*spiercelstofwisseling verstoord

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 07:43

Hoi,

Mijn paard heeft afgelopen winter precies hetzelfde gehad als jouw paardje. Ook voor mij is het een raadsel waarom ze last heeft gekregen
van tying-up. Ik ben voor de zekerheid overgegaan op eiwit-arm voer en
daarbij krijgt ze extra selenium, knoflook en zeewier. Ik ben dit gaan geven omdat ze het tot 3 keer toe heeft gekregen. Op dit moment loopt
ze de hele dag in het land en ik rijd haar om de dag. Tot nog toe gaat het goed, maar ik ben nog steeds bang dat het misschien toch weer fout gaat.
Ik weet wel dat je erg op moet letten als je ze op jong gras zet. Of het van kunstmest kan komen weet ik niet. Ik heb wel het vermoeden dat het toch meer met de mate van beweging te maken heeft. Zodra ik haar wat meer inspannender ging longeren (de galop erbij en bijzetteugels) begon ze weer stijf te lopen. En ja hoor, na bloedonderzoek weer tying-up. Ik doe het nu heel erg rustig aan en heb al gehoord dat het wel 4 maanden kan duren voor ze weer een beetje inspannend gereden kan worden.
Ik heb er nooit achter kunnen komen wat de oorzaak is geweest van de 1ste keer tying-up. De enige goede raad die ik kan je geven..doe voorlopig heel voorzichtig met je paard en laat hem lekker op het weiland staan. Mocht je meer vragen hebben ofzo, kun je me altijd pb-en. Twee weten meer dan 1!! Knipoog

Groetjes van Nancy

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 09:50

Maandagsziekte = tying Up = speierbevangenheid = White muscle disease= enz enz enz... Allemaal verschijnselen met dezelfde symptomen, allemaal in hun genezing ook vergelijkbaar, slechts de naam is anders, wellicht alleen ter verwarring van de paardenhouder... Verward Maar het is vrijwel hetzelfde.

Mijn [naam verwijderd] raakt ook makkelijk spierbevangen. De eerste keer was midden in de herfst, toen ze voor het eerst graskuil kreeg van de Friese boer. Van bemest land. Dit kuil was weliswaar speciaal gekuild voor paarden, en dus de snede voor deze snede al gestroooid met kunstmest, maar toch fout... Van kunstmest blijven ook in de tweede snede grote hoeveelheden kalium achter, daar is mijn [naam verwijderd] toen zo ziek van geworden, aldus mijn dierenarts.
Paarden die ziek worden van kunstmatig bemest land, mag je daar dus ook niet op houden. Weet zeker dat je zo'n paard zet op een land dat niet kort geleden (denk 5 maanden!) is bestrooid met kunstmest.

Sommige paarden hebben gewoon veel aanleg om bevangen te raken. [naam verwijderd] heeft ook last als ze een tijdje niet zo heel intensief is bereden, ik moet haar dan heel voorzichtig weer naar niveau trainen. Even een paar dagen laten staan, en dan weer hupsakee rijden, dat kan niet.
Swinters is het lastiger dan szomers. Dat heeft te maken met de temperatuur buiten en het zonlicht. [naam verwijderd] kan gelukkig nog wel wat gras eten, maar in de volle weide kan ik haar niet zetten. Bij mijn andere paard [naam verwijderd] is er helemaal geen probleem. het zit echt in [naam verwijderd] zelf.

Ik vermoed dat het bij [naam verwijderd] met haar hormoonspiegel te maken heeft, ze is ook altijd zo bijzonder heftig en absurd hengstig, dat begint al in januari en dat duurt wel tot oktober, telkens 15 dagen niet en dan weer een hele week wel. Veel te veel dus. De dierenarts sloot het niet uit als oorzaak.

De stramme spieren kunnen versoepelen door Vitamine E toe te voegen aan het dieet van het paard (wees voorzichtig; houdt je aan de veilige, voorgeschreven dosis!). Ik heb goede ervaring met Pavo E Plus, [naam verwijderd] heeft met dat spul minder gauw en minder heftig problemen.

Ik ben eigenlijk wel heel blij dat het hier om spierbevangenheid gaat in plaats van hoefbevangenheid. De laatste neem je pas in een veel later stadium waar, voor veel paarden is het dan al te laat om er nog wat aan te doen. Spierbevangenheid zie ik binnen een dag....is toch een voordeeltje... Scheve mond

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-02 17:15

Dees schreef:
Spierbevangenheid zie ik binnen een dag....is toch een voordeeltje... Scheve mond


Helaas is dat bij mijn paard niet het geval.
Zij heeft ook niet de acute vorm. Mijn paard gaat stram lopen (wat ook gewone stijfheid kan zijn) en pas later merk je dat het spierbevangenheid is doordat ze zich niet lekker gaat voelen en/of door bloedonderzoek. Verdrietig
Bij ons wordt het weiland niet bemest met kunstmest, dus dat is wel een voordeel als ik het zo lees! *LOL* Mijn paard heeft ook geen last van het gras eerder voordeel. Ik denk ook wel dat het voor ieder paard verschillend is. Het is alleen zo jammer dat je eerst van alles geprobeerd moet hebben voordat je iets vindt dat werkt bij jouw paard.. Lips are sealed

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 08:55

Heeft je paard ook een opgetrokken buik die je kunt zien na enige inspanning? En kijk ook even naar de kleur van de urine die bij maandagziekte kan varieren van roodachtig tot donkerbruin. Mijn oude SAASFEE heeft ook last gehad van maandagziekte en ik heb haar zeer lange tijd tarwekiemolie vanwege de vit.E en selenium gegeven. Na een jaar is ze weer genezen .

De bekendste spieraanadoening is tying-Up, ook wel lumbago of maandagziekte genoemd.Tot deze term worden in de omgangstaal ook andere spierproblemen gerekend, die zich toch van de echte tying-up onderscheiden. Ook in de wetenschappelijke vaktaal heerst hierover oneinigheid: de uitdrukking lumbago, tying-up syndroom, azoturie, belastingsmyopathie en andere omschrijvingen worden bijna overal anders gedefineerd.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 13:58

Belangrijk is om een paard dat gevoelig is voor spierbevangenheid regelmatig te werken. Niet af en toe een dag overslaan maar elk dag een afgepaste hoeveelheid werk en heel rustig opbouwen. Verder is het belangrijk om weinig eiwit te voeren en geen voer met teogevoegde suiker (melasse) dit verhoogd ook de kans op bevangenheid. Als je paard eenmaal een keer spierbevangen is geweest dan is hij vooral in de eerste 6 maanden hierna extra gevoelig, heel goed opletten en alsd je tijdens het werk twqijfelt of hij helemaal lekker loopt gelijk stoppen om meer schade te voorkomen.

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 17:46

leontien"]
jde ck waarde en ldh waarde waren flink verhoogd tijden de bloedtest.

hijmag nu een kwartier stappen moet zeggen dat hij vandaag voor het eerst wat vlotter liep. normaal loopt hij me bijna voorbij en nu sloft hij echt over de grond. maar vandaag had hij iets meer pit.
[/quote]

Bij mijn paard was de uitslag precies hetzelfde. De ldh-waarde kan bij het volgende bloedonderzoek nog verhoogd zijn, maar als de rest wel goed is is er niks aan de hand.
Ook mijn paard liep er zo bij als die van jou. Haar hoofd hing zelfs bijna op de grond! Verdrietig Pas na een dag of 4 ging ze in een keer een stuk beter lopen! Heel raar.
Als je vit E en selenium geeft moet je rekening houden met een paar weken voordat je wat van de werking merkt. Tenminste, dat was bij mijn paard het geval. Ik ben gewoon met haar blijven stappen aan de hand. Ik heb dit een week of 4 volgehouden. Pas daarna ben ik er voor 10 min op gaan zitten.

[quote="Katja schreef:
Als je paard eenmaal een keer spierbevangen is geweest dan is hij vooral in de eerste 6 maanden hierna extra gevoelig, heel goed opletten en alsd je tijdens het werk twqijfelt of hij helemaal lekker loopt gelijk stoppen om meer schade te voorkomen.


Katja, dank je wel! Naar dit soort informatie ben ik al een tijdje op zoek! Haha!
Mijn paard heeft het inderdaad in een paar maanden tijd 3 keer achter elkaar gekregen. Dat drijft je echt tot wanhoop! En het enige wat ik nu heel erg doe is opletten hoe ze loopt. Vermoeiend hoor! Knipoog
Bij mijn paard gaat nu gelukkig de goede kant op en de laatste keer was al zo'n 3 maanden geleden. *LOL*
Dus Leontien... houd de moed erin hoor!! Knipoog

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 21:49

Hoi Leontien,

Hoe gaat het met je paardje??
Gaat'ie weer wat beter?? *LOL*

Groetjes Nancy

Finnie

Berichten: 415
Geregistreerd: 06-04-02
Woonplaats: Eemnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 19:31

Hoi,

Dat het bij vlagen goed gaat herken ik hoor. Was bij mijn paard ook. Ik heb mijn paard na 10 dagen nog een keer laten testen en toen ze goed was in het weiland gezet. Daar houden ze zichzelf toch ook in beweging en heb je niet de neiging om ze te overvragen. Maar ja, als je paard zo'n last heeft van het zand gaat dat natuurlijk ook niet zo makkelijk. Wat je wel kunt doen is de tijd dat je met hem stapt langzaam op gaan voeren. Ik ging elke dag 5 min langer stappen. Na een week of drie kun je weer proberen te gaan rijden(stappen), maar dan eerst 5 min en na een week langzaam opvoeren. Probeer ook zoveel mogelijk een zware bodem te vermijden. De spieren elke dag masseren helpt ook heel goed om het melkzuur af te voeren.
En over dat zand....tsja.... dat lijkt me heel erg vervelend. Mijn paard heeft er gelukkig geen last van.
Ik hoop dat het binnenkort allemaal een stuk beter gaat.

Succes!!

Groetjes!

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 10:08

Mijn paard is ook een aantal malen spierbevangen geweest. Hierna is hij heel erg gevoelig gebleven op zijn spieren. Ook was hij aan het begin van het rijden altijd stijf. Wat ik ook deed goed in en uit stappen het maakte niet uit. Na een paar keer Fysio bleek dat wanneer de Fysio hem had gedaan hij zich kiplekker voelde en minder stijf was, toch na 2 weken was het weer helemaal bij het oude. Ik heb hem een tijd op selenium enz gehad het verbeterde hiermee wel maar echt top was het niet. Nu voer ik hem Neutradex bij. Hiermee gaat het heel goed. Oppassen is het wel want wanneer ik het vergeet heb je kans dat hij gelijk weer helemaal verzuurd.

Ik heb dit paard door verschillende dierenartsen alsmede in Utrecht laten onderzoeken maar niemand kan een reden geven voor zijn aandoening.


Heel goed naar je paard kijken en voorzichtig zijn met voer is het allerbelangrijkste. Ik wens je sterkte met de patient.