Heeft mijn pony artrose?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bonneke

Heeft mijn pony artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 16:32

ik denk dat mijn pony artrose heeft, ze is stijf in het begin en zakt af en toe door haar achterbenen en struikelt af en toe. ze is nu 23 jaar. ik zit er aan te denken om een afspraak te maken bij de dierenarts om dit te laten vast stellen.
wat denken jullie zou ze artrose hebben?
en hoe gaat dat dan bij de dierenarts? hoe komen ze er achter dat ze dat dan heeft? worden er foto's of iets dergelijks gemaakt? graag uitleg en tips!!
alvast heel erg bedankt

Janski

Re: Heeft mijn pony artrose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 19:35

Het kan heel goed dat je pony op die leeftijd artrose heeft.
De DA wil je pont eerst zien lopen en dan zal hij denk ik buigproeven doen.
Als ze daar slecht op reageert dan is het waarschijnlijk dat ze artrose heeft of een andere blessure.
Dan gaat de DA zoeken op welke plek de artrose zit dit kan door gelijdelijk van onderaf het been verdoven of andere tests.

Echt zeker weet je het alleen met foto's, daarmee bepalen ze hoe erg de artrose is.

als je hier de zoekfunctie gebruikt vind je er veel onderwerpen over.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 23:18

Mijn paard is 20 en vertoont dit gedrag ook tijdens de buitenritten. In de les eigenlijk nooit. Ik heb 2x prventief een atrose middel geprobeert. een van 30 en een van 60 euro per pot. Helaas hielp het niet. Ik houd je topic in de gaten om te horen wat het nu is. Haha!

bonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 16:08

Riant schreef:
Het kan heel goed dat je pony op die leeftijd artrose heeft.
De DA wil je pont eerst zien lopen en dan zal hij denk ik buigproeven doen.
Als ze daar slecht op reageert dan is het waarschijnlijk dat ze artrose heeft of een andere blessure.
Dan gaat de DA zoeken op welke plek de artrose zit dit kan door gelijdelijk van onderaf het been verdoven of andere tests.

Echt zeker weet je het alleen met foto's, daarmee bepalen ze hoe erg de artrose is.

als je hier de zoekfunctie gebruikt vind je er veel onderwerpen over.

ok, bedankt
weet je misschien ook hoeveel het kost om dit te laten doen?

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 16:20

Als je pony al 23 is dan zal hij zoiezo slecht reageren op de buigproeven, die benen zijn al 23 jaar oud en zullen dus nooit zo goed zijn als die van een 5 jarige.
Tenminste dat zei mijn arts erover hoor.

Volgens mij heeft ieder paard van die leeftijd artrose, in meer of mindere mate.

Misschien is het wel goed om een da ernaar te laten kijken, maar die kan dat niet zo met z'n blote handen vaststellen, dan zul je foto's moeten laten maken om het zeker te weten en dat kost weer wat geld Tong uitsteken

Ik heb bij die van mij ook foto's laten maken, omdat de arts spat voelde (dat kunnen ze wel voelen vaak), ze kon namelijk heel af en toe ineens niet meer op d'r achterbeen staan.

Maar eigenlijk is daar weinig aan te doen, behalve veel beweging houden!
Natuurlijk heb je ook allerlei middeltjes en poedertjes die kunnen helpen (ook niet altijd zeker), maar die zijn stervens duur, dus het is aan jou of je dat er nu al voor uit wilt geven terwijl ze verder niet kreupelt of iets.
Misschien moet je eens op de paardendrogist site kijken, die hebben veel van dat soort middeltjes.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 19:46

Sorry maar van de bovenstaande post is maar de helft waar

Natuurlijk heeft een oud paard meer last van slijtage dan een jong paard maar dat wil nog niet zeggen dat het perse artrose is.
Daarbij moet je je ook afvragen wat artrose is.

Artrose is een verzamelnam voor aandoeningen van gewrichten waarbij vaak sprake is van botaanmaak en bot afbraak. Zo is Spat een vorm van artrose.
Bolspat kan je soms voelen aan de buiten kant maar gewoo klasiek spat kan je aan de buitenkant vaak niet zien.

Het is zeker de moeite om ernaar te laten kijken om erachter te komen WAT het is en WAAR het zit.

Helaas is het zo dat veel paarden en pony's op hoge leeftijd een vorm van artrose hebben. Maar er zijn 5 jarigen met veel slechtere benen dan 20 jarigen.

Als je weet welke vorm van slijtage of atrose je hebt kan de behandeling heel verschillend zijn. Soms een poedertje soms ander beslag soms gewoon een tijdje rust of verminderde inspanning.

Als je het helemaal wil nakijken met foto's mag je rekenen op tussen 200 en 300 euro, maar dat is per kliniek erg verschillend. Zonder Foto's is het minder duur. Je DA zal je wel zeggen dat als hij 90% zeker weet waar het zit je beter geen foto's kan laten maken. Beste kan je de DA even bellen en hem je probleem vertellen en vragen wat een onderzoek zou kosten.

je weet nog niet wat ze heeft en ook niet waar en hoe ernstig, het is wel belangrijk dat je ernaar laat kijken om te weten of je pony pijn heeft.

Succes!

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 19:56

Ik bedoelde ook slijtage Knipoog ben vaak een beetje in de war met artrose en slijtage, al is het allebij een beetje van hetzelfde Lachen

Jammer dat je alles zo letterlijk opvat, natuurlijk is de ene 5 jarige de andere niet, het was maar even een voorbeeld over het algemeen.
En spat is toch spat, bolspat of niet het is toch weer een vorm van.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 21:43

Het is niet dat ik het letterlijk opvat maar geen paard is hetzelfde. Ook op pijn reageren ze anders. Je kan wel een middeltje van de paardendrogist geven maar een DA kan je precies vertellen wat er is zodat je kan ingrijpen en misschien nog een paar jaar langer plezier van je paard kan hebben.

Juist als het beginnede artrose is en je paard loopt nog best redelijk is het verstandig om ernaar te laten kijken zodat je kan voorkomen dat het erger wordt. Juist in de fase dat het paard nog niet kreupel is kunnen supplementen zorgen dat je paard wat langer goed blijft.

Artrose en slijtage kunnen het zelfde zijn maar kunnen ook heel verschillend zijn. Bij slijtage heb je vaker last van slecht kraakbeen en minder souplesse en bij artrose heb je haken aan gewrichten botvervorming en ontstekingen. Deze hebben een andere behandeling nodig.

Natuurlijk is het logisch dat en oud paard iets mankeert maar ik heb inmiddels geleerd dat geen paard en geen kwaal hetzelfde is dus soms moet je even verder kijken dan je neus lang is. Voor het zelfde geld houd je dit paard met een "poedertje" nog 5 jaar fit en is ze zonder behandeling over een half jaar wél echt kreupel.

Grethal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 00:06

[quote="Riant"]Artrose en slijtage kunnen het zelfde zijn maar kunnen ook heel verschillend zijn. /quote]

Artrose is gewrichts-slijtage. Reguliere medicijnen zijn symptoombestrijdend, d.w.z. pijnstillend en ontstekingsremmend, maar er zijn momenteel ook twee hele goede natuurlijke middelen: Glucosamine en PrimeVal.

Mijn merrie van 21 jaar heeft al 3 jaar fikse artrose (net als bazin). Zij heeft jaren op de Phenylbutazon gestaan (pijnstiller) en doet het nu perfect op de Glucosamine Complex Speciaal van de Groene Os.

Je kan, zeker oudere paarden, ook preventief Glucosamine Complex geven. Het is een voedingssupplement op basis van glucosamine en chondroïtine voor het behoud van soepele gewrichten en een goede kwaliteit van de gewrichtsvloeistof.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 15:04

Of je pony artrose heeft of niet kunnen wij vanachter de pc moeilijk concluderen. Gezien hij (of zij?) er al 23 is, bestaat de kans natuurlijk en zal die groter zijn als bij een 3-jarige (wat niet wegneemt dat die geen artrose kan hebben dus het omgekeerde is niet waar).
De enige die hierover uitsluitsel zal kunnen geven is je DA. Bij Memuska is twee jaar terug artrose vastgesteld mbv foto's, na wat mislukte experimenten met allerhande medicijnen (Primeval, glucosamine en chondroïtine, en meer van dat fraais) doet ze het nu prima op Artico. Voor elk paard ligt zoiets anders, uitproberen geblazen!
Veel succes.

bonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 19:12

allemaal heel erg bedankt voor jullie reactie. ik hou jullie op de hoogte, en ik ga binnekort een afspraak maken met de dierenarts.

nog meer tips en ervaringen zijn altijd welkom.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 21:50

Yo Memuska, helemaal mee eens.
En nog één zeikerige opmerking: bolspat heeft vaak niets met slijt of arthrose of hoe je het ook wilt noemen te maken. Het is simpelweg een vochtophopig vanuit een gewricht waarschijnlijk veroorzaakt door één enkele korte overbelasting. Ziet er allicht niet fraai uit maar betekent meestal weinig.