paarden met dunne huid met slecht weer.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

paarden met dunne huid met slecht weer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-02 15:05

ik heb een engels volbloed en die stana geloof ik wel bekend om hun dunne huidje.
nou daar heeft zij dus echt verschrikkelijke last van.
als het regent en ze staan buiten heeft ze de volgende dag een snotneus,hoesten en zo.
ook heeft ze met koudere,regenachtige dagen dikke benen.
en als ze buiten heeft gestaan met regenachtige dagen dan worden haar hoeve van de onderkant (alleen haar straal) helemaal bleek en beetje dik.
wie van jullie paarden heeft dit ook?
doen jullie ze toch naar buiten?
en in de winter?
ik hou mijn paardje nou met regenachtige dagen binnen en als ik dan sávonds kom laat ik haar een klein uurtje op de wei dat ze er toch uit is geweest.
en in de winter als het niet regent gaat ze ook naar buiten (gewoon weer de hele dag) maar dan met een water afstotende deken.
en s'nachts heeft ze dus ook een dikke staldeken op en overdag als ze binnen staan ook.
hoe doen jullie dit en heeft mischien iemand nog tips?

xxx

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 15:11

Als je je paard op het land wilt hebben zul je haar zo min mogelijk moeten poetsen zodat de natuurlijke vetlaag van de huid bewaard blijft. Voor de rest kun je met regendekens en zomerdekens (wel waterdicht natuurlijk) werken als je paard een teer huidje heeft en het erg snel koud heeft. Natuurlijk is de kans altijd aanwezig dat je er een watje van maakt. Probeer de gouden middenweg te zoeken.

Uit je berichtje wordt niet duidelijk of je in de zomer met dikke dekens werkt. Maar ik denk dat een regendeken in de zomer, en een niet te natte wei al een heleboel uitmaken.
.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-02 15:16

hoi,
nee in de zomer doe ik geen dekens op!
alleen in de winter krijgt ze op stal haar stal deken op en buiten haar weidedeken,het zijn beide dikke wolle dekens maar de weide deken is alleen water afstotend omdat zij toch met veel regen de wei niet op mag.
maar ze gaat zoals vandaag is het bij osn al haast de hele dag ana het miezelen (klein beetje regen dus,haha) en staat ze toch op de wei omdat het nog meevalt en ze staat zonder deken erop.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-02 15:17

ben trouwens vergeten erbij te zetten,ik wil haar niet op het land hebben,maar zij stata op een privestal waar de eigenaar de paarden iederen ochtend allemaal op de wei zet en als wij sávons komen haal ik haar van de wei en ga ik rijden en gaat ze de stal op.
dus ze is geen echte weide pony alleen staat ze overdag op de wei behalve met slecht weer dus.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 15:28

Tja, regendeken opdoen. Zal de staleigenaar ook wel teveel werk vinden...

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-02 15:33

nee maar dat hoeft ze niet,want als het harder regent dan mag ze niet op de wei inverbad met haar benen.en hij zou het niet teveel werk vinden maar dat hoeft niet.
maar ik wou gewoon even vragen hoe jullie dat doen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 15:40

Ik heb een paard die gelukkig tegen wat regen kan. Ze staat in de zomer overdag in een paddock, en 's avonds gewoon binnen. In de winter wordt ze losgegooid in de bak, met een regendeken over haar gewone deken heen, als de bak erg nat is. Degene die haar losgooit heeft geen moeite met het op en afdoen van de deken.

Deze zomer loopt ze op het land met een veulen. Dag en nacht buiten. Ik heb haar niet meer gepoetst sinds ze buiten staat, haar huid voelt heel vettig aan. Ik heb niet het gevoel dat ze het koud heeft.

Voor de rest is het heel belangrijk dat ze genoeg te eten krijgen, helemaal in de winter. Veel ruwvoer zorgt voor een kacheltje van binnen. Dan hebben ze het ook minder snel koud...

hobbel

Berichten: 142
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-02 20:46

je kan een regen deken doen onse ponys hebben gewoon somers niks om zwinters wekl en zwinters over dag als ze buiten zijn dike deken plus regen deken ibo

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 17:18

wij doen in de herfst/winter en met die regenachtige-dagen altijd een regendeken op...echt lang in de regen staan is geloof ik tog niet echt goed ??

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 02:46

xXIreenXx schreef:
wij doen in de herfst/winter en met die regenachtige-dagen altijd een regendeken op...echt lang in de regen staan is geloof ik tog niet echt goed ??


Ze zijn echt niet van suiker hoor! Zolang als de winterdeken onder de regendeken niet nat wordt, kunnen ze in de regen blijven staan. Het probleem is alleen dat, als het erg hard regend en het ook nog waait, de winterdeken of onderdeken onder de regendeken ook nat wordt. En om een paard met een natte winterdeken op stal te zetten is vragen om moeilijkheden. En ik denk dat de weinigste mensen een extra set winterdekens voor hun paard hebben. Een natte winterdeken heb je ook niet zo één-twee-drie weer droog.