Wat is cornage?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Wat is cornage?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-02 09:13

Hey! Ik heb een verzorgpony, Rocky. Hij heeft altijd een piepend/bonkend geluid met z'n harddraf en z'n galopje. Ik heb gelezen dat cornage zoiets is. Nu wil ik graag weten wat dit precies is.
Groetjes Roosmarijn.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 09:47

Een van de stembanden is dan beschadigt. Hierdoor word het strotenhoofd gedeeltelijk of geheel afgesloten, daardoor ademen ze moeilijk...

Is het niet gewoon een ruine geluid?

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 13:01

Wat is een "ruine-geluid" precies?? Ik heb daar nog nooit van gehoort, maar Japik maakt ook altijd geluid als hij "werkt", de ene keer erger dan de andere keer......

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 18:49

Het is een geluidje wat een ruintje maakt...het klinkt ongeveer net zoals als je maag gaat klotsen, spring dan maar eens op en neer dan krijg je ook zo een soort geluid

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 19:40

cornage is een verlamming van een van de stembanden of van beide stembanden. Meestal de linker dacht ik van wat ik geleerd heb een aantal jaar terug met ruiterbewijs

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 19:40

cornage is dat een of beide stembanden verlamd is, vandaar een fluitend geluid

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 19:55

dat geluid wat haagsemeid bedoelt is:lucht in de koker.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 20:01

Ehhh...roos, het geluid komt toch uit zijn buik (nouja...daar in de buurt Knipoog??
xxx

pjotter
Berichten: 95
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Hoogeloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 21:50

Haagsemeid schreef:
Het is een geluidje wat een ruintje maakt...het klinkt ongeveer net zoals als je maag gaat klotsen, spring dan maar eens op en neer dan krijg je ook zo een soort geluid


dat geluidje onstaad als er lucht in de koker komt wat bij ruinen wel kan en niet bij hengsten. en dat is niks ergs. de een heeft het wel en de ander niet

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 09:23

Bij ruinen hoor je inderdaad soms geluid bij hun koker.
Da's wel een goed teken hoor,meestal is dat een teken van ontspanning.
Nou ja,cornage is dus stembandverlamming,maar dat had je inmiddels vast al gelezen.
Maar wat je verzorgpony heeft hoeft geen cornage te zijn hoor.
Hij kan ook dampig zijn.

XXX Lindy

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 09:37

pjotter schreef:
dat geluidje onstaad als er lucht in de koker komt wat bij ruinen wel kan en niet bij hengsten. en dat is niks ergs. de een heeft het wel en de ander niet


Hoezo kan dat niet bij hengsten dan?? volgens mij heb ik t ook wel eens gehoord bij de hengst die wij eerder op stal hadden hoor Verward

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 11:11

Kan ook bij hengsten wel degelijk hoor Knipoog. Ook hengsten kunnen ontspannen...

pjotter
Berichten: 95
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Hoogeloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 11:18

mij is verteld dat dat niet kan omdat die lucht er kan komen door de castratie

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 19:21

Ja weet ik mense *LOL* maar het klinkt wel zo!! Probeer het maar eens het lijkt er best wel op Haha! bij mij in ieder geval wel

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-02 19:46

Ja het kan allemaal wel, maar hij heeft het elke keer en dan bijna de hele tijd (met zijn galopje) en dan is het denk ik geen teken van ontspanning.IK hoor het ook wel eens als ik op een van de andere manegepony's rijd, maar niet altijd en dat ook niet de hele tijd.Maar wat denken jullie wat het is? en stel er gerust vragen over ik wil het echt weten!!!!

Eileen
Berichten: 61
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 10:44

Even om de twee onderwerpen gescheiden te houden:
Cornage is inderdaad en verlamming van 1 van de stembanden, waardoor die in de keelholte hangt en dat geluid veroorzaakt als er lucht langs gaat.

Het geluid van de koker van een hengst/ruin kan dus zowel bij een hengst als een ruin voorkomen en wordt veroorzaakt door het aanzuigen en wegduwen van lucht (vergelijk met een cylinder van een auto). Er is geen verschil tussen de koker van ruinen en hengsten (castratie heeft niets te maken met de koker) en het is een heel normaal verschijnsel.

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-02 20:19

Maar welk van de 2 is het?

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 10:40

Afhankelijk van het geluid, wanneer je het hoort, hoe hard het is en hoe het klinkt. Is dus een beetje lastig over het internet. Maar ik doe een poging.
Het geluid van cornage is hard, snorkend en komt meestal wanneer je je paard goed rond hebt. Vooral tijdens inspanning en dan ook og eens tijdens de inspiratie (inademen)
Het zogenaamde ruinen-geluid (wat ook heel goed bij hengsten voor kan komen) is veel zachteren hangt niet samen met de ademhaling maar met de beweging (lopen) van je paard. (Te vergelijken met het geluid van een foekepot voor de twentenaren onder ons.)
Als ik zo moet gokken na je verhaal gelezen te hebben is het gewoon het ruinengeluid.

SuperQuinta

Berichten: 1484
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 21:43

quinta heeft ook cornage, je hoort het alleen als ik haar aan de teugel rijdt, maar je paard heeft er geen last van en kan gewoon ademen.