* Ontstoken ogen *

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

* Ontstoken ogen *

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-02 10:26

Rocky is 19 jaar en heeft echt heel erg veel last van ontstoken ogen, om de dag zitten ze wel een tijdje helemaal dichtgeklemd.Waarschijnlijk heeft hij stofallergie,maar is het dan zo erg dat als je 2 rondjes in de binnenbak hebt galoppeerd al gaat hoesten en daarna z'n ogen weer dichtklemd als ik er geen zalf op heb gesmeerd(bright eye)??? Rocky is een manegepony(momenteel lease ik hem) en rijd meestal 3 uur per dag in de les. Bright eye werkt super ,als je het voor de les opdoet zijn ze daarna nog open, alleen ik mag het maar 1 tot 2x per dag opdoen. Wat moet ik nu doen met mijn zielige paardje?

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 20:53

Misschien is het verstandig om de dierenarts hierover te informeren. Die zal vast een goede oplossing hebben. Ik weet wel dat je met afgekoeld gekookt water ook de ogen schoon kan maken, of met een babydoekje. Ik hoop dat het gauw over is. Ik vind het zo sneu als een paard iets aan zijn hoofd heeft. Daar kan hij niet even lekker aan krabben of kijken wat er is.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 21:41

Ja, dat is hem nou juist (ik ben nu onder de naam kyralovertje, maar ben nog steeds hetzelfde persoon), ik wil zelf wat voor Rocky doen omdat de dierenarts alleen maar zegt: "Afwachten maar he". Rocky heeft dit nu al 3 weken (heel erg) en ik zou graag wat voor hem willen doen waardoor het iets minder wordt. Ik smeer nu vaseline in zijn neusgaten zodat daar alle stof aan blijft hangen dus zo heeft hij er iets minder last van. Maar zijn ogen zijn er best erg aan toe. Hij loopt de hele dag te tranen (hij loopt nu 2 uur op een dag) en als het heel erg is dan doet hij zijn ogen niet eens open.

Weten jullie raad??

masja

Berichten: 4026
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Melderslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 21:45

Jeetja lekker ston van de VA. Ogen zijn vreselijk belangrijk voor een paard!! Nou ik hoop dat je met gekookt water en baby doekjes een eindje komt. Heeeeeeel veel succes

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 21:56

we hadden het ook op stal om de beurt hadden de pony's het de VA opgebelt en we kregen een klein tubetje oogzalf we maakten het een paar keer per dag schoon met gekookt (af laten koelen) water met een watje haal goed alle rotzooi eruit.. en doe de voorpluk in een vlecht.. anders zitten er haren in hun ontstoken ogen en dat doet natuurlijk hardstikke zeer..!!
de veearts werd meteen heel ongerust je moest dit meteen gaan doen want als ogen ontstoken worden kunnen ze erg beschadigt raken de ogen zijn het m,eest gevoelig en belagrijk voor een paard

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 23:14

Gelukkig heeft hij een kort voorplukje dus haar in zijn ogen zal niet gaan denk ik. Een vlechte amper Haha!

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 13:07

Wij hebben dit bij Dusty ook wel eens, maar dan komt het door de vliegen. Van die halsterdingen met sliertjes er aan die dan voor de ogen hangen werken perfect! Wat het ook kan veroorzaken is zand in de ogen als het veel waait. Wat in deze gevallen goed helpt is schoon maken met gekookt (afgekoeld) water.

Succes!

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-02 19:57

Rocky heeft het wel door het stof ja en ik gebruik kamillethee, maar hoe zacht ik het ook doe(met watten) meestal doet het nog pijn, en als ik de druppels erin doe al helemaal!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 18:52

Spoel ogen alleen met gekookt (en afgekoeld) water. Looizuur in thee kan ook rare dingen doen. En als je pony al 3 weken last ervan heeft moet je de DA vragen of hij het oog nakijkt want dan kan er best iets beschadigt zijn, het had anders al weer over moeten zijn.

Dune

Berichten: 254
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Overijssel

Jodium!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 23:22

Bij dit soort dingen (ontstoken ogen, snot neusje) geef ik altijd een paar druppels jodium in het drinkwater. Dit zuivert het bloed. Uit ervaring kan ik mededelen dat het werkt. Maar let wel op:
Als je paard echt ziek is (altijd koorts opnemen) wel een dierenarts erbij laten komen, en niet te lang zelf gaan zitten klooien, voor je het weet is je paardje chronisch en daar zit uiteraard niemand op te wachten.

Greetz Mirriam