* Plasprobleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xMandyx

Berichten: 62
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Beekbergen

* Plasprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-02 18:12

Ik weet echt geen raad meer: telkens als ik ga rijden gaat Jordy in de plashouding staan, zonder dat er iets komt. Dit gebeurt vaak wel zo'n 10x per rit. Hij loopt de hele rit afgeknepen, met een stijve rug.
Er is een scan van de blaas gemaakt om te zien of er blaasstenen-of gruis in zaten, zijn bloed en urine zijn onderzocht, niks gevonden..
Ik snap er niks van... ik weet bijna zeker dat hij geen misbruik maakt van de situatie; hij loopt erg graag, en eerder overijverig dan lui...
Wie heeft hier ervaring mee..??

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 19:14

Als hij dit gedrag vertoont en je zet hem dan op stal, plast hij dan?
Het kan best toch iets van stress zijn hoor. Misschien moet je, nu je zeker weet dat hij verder gezond is, eens gewoon gaan rijden zonder er aandacht aan te schenken! Kan best zijn dat het dan vanzelf overgaat. Hoe meer aandacht je aan dit soort gedrag besteed des te meer versterk je het, onbewust misschien, maar toch.
Hij is onderzocht, mankeert niks, dus rijden met dat dier!!!!!

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 20:41

Pff dat doet Michelle ook af en toe!!Waarschijnlijk niet zovaak als de jouwe ,maar als het weer zover is,dan moet ik echt gewoon een kwartier gaan stilstaan (heb nl geen zin om heel de weg bij elke pas stil te gaan staan) totdat ze eindelijk eens gaat plassen,en DAN nog doen ze het niet helemaal,want aan het einde van de rit komt nog een beetje,en als ze in de wei gezet wordt moet ze wéér!
Ik kan er af en toe aardig sjaggo van worden,maar goed.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 00:47

Had een meisje bij mij in de les, die ook dat probleem had met haar pony. Na 5 minuten les, ging hij staan of hij moest plassen, en bleef zo staan maar plaste niet. Vaak zat is ze eraf gegaan, zadel eraf gehaald, de bak uit gegaan enz. Uiteindelijk een DA erbij gehaald, bleek hij zich aan te stellen. Dus moest ze hem gewoon aanpakken als hij het weer deed. En hij doet het nu steeds minder. was ook niet leuk meer, stond elke les min. een half uur stil, omdat die pony moest plassen (dacht ze).

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 07:26

Ik weet ook van verschillende paarden die dat deden/doen met poepen. Steeds maar stilstaan om te gaan poepen en dan zo vaak dat er niet eens meer wat uitkomt. Als je zeker weet dat er geen lichamelijke oorzaak is, zou het kunnen zijn dat het een gewoonte is geworden. Lastig om door te zetten, maar dan zou ik proberen steeds door te gaan rijden als ie wil gaan stoppen om te plassen. Als je dat lukt wordt het vanzelf wel beter. Het is niet echt misbruik maken, het is gewoonte geworden en dat moet je zien te doorbreken, succes.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 08:24

Ik zou ook nog even naar de nieren kijken, daar kan ook een probleem zitten.
Viv

xMandyx

Berichten: 62
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Beekbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-02 10:19

Vippie schreef:
Ik zou ook nog even naar de nieren kijken, daar kan ook een probleem zitten.
Viv


O, dat ben ik er vergeten bij te zetten... de nieren zijn ook gecontroleerd...
Of hij in het weiland ook plast weet ik niet.. ik heb hem een tijdje zitten observeren maar toen kwam er niks... maar dat kan ook gewoon zijn omdat hij toen niet moest...
Dan toch gewoon doorrijden alsof er niks aan de hand is??... Ik dacht dat eerst ook, maar hij loopt zo gespannen de hele tijd... Als ik echt duidelijk aangeef dat hij door moet lopen, doet hij dit ook wel, maar het gaat toch wel tegen mijn gevoel in... Frusty

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 10:52

Ik denk niet dat een paard zoiets 'expres' doet en het minder wordt van erdoorheen schoppen.
Mijn vriendin heeft precies hetzelfde met haar Fries en is al jaren aan het dokteren met hem. Het rijden gaat met ups en downs, de ene dag loopt hij super, de volgende dag verkrampt hij weer compleet en kan hij ondanks 20 keer mesten en drie keer plassen niet 'erdoorheen' komen.

Zij heeft op dit moment veel baat bij Henk Goossens, die komt iedere week bij Saskia Meinema op stal (haar instructrice) en ziet haar fries Gerlof als een uitdaging om goed te krijgen.

Persoonlijk denk ik niet dat ik het zou kunnen opbrengen, maar zij is gek op dat dier en verkopen is nooit een optie geweest. In de loop der jaren is gebleken dat erdoorheen schoppen tijdens het viertal bijv. nog weleens lukte, maar weet wel dat je paard pijn heeft en je daar in principe niet verder mee komt (alleen voor noodgevallen dus).

Veel wijsheid toegewensd iig.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 11:06

Marja schreef:
Ik denk niet dat een paard zoiets 'expres' doet en het minder wordt van erdoorheen schoppen.

Natuurlijk weet ik niet hoe het in de situatie van bovenstaand paard is, maar het is toch wel een feit dat je een dergelijk gedrag kunt versterken bij een paard.
Als je vanaf het begin bijvoorbeeld stil gaat staan wanneer je paard moet mesten, zal hij op den duur niet anders doen, omdat je hem positief hebt beloond. Een paard dat gewoon door moet lopen zal dit als normaal leren aanvaarden.
Hetzelfde geldt als een paard een ander 'neurotisch' gedrag gaat vertonen; op het moment dat jij daar steeds op reageert, hoe dan ook, kan het zijn dat je dat ongewenste gedrag versterkt.
Daarom geldt in veel gevallen dat je het gedrag moet negeren......en dat het daardoor vanzelf kan overgaan.
Let wel, ik bedoel dit in het algemeen, ik ken het bovenstaande paard niet dus we kunnen hier alleen maar suggesties doen.

Trouwens 'er doorheen schoppen' is iets anders dan consequent zijn in je rijden....