Vreemde, plakkerige korsten rond de hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Vreemde, plakkerige korsten rond de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 14:37

Ik dacht natuurlijk als eerste aan mok. Maar mok zit toch altijd aan de binnenkant van de koten? In die gaten zeg maar, net boven de hoef aan de achterkant? Mijn pony heeft dus aan 3 hoeven aan de voorkant allemaal kleine wondjes. Er zit een beetje bloed op en ze plakken heel erg door het wondvocht (denk ik). Ik probeer de korstjes eraf te trekken, maar door de plak gaat dat niet. Zijn halve stal blijft er ook aan plakken. Het zit niet OP zijn hoeven, maar net een cm erboven zeg maar.
Hopenlijk weet iemand wat het is, op de manege wisten ze het ook niet....
Uiteraard heb ik al de nodige info over mok gezocht, en daar stond overal dat het vrijwel altijd ontstaat doordat je paard te nat staat. Dancer staat op vlas, ik hou zijn stal goed bij. Zijn weiland is vandaag natuurlijk erg nat, maar gisteren helemaal niet. En vandaag zag ik het pas, zondag nog gereden en toen zat er niks!

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Vreemde, plakkerige korsten rond de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 15:23

nee geen mok denk ik

of hij heeft met zijn voorhoef erop gestaan( misschien tijdens t rusten)
dat het daardoor beschadigd is of er zit een zweertje onder.
even goed schoonmaken met wat betadine en dan trekt t wel weer weg.
ohw...lees net dat t op drie voeten is?

mok zou dan best wel kunnen, dat hoeft niet perse in de kootholte te zitten, en mok word nog altijd door een bacterie veroorzaakt en niet door water.
die bacterie kan overal zitten, hoeft je paard dus niet nat voor te staan hoor.

gewoon even ene ontsmettende zalf of betadine oplossing erop doen en even in de gaten houden

gina2003

Berichten: 2027
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: almere

Re: Vreemde, plakkerige korsten rond de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 18:04

kan het misschien van mijt komen?
Ik heb er zelf geen ervaring mee verder, maar dat komt ook vaak voor, misschien kun je het op de paardendrogist opzoeken of hun mailen?

Succes

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Re: Vreemde, plakkerige korsten rond de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-05 18:05

Ik dacht dat je zei: kan het misschien van mij komen? haha, ik dacht al. Bedankt voor de antwoorden, ik ga het schoonmaken en in de gaten houden.

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Re: Vreemde, plakkerige korsten rond de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 22:57

lijkteen beetje op wat mijn paardje vorig jaar had. Hij had het echter op 1 been. Net boven de hoef en later trok het ook naar de achterkant van zijn hoef, richting kootholte zeg maar. Bleek inderdaad een mijt. Kuurtje sebasil en het was weg.

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Re: Vreemde, plakkerige korsten rond de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:26

Ja schurftmijt zou heel goed kunnen, inderdaad werkt Sebasil dan het beste maar ik zou het voor de zekerheid even door de veearts laten bekijken.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Re: Vreemde, plakkerige korsten rond de hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 13:14

mok kan ook boven de kootholte voorkomen richting knie maar dan noem je het rasp