* Mijn paard plast veel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Djeda
Berichten: 61
Geregistreerd: 16-07-02

* Mijn paard plast veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-02 09:45

Wie heeft hier ervaring mee ? Wat kan het wezen ?
Mijn paard plast erg veel. Als ik mijn paard na het rijden terug breng naar het land dan moet hij onderweg altijd plassen, niet een paar drubbels maar een echte plas. Soms 2 x binnen een kwartier. Soms krijgt hij met rijden er al last van. Het is iets van de laatste maand. Mijn paard is een ruin van 5 jaar, ik heb 'm vanaf zn geboorte en dit heb ik met hem nog niet eerder meegemaakt. Wie heeft hier ervaring mee ?

Bacannie

Berichten: 1305
Geregistreerd: 02-05-02
Woonplaats: Vechtstadje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 12:42

Heb je misschien sinds kort een zoutblok in z'n stal??? Dat kan namelijk een oorzaak zijn. Opname van veel zout kan leiden tot veel drinken en daardoor veel plassen.
Of misschien heeft hij iets aan z'n lever of nieren waardoor hij veel moet drinken om zichzelf te reinigen... Verward
Bel anders eens je dierenarts misschien weet hij/zij wel waardoor het kan komen dat je paardje veel plast.
Succes met uitzoeken... Knipoog

Djeda
Berichten: 61
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-02 13:16

Nee, ik heb geen zoutblok of mineralen blok in de stal. Daar doet hij niets mee. Hij staat op het moment ook dag en nacht in het land (maand of 2 al). Per dag staat hij max. 2 uur op stal zodat hij even kan "uitbuiken" voor het gaan rijden.

In ieder geval bedankt voor je reaktie

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 13:27

Als je paard naast veel plassen ook veel drinkt (gemiddeld drinkt een paard 10% van zijn lichaamsgewicht per dag) kan dit duiden op suikerziekte. De plas ruikt dan ook wat zoetig. Vaak vermagert het paard dan ook omdat veel voedingsstoffen uitgeplast worden.

Djeda
Berichten: 61
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-02 16:58

Hij is hollands welvaren dus ik denk niet dat dat de oorzaak is

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 20:55

Is je paard ook meer gaan drinken? als je dat niet weet is het best de moeite waard om daar achter te komen. Iig om erachter te komen hoeveel hij eigenlijk drinkt. (dus gaan afmeten met emmertjes, of hem om de 2-4 uur laten drinken en dat precies bijhouden. Rekening houden met verdampen van water of bijvullen van waterbak door de regen is ook belangrijk). Een paard dat de hele dag in de wei staat zal als hij niet teveel zwaar werk doet in warm weer zo'n 25 liter per dag drinken. Dat mag tot 40 liter gaan, als het meer wordt is het niet gezond.
Wat kan is dat er in de wei iets staat dat zorgt voor die vochtafdrijving (zoals in dieetthee). Zorg wel dat je paard voldoende water kan opnemen en dus niet uitdroogt.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 01:52

Ook bij nierproblemen kan een paard veel drinken en daardoor veel plassen. Als je paard aan de stevige kant is zou dat best kunnen. Is snel achter te komen door de dierenarts een urinemonster te brengen, of eventueel een bloedonderzoekje te laten doen. Te eiwitrijk voedsel kan soms (tijdelijk) problemen geven.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 16:40

Het dier kan ook nog diabetus insipidus hebben. Dan plassen ze alles uit wat ze binnen krijgen. Als zo'n dier een halve dag geen drinken krijgt gaat het dood. Dus genoeg te drinken geven. Zo'n paard kan overigens gewoon functioneren hoor!

Djeda
Berichten: 61
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-02 12:58

Dank jullie wel voor jullie reakties. Ik denk dat ik toch de dierenarts maar even ga bellen. Misschien dat die wat meer duidelijkheid kan geven.
Groetjes !

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 16:41

Als je beestje last heeft van zijn nieren is de plas meestal ook donker geel

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 14:26

Djeda, is de plas (donker)geel of juist heel licht van kleur?

Wij hebben net een mini-shet gekregen en die plast nl. ook heel veel. Ze drinkt overigens ook veel (20 tot 30 liter per dag op warme dagen). Haar plas is vrijwel doorzichtig van kleur. Ze ziet er wel heel goed uit, niet te dik of te dun, een mooie vacht, heldere oogjes en ze heeft een attent en lief karakter.

De DA komt bij mij over een tijdje langs (die dacht dat er niet iets ergs aan de hand was en dan kan ze haar meteen bekijken/ontwormen etc.). Laat je nog even weten wat de DA over jouw paard heeft gezegd?

Erwin

Berichten: 23
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Wormerveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 15:59

Hallo,

toevallig heb ik gisteren voor mijn pony voor het zelfde probleem een veeearts laten komen. Ze hebben bloed afgenomen (uitslag is nog niet bekend).

En hij moest vandaag de hele dag op stal staan (normaal in het land) en dan moest hij uit een grote bak drinken kijken hoeveel liter daarin ging en dan om de zoveel tijd kijken hoe leeg hij is en dan weer vullen en de hoeveelheid liters elke keer bij houden 24 uur lang dus dat moest ik nu doen tot morgenochtend.

Morgen gaat hij weer in het land en dan moet ik hem een halve dag in de gaten houden en kijken hoe vaak hij drinkt in die tijd. En dan moet ik de veearts bellen en hem aangeven hoeveel hij heeft gedronkenen dan hoop ik dat ze weten wat het is. En dat het dus niks ernstigs is aan zijn nieren ofzo, want daar was ik zelf bang voor.

Succes!!!

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 18:30

Kan het geen blaasontsteking zijn?

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 12:22

Erwin, laat je de uitslag nog even weten (kan via PB)?

Alvast bedankt!!!