Bindweefsel verdikking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-01 17:52

Xantippe is vandaag onderzocht door de dierenarts.Wat bleek nu, haar been is zo dik omdat een bindweefsel dik is geworden. Dit kan door een klap van Iowa gekomen zijn, of door een verkeerde beweging. Frusty
Ze loopt niet kreupel ofzo en heeft er geen last van. Dus dan is het niet erg, zegt de DA. De dikte zal wel weer afnemen, zegt hij. Maar ik vind dit allemaal wel een beetje vaag, weet iemand hier iets meer over? Of wiens paard heeft dit ook welles gehad?Alle raad is welkom.
Groetjes Linda

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-01 18:15

Bindweefsel is littekenweefsel. Imatador heeft zijn pees ooit kapot geslagen op een muur en zijn pees is eens zo dik als de andere. Er is een echo van gemaakt en de pees is heel mooi genezen. Hij is zo dik doordat er bindweefsel is ontstaan. Zolang het peesweefsel niet is 'vervangen' door bindweefsel en zolang het bindweefsel de pezen niet belemmerd in hun onafhankelijk van elkaar bewegen is er niks ergs aan de hand.
Is het wel zo, dan heb je een probleem, want scheurt dat bindweefsel dan, dan is er geen genezing meer mogelijk!
Mat is onderzocht door Rob v Wessum en ons paardje kan nog makkelijk tot ZZ licht getraind worden, maar een goede (niet te zware) bodem is heel belangrijk en natuurlijk goede hoefverzorging, voor de zekerheid megagoede peesbescherming (Action 3/1) en veel stappen op harde grond is goed.
Maar ik moet zeggen, we hebben 'm nu een jaar en hij heeft er nog geen last van gehad.
Als de veearts dus zegt dat het oke is, kun je daar wel vanuit gaan!

Groetjes Suzanne

PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-01 15:58

De verdikking zit aan de buitenkant van haar been. Dus niet echt bij haar pees. maar als ik t goed begrijp, moet ik goed in de gate houden of ze niet kreupel gaat lopen ofzo?
En moet ik haar been afspuiten?
Groetjes Linda

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 17:51

Ja, wel goed opletten of ze kreupel gaat lopen.
Als het een recente verdikking is zou ik het wel afspuiten en insmeren met verkoelende gel of antiglophistine.
Als het dik blijft, ze loopt niet kreupel, maar het dikke neemt niet af als ze beweegt zou ik er wel nader naar laten kijken!

Succes...groetjes Suzanne