*paard loopt.. hoe moet je het zeggen.. Stram

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

*paard loopt.. hoe moet je het zeggen.. Stram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-02 01:04

Een van mijn paarden loopt stram om het maar een naam te geven.
Eigenlijk heeft ze dat heel haar leven al gedaan, ze is nu 8 jaar, het wordt niet erger en niet minder, al heeft ze haar goede en slechte dagen.
Het is alleen aan beide voorbenen, daar 'knakt' ook vanalles en ze maakt hele korte pasjes. Het maakt niet uit of ze in het land staat of op stal, ze heeft er altijd last van, al doet het haar geen (in ieder geval niet zichtbaar) pijn.
Als er op haar gereden wordt (heel af en toe) wordt het niet erger, ze lijkt juist helemaal op te fleuren, maar de volgende dag loopt ze nog stijver, alsof ze erge spierpijn heeft.
Toen ik haar kocht wist ik dit al, ze heeft ookal drie veulens gehad (voordat ze van mij was) daar is het niet erger door geworden en de veulens hebben ook nergens last van, lopen erg goed.
Artrose is al zo'n beetje uitgesloten (dierenarts van de vorige eigenaar), heeft iemand een idee wat ze zou kunnen hebben?

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 07:19

Tsja in eerste instantie denk ik ook aan artrose, dat begint ook met opwarmstijfheid en na wat warmlopen wordt het minder.
Anders zou het ook nog op spierbevangenheid lijken, maar dat zou ze dan al 8 jaar hebben, misschien toch eens bloedonderzoekje laten doen?
Zou die artrose in de voorknie toch ook nog eens na laten kijken just in case.
Succes ermee, Viv

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 08:55

Kan ook artritis zijn, dan hebben de paarden ook een warmlooptijd nodig en ogen ze vaak stijf. Laat even nakijken door de DA. Artritis valt heel goed te behandelen.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 16:05

Hoho niet altijd, atrtritis is niet te genezen, vaak wordt het ook alleen maar erger net als atrose. Laat de dierenarts in ieder geval goed kijken.
KLinkt namelijk erg naar atrose, diagnose van de dierenarts van de vorige eigenaar zegt niks!! Heb je d'r verder niet laten keuren door je eiegn dierenarts??

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 10:20

Klinkt ook als een niet goed functioneren van de afvoer van afvalstoffen uit de spieren, dus verzuring die niet makkelijk weer over gaat... dus de stofwisseling. De merrie is een paar keer bevallen, dan kan het ook geen kwaad om de hormoonspiegel te controleren..

Ik zou dus ook een bloedonderzoek laten doen...

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-02 22:52

Dierenarts komt binnenkort, dan laat ik er zeker naar kijken.
Weet je wat het vreemde is..? Geen van mijn paarden heeft zulke mooie droge benen als zij, ze heeft ook nooit last van stalbenen, ze zijn nooit dik... Ik wacht de dierenarts maar even af denk ik.
Ze heeft er verder gelukkig geen last van en mag gewoon oud worden bij ons op de wei!!