* Rhino bij ons op stal. Wat moet ik doen????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-01 20:20

Beste dierenarts,

Bij ons is vorige week zaterdag een nieuw pensionpaard gekomen, dat er niet goed uitzag. Het dier is fit en levendig genoeg, maar echt broodmager. Derhalve heeft een collega van u woensdag bloed afgenomen ter controle.
Vanmorgen werd de uitslag bekend, en het dier heeft rhino bij zich (het komt uit de buurt van Purmerend). Het paard heeft (nog) geen koorts oid, echter wel blaasjes op het tandvlees.
Ik heb mijn dierenarts gebeld om te vragen wat ik nu moet doen om onze paarden te beschermen. Het “zieke” paard moet zo veel mogelijk de wei in, en de stallen moeten zo luchtig mogelijk gehouden worden. Volgens mijn veearts kan ik niet meer doen om onze paarden te beschermen. (er is geen mogelijkheid om het zieke dier apart te zetten en ook alleen in de wei gaat niet ivm verlatingsangst). Ik heb de wei nu opgedeeld in verschillende stukken, met “sluisruimtes” ertussen zodat ze niet met de neuzen bij elkaar kunnen. Het “zieke” dier krijgt nu homeopathische medicijnen toegediend.

Mijn vragen aan u zijn:
1. Wat is de incubatietijd van rhino?
2. Mag ik nu met onze paarden (die dus niet ziek zijn) bv buitenrijden?
3. In geval het paard “echt” ziek wordt, hoe lang duurt dat dan?
4. Stel dat dat paard niet “echt” ziek wordt, wanneer is het bij ons dan weer “veilig”?
5. Kan ik het zelf overbrengen naar andere stallen? (dus moet ik me douchen en verkleden voor ik naar een andere manege oid ga?)

Alvast bedankt voor uw antwoorden!

Sonja.



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 10:22

Hoi Fitz, ja Marco gaat gewoon naar wedstrijden want onze stallen zijn fysiek gescheiden van elkaar. De springpaarden staan (godzijdank) in een andere stal, een eind verder weg, dus die hebben nooit contact met elkaar.

Bedankt voor jullie reacties. Het is inderdaad wel balen, maar minder ernstig dan de meeste rhinoberichten over het algemeen doen vermoeden. Rhino is "gewoon" een herpesvirus, dat heel veel heerst, al wordt het niet altijd als rhino herkend. Er zijn veel snottergevalletjes die afgedaan worden met "ach, beetje verkouden", terwijl als er een bloedsample genomen zou worden, er een rhinovirusje achter blijkt te zitten.
De meeste veulentjes van drie maanden oud, schijnen zelfs hun eerste rhinootje al gehad te hebben!

En ach, dit risico loop je nou eenmaal als je er een nieuwe bij neemt. Maar we hadden het ook ergens anders op kunnen lopen. We rijden in bv het A'damse bos ook regelmatig met andere ruiters op. Stel dat een van hun paarden het (zonder dat de ruiter het weet) virus bij zich heeft, en hij briest een keertje lekker naast jouw paard..... En weer een besmettinkje erbij...

We controleren de paarden in onze stal nu gewoon dagelijks (is gelukkig een vaste, niet wisselende groep paarden die niet wedstrijden rijden enzo) op primaire verschijnselen (ineens 40 graden koorts, blaren, snotten) en als er toch eentje ziek wordt, heb je drie mogelijkheden: 1. antibiotica laten spuiten tegen de secundaire verschijnselen. het paard is dan echter wel ziek, dus verhelpen doe je het er niet mee. 2. meteen op homeopathische medicijnen, of 3. het land in en rustig wachten tot het over gaat.

Ach, we zien het wel. Ik ben alleen wel heel benieuwd wat bv de incubatietijd is, omdat we bijvoorbeeld bij Ada een demo zouden rijden, binnen acht weken na nu....

Groetjes, Sonja.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction, Ubermetrics en 6 bezoekers