een keer een foto van gemaakt of er ocd zat maar er was niks te zien.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 12:15

Ik denk dat je het moet zien als een soort gallen; die ontstaan door slijtage. Zou een bepaald soort beslag hem kunnen helpen, een licht ijzertje of zo?

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-02 12:17

ze heeft een normaal ijzertje onder. Maar haar ijzers slijten abnormaal na 8 weken zit er geen ijzer meer onder.