Mijn paard blijft maar hoesten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

Mijn paard blijft maar hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-02 13:39

Sommigen van jullie zullen dit al gelezen hebben op hippics.net... Ik hoop hier ook nog wat tips te krijgen.

Ik heb sinds juni een eigen paard James, 9 jaar oude ruin, Iers paard. Kort nadat ik 'm kocht werd hij verkouden en hoestte veel. Daarvoor had hij al last van stofallergie. De dierenarts heeft 'm toen ventipulmin gegeven en hij heeft zo'n 3 weken rust gehad. Daarna, zodra ik weer een beetje aan het opbouwen was, ging hij weer hoesten. Weer DA erbij, ditmaal ventipulmin + antibiotica (bij elkaar in een poedervorm) en James in een buitenstal op mot gezet. Maar ook nu begint hij, nu ik weer een beetje met hem werk, weer te hoesten. In de meeste gevallen maar een paar kuchjes per keer rijden, maar gister bleef hij aan de gang, ook heel veel briesen enzo.

Nu maak ik me erg zorgen en vraag me af of ik meteen weer de DA zal bellen. Heeft het wel zin? Ik bedoel, als het stofallergie is, is er dan wel zo veel aan te doen? Wat kan het anders nog zijn? De DA wilde z'n longen gaan bekijken als de hoest niet over ging. Waar gaat ze dan naar zoeken? Ik weet hier veel te weinig van af...

Sampie
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 09:40

Mijn paard heeft al jaren last van stofallergie. Het is belangrijk dat ze nat hooi krijgen of hele goede kuil (dus beslist zonder schimmel) en verder staat de mijne op zaagsel (wel goede kwaliteit dus niet dat goedkope rooie spul). Een buitenbox is natuurlijk super > veel frisse lucht. Het gaat nu al jaren goed!!! Ik zou als ik jouw was naar een goede dierenarts gaan en daar een bronchoscopie laten maken, dan kunnen ze zien wat er aan de hand is. Het kan bijv. ook een keelontsteking zijn en dan helpt die Ventipulmin niet. Mijn ervaring is dat dit onderzoek het beste en duidelijkste is, al zeggen sommige dierenartsen van niet. Je kan dan ook mooi zelf kijken hoe het eruit ziet. De prijs van zo'n onderzoek valt mee, vergelijk het met een fles ventipulmin + iets extra's. Zo heb je wel meteen een goede diagnose en kan je gaan behandelen, een paard hoort niet te hoesten!!! Het beste is natuurlijk als de paarden naast je ook op zaagsel staan, dus zo stofvrij mogelijk maar dat is natuurlijk niet altijd mogelijk. Je moet het goed in de gaten houden en dat hoesten niet verwaarlozen is mijn advies en ervaring. Met dit soort dingen kan je beter 1 keer teveel dan 1 keer te weinig naar de DA. Er is zat aan te doen en met goed stalbeleid kan je paard een prima leven hebben hoor dus NAT hooi en geen stro. Hoewel is gebleken dat sommige paarden later wel op stro kunnen maar wel altijd nat hooi moeten blijven krijgen. Succes hoor!!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-02 11:44

Maak je zijn brokken en hooi ook nat? Daar zit ook veel stof in en als ze daar gevoelig voor zijn blijven ze aan het hoesten.
Ik spreek uit ervaring .....als ik Fabs hooi een paar dagen niet nat maak begint ze ook weer mt kuchen en briesen!

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-02 11:12

Mijn paard heeft ook lang last van zijn luchtwegen gehad en wat het nou precies was weten ze volgens mij nog niet. Ook hij heeft ventipulmin, sputolysin, antibiotica (oa corticos) en ook prednison (!) gekregen... het hielp hoor, tot hij weer een weekje van de medicijnen af was. Hij staat ook in een buitenstal, op biobase (henepstrooisel zonder stof en met eucalypyusgeur) maar tijdens de hele zomer buiten dag en nacht en krijgt kuilgras of natgemaakt hooi. Verder raadde mijn veearts aan om hem te stomen, vaak komt het hoesten tijdens het rijden namelijk van slijm in de longen wat dan los komt door de inspanning en wat een hoestprikkel opwekt.
Je kunt bij de paardendrogist (www.depaardendrogist.nl dacht ik) een stoomzak kopen, en je kunt als je daar de zoekfunctie gebruikt de kruiden vinden die ervoor geschikt zijn. (kamille, tijm ed) Je kunt ook dat spul nemen dat ze voor mensen nemen, umm rhinocaps ja die zijn het: eucalyptus en kamille heb je (eucalyptus mag je niet dagelijks gebruiken, te sterk en kan de slijmvliezen beschadigen)
Bij mijn paard werden de kuchjes geleidelijk minder en nu zijn ze weg! Maar uit voorzorg, omdat hij er dus gevoelig voor is ga ik hem van de winter toch weer slobber voeren met een aftreksel van kruiden die goed voor zn luchtwegen zijn.
Succes!!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 18:37

Als hij blijft hoesten is een bronchoscopie helemaal geen slecht idee, dan kan je namelijk zien wat er aan de hand is en hoe je daar mee om moet gaan. Dus ik zou je DA nog maar een keer belllen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-02 20:06

Ik heb hetzelfde probleem met mijn pony, ook bronchoscopie laten doen, zelfde adviezen als hierboven, maar je loopt er tegen aan dat het bij pensionstalling ontzettend moeilijk is om aan alle voorwaarden te voldoen... Erg frustrerend! Probeer zoveel mogelijk van de adviezen op te volgen. Als je dat niet doet dan hebben die medicijnen geen blijvend effect! Sterkte...

LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-02 15:11

Bedankt voor de antwoorden allemaal! Heb vanmorgen laten scopen en de longdruk is gemeten. Longdruk was verhoogd en longen zaten vol met slijm. Ik geef 'm nu weer ventipulmin en ook sputolysin, kreeg het advies hem 6 weken rust te geven en in die tijd 2x per week te stomen (maakte niet uit waarmee, kan ook gewoon met Dampo wat je voor mensen gebruikt). Hij moest ook voorlopig zo stofvrij mogelijk staan, hij staat al op mot in een buitenstal, krijgt nu kuil maar die is nog wel eens wat opgedroogd dus ga ik 'm nat hooi geven.

De DA zei over dat stomen dat ik een emmer water van ongeveer 40 graden moet maken en dan een handdoek aan het halster vastmaken en 'm 10 minuten boven die emmer laten hangen. Iemand daar ervaring mee? Klinkt nog niet zo gemakkelijk...

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 18:17

Ik heb dat Fie ook een tijdje gedaan toen ze bronchtitis had. Ging goed, alleen is het wel handig om in het begin even met z'n 2en te zijn om te voorkomen dat jij of je paard een emmer gloeiend heet water over zich heen krijgt!
Ik nam gewoon een thermoskan kokend water mee, dat deed ik met een dampocapsule in een emmer, onder Fie 'r neus met een handdoek er overheen, tussen het halster en zo even blijven staan.

Succes1

Sampie
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 18:37

Goed dat je gegaan bent dus!!!! Ik las laatst op de marktplaats.nl dat iemand zo'n inhalator te koop heeft en bij de paardendrogist staan geloof ik van die speciale ''zakken'' maar ik heb er geen ervaring mee. Moet je dan over 6 weken nog een keer terug om te kijken of alles echt weg is?
Nou succes allebei!!! Haha!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 19:52

het ziet er toch nog veelbelovend uit als ik het even zeggen mag.
Ik heb met mijn Fjord ook heel lang getupt(bijna 1,5 jaar) om een kuchje weg te krijgen. uiteindelijk is het na de castratie weggegaan waarschijnlijk door de antibiotica die hij toen kreeg.
Hij is inmiddels al weer 2,5 toppie gezond en heeft nooit meer gehoest.

Met die emmer: je moet een touw aan die emmer maken en dat om zijn hoofd hangen en dan de handdoek aan het halster.
doe je voorzichtig Haha!

succes ermee.

ps, kun je je paard niet dag en nacht buiten laten, dat zal echt de beste optie zijn.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-02 22:14

Nee niet die emmer aan zijn hoofd hangen, daar zit kokend water in!!! Ik heb het geprobeerd met die emmer (op de grond staand) en het gaat redelijk, maar als ik het nog eens moest doen nam ik zon stoomzak.

LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-02 09:54

Ik ga het vanavond maar eens proberen met emmer en handdoek. De DA zei trouwens dat het water maar 40 graden ofzo mag zijn. Paarden schijnen veel slechter tegen hitte in hun neus te kunnen dan wij!

En inderdaad krijgt hij dan na deze 6 weken weer een longdrukmeting. Dan moet de longdruk weer normaal zijn. Zo niet, dan meer onderzoeken (slijm in laboratorium onderzoeken enzo).

Op het pension waar hij staat is geen weidegang... ik heb wel in m'n achterhoofd dat ik hem of tijdelijk of permanent naar een wei zou kunnen verhuizen, maar zo ver ben ik nog even niet...

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 12:52

Mijn paard hoest ook. Met ups en downs. Ik heb nog nooit een scopie gedaan, omdat de DA dat niet nodig vindt. In zijn argumenten geef ik hem gelijk, het is overduidelijk een stofallergie, en bij een scopie zou ik alleen de bevestiging krijgen dat dat zo is. Voor mij geen optie.
Dat kuchje tijdens het rijden is inderdaad (zoals iemand hierboven al schreef) de prikkeling van luchtwegen. Bewegen bij een allergisch paard is daarom erg belangrijk, het slijm moet de luchtwegen worden uitgewerkt. Verstandig is daarom om de eerste tijd veel stap en drafarbeid te verrichten, aan een lange teugel, zodat het paard de ruimte heeft om het slijm op de kuchten/briezen. Galop zou ik vermijden, dit is meer belastend voor de longen. Verder gewoon zo stofvrij mogelijk houden. Eigenlijk moet je gewoon een beetje proberen, bij de 1 helpt ventipulmin, maar ik vind het bijvoorbeeld echt symptoombestrijdende troep, de hoest komt naar mijn idee met de zelfde vaart weer terug. Ik heb mijn paard nu in de zomer buiten staan, dag en nacht. Ook dat kan last veroorzaken, denk maar aan pollen e.d. Verder stofvrij voer. Ik smeer ook vaseline in de neusgaten tijden het rijden, zodat de stof wat wordt opgevangen. Verder geef ik hem homeopatische druppels, het enige middel dat mijn paard hoestvrij maakt.
Succes met je paard!

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 15:44

Mag ik vragen welke homeopatische druppels je gebruikt?

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 16:00

LindaJ schreef:
kreeg het advies hem 6 weken rust te geven


'tja de DA zal 't wel weten, maar als ik jou was zou ik toch wel iets met je paard doen. Omdat je, zoals je als schrijft, je paard geen weidegang kunt bieden, zou dat neerkomen op complete boxrust. Ook al staat ie dan in een buitenbox, i.m.o. is dat toch echt niet ideaal. Mijn DA zegt in zo'n geval altijd "wel beweging, maar geen inspanning". Dus gaan wandelen met je paard, beetje recreatieve ritjes maken, dus stappen en kleine stukjes rustig draven, eventueel fietsen met je paard - dan kan ie lekker onbelast bewegen. Daardoor houd je ook een betere circulatie in de longen.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 19:41

De homeopatische druppels die ik geef zijn van simicur, de één heet hoestcur, de ander alergicur. Meestal begin ik weer aan een flesje als die weer wat proesterig wordt, dan stop ik weer een tijdje. Het kost 22 euro, is te bestellen op www.simicur.nl geloof ik, en anders bij de DA.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-02 21:54

Paardenartsen in Emmeloord gaven ook advies rustige beweging te geven, maar niet in het zweet jagen. Door het hoesten komt het losgetrilde slijm omhoog. Aan de teugel lopen is een probleem, rustige stap buitenritjes kan bijna altijd wel, die van mij begint/begon meestal als ik begin te draven.

LindaJ
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-02 09:15

Met rust bedoelde ik ook dat hij alleen mag stappen. Inderdaad niet zweten en niet hijgen, maar ook met draven is het al zo dat de neusgaten verder opengaan en het paard dieper ademt en daardoor krijgt hij meer stof binnen. En de komende 6 weken is het juist de bedoeling om hem zo weinig stof als mogelijk binnen te laten krijgen. Meestal zet ik 'm dus in de stapmolen, stappen in het bos zou ook nog kunnen als het niet al te warm en droog is.

Dat stomen met een emmer en handdoek was trouwens erg lastig, misschien toch maar een stoomzak kopen....

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 13:55

ik had mijn paard ook op ventipulmin staan.
ik vond het niet echt goed spul en ben er nu ook mee gestopt.
Bij mij is in de ruitersportzaak (en door andere mensen) het middel hmp horse aangeraden.
het is een stuk goedkoper en beter dan ventipulmin.
Het ruikt heel kruiderig en je doet gewoon elke dag 2x daags 3 schepjes over het voer.
Bij pendro schijnt het erg goed te werken, want zijn ademhaling is helemaal normaal.
Ook heeft hij het niet meer benauwd en is ook niet meer hoesterig.

Beschrijving:
H.M.P.-Horse bevat een selectie van kruiden die zorgen voor een natuurlijke ondersteuning van de bronchiale functies van het paard. Een goede bronchiale functie is van groot belang voor het prestatie vermogen.

Al lange tijd is bekend dat naast externe factoren een onvoldoende voorziening van bepaalde voedingsstoffen kunnenleiden tot allerlei vormen van hoesten. H.M.P.-Horse bevat een speciale selectie van kruiden welke het paard van nature nodig heeft.

Samenstelling:
Speciaal geselecteerde kruiden.

Gebruik algemeen:
2 maal daags toevoegen aan het rantsoen.

Verpakking:
400 gram, 1 kg, 2,5 of 5 kg.

Opmerking:
Een langdurig gebruik van HMP draagt bij tot optimaal uithoudingsvermogen en prestatie.

je kan het kopen op www.allesvoormijnpaard.nl