Sinus operatie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hammeke

Sinus operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 19:27

Ik ben sinds januari vorig jaar in het bezit van een kruising jaarlinghengstje, komt van bij een handelaar.
Mijn vriendin is hem daar gaan weghalen samen met 5 andere.
De pony's stonden met 200 in een grote hangaar, vies vuil vettig en zonder eten en drinken.
Op sommige plaatsen lagen pony's te sterven terwijl andere er gewoon duf bijstonden.
Flor had droes en rotstraal, in feite had hij geen straal meer.
Voor de droes is hij behandeld bij mijn vriendin en toen zij groen licht kreeg van haar DA is hij samen
met een shethengst naar ons gekomen.
Thuis gekomen heb ik toch de DA nog eens laten komen voor een controle, toen weer heleboel AB want
de droes was nog niet volledig weg en hij hoestte nog enorm.
Dit voorjaar was hij eigenlijk vrij goed, hij was levendig en at en dronk goed.
Wel is hij wat sloom maar dat is denk ik gewoon zijn aard :)
De zomer is ook nog goed gegaan tot hij zo rond september last had van snot uit zijn linkerneusgat.
En dat snot stonk héél erg.
DA gekomen, staaltje genomen en 8 dagen op AB gezet.
Dat is een maand ofzo goed gegaan en toen is het terug begonnen, weer op AB maar dan 14 dagen.
Na die 14 dagen had hij er nog altijd last van en zijn we naar de kliniek gegaan.

Vorige topics op Belgische bokt (ik ben namelijk een Belg :) ) :
Flor heeft een terugval
Pony stinkt uit neus

Dinsdagmiddag is hij dus binnen gegaan in de kliniek. Daar hebben ze zijn tanden gecheckt, röntgens van zijn hoofd genomen en een endoscopie van beide neusgaten.
In zijn linker voorhoofdsholte zat blijkbaar een hele hoop etter. De dierenarts stelde dan voor om een gaatje in zijn sinus te maken zodat ze 4 of 5 dagen konden spoelen.
Woensdag belde de DA om te zeggen dat er 2 spoedoperaties waren tussen gekomen en dat het voor donderdag was.
Donderdag terug gebeld en volgens de DA was alles goed verlopen.
Er was een hele hoop etter uitgekomen (die ongelofelijk stonk).
Vrijdag ben ik hem dan gaan bezoeken.
Hij was vrij rustig, opgewekt en eigenlijk helemaal zichzelf.
Hij stonk toen ook verschrikkelijk uit zijn neus.

Hier 2 foto's van die vrijdag :
Afbeelding
Afbeelding

Normaal gezien mochten we hem gisteren gaan halen, maar toen ik 's avonds belde had de DA minder goed nieuws...
Na de 4de of 5de spoeling van zijn linkerkant merkte ze op dat er langs de rechterkant ook ineens een stinkende vloeistof uit zijn neus kwam.
Bleek dat er langs rechts ook een serieuze hoeveelheid etter zat, dus langs de andere kant ook een gat geboord en katheder erin.
Vandaag zijn we dan weer langs geweest.
Flor zag er weeral vrij opgewekt uit, hij vind het precies allemaal nog wel meevallen.

nieuwe foto :
Afbeelding

Daarna nog even de DA opgezocht, gelukkig was hij er nog.
Hij doet het vrij goed volgens de DA, hij werkt goed mee met de spoelingen (het is tenslotte wel water dat door zijn hoofd raast). De DA was ook wel geschrokken van de geur die vrijkwam bij de 2de boring. Het moet naar het schijnt echt verschrikkelijk geweest zijn.
Nu mag hij normaal vrijdag of zaterdag naar huis komen.
De DA hoopt alleen dat het tegen vrijdag beter gaat zijn, als blijkt dat het vrijdag of zaterdag nog altijd niet weg is...
Dan weet hij het ook niet meer :(
Eventueel gaan ze dan de katheders laten zitten zodat we thuis nog verder kunnen spoelen en daarna terug op controle in de kliniek.
Tijdens de controle endoscopie zagen ze ook dat er in zijn rechter luchtzak nog wat slijmen te zien waren dus zijn ze met Ventipulmin begonnen.
Financieël zal er ook wel een serieus sommetje bijkomen... :(
Pfff ik vind het zo erg voor mijn kleine Florretje :'(
Ik hoop echt zo hard dat het tegen vrijdag of zaterdag weg gaat zijn, maar ik vrees er eerlijk gezegd een beetje voor :-\
Duimen jullie mee voor arm Florretje?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:48

wat triest voor de pony, ik duim voor herstel :(:)
wat een hoofdpijn moet hij gehad hebben :(:)

Hammeke

Re: Sinus operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 12:37

Dankjewel!
Wel dat van die hoofdpijn ik weet het niet... Hij was altijd zo levendig, fit, crosste nog rond achter zijn maatje. Ook nu heeft hij er precies weinig last van..

Zijn er trouwens nog mensen die hun paard zo'n operatie hebben laten ondergaan?

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 01:02

Heel veel sterkte met Flor. In welke kliniek staat hij? Wij zijn ook met een shet aan het tobben, dierenarts al twee maal luchtzakken gespoeld maar valt niet mee gaat via bronchoscoop. Al heel veel antibiotica kuren gehad eerst de gewone maar komt iedere keer na stoppen terug. Zelf denk ik ook dat het een combinatie is van luchtzakken en voorhoofdsholte ontsteking. Ik vind haar als het erg is ook dikkere ogen hebben. Als het erg is dan hoor je ook haar ademhaling doordat de luchtzakken vol zitten.
Wat heel vreemd is, is dat met antibioticakuur het super gaat loopt e gewoon op de wei ongeveer 4 uur per dag. Stop je met de antibiotica dan wordt ze ook heel makkelijk bevangen dus er moet ergens toch nog een ontsteking zitten. Mijn dierenarts zegt dat willen we het goed doen we eerst een CT scan moeten maken van het hoofd zou al ongeveer 1000,- euro kosten en dan afhankelijk van wat er is kijken of er iets te doen is een operatie. De laatste antibiotica ( pivamicilline) is nu al even op. Staat nu dus weer licht bevangen. Zal op korte termijn moeten besluiten of verder lijden besparen of opereren.
Ben dus heel benieuwd naar jouw kliniek en je ervaringen. Succes, en zal duimen voor je

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 11:28

1 van mijn paarden had ook ineens heel veel snot wat ongelooflijk stonk. Eerst werd gedacht aan kieswortel ontsteking, daarna wisten ze het niet dus drie antibiotica kuren. Op de foto zag je "iets"zitten. Dierenkliniek nr. 1 bleef erg laks, wilde ons ook niet echt doorverwijzen en verder dan antibiotica kwamen ze niet. Paard stonk nog steeds, snot droop eruit en hij kreeg het ook benauwd. Volgende kliniek dacht aan een tumor. Paard verschillende keren via endoscoop behandeld met middel om dat "iets" te laten krimpen/verdwijnen. Het leek beter te gaan, maar na een paar maanden weer terug bij af. Deze kliniek heeft ons toen doorverwezen naar Hochmoor, duitsland en daar zouden ze hem opereren. Eerst een MRY gemaakt om de exacte locatie te vinden. Daarna moest chrirurg nog een paar keer oefenen op een dood paard, aangezien de locatie erg gevaarlijk was ivm zenuwen en bloedvaten. Daarna is ie geopereerd. Toen bleek dat het geen tumor was, maar twee enorme vergroeiingen in zijn neus. Foutje in de embryonale ontwikkeling! Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen gelukkig {behalve met de bankrekening dan....}.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 14:14

Flor staat in kliniek De Venhei in Kasterlee (Turnhout).
Bij hem is het waarschijnlijk een overblijfsel van de droes waar hij héél lang mee gesukkeld heeft.
Waarschijnlijk heeft die zich genesteld in de voorhoofdsholte, en eens hij daar zit kan er zo goed als geen antiobiotica meer aan.
Bij Flor was er in zijn rechterluchtzak bijna geen snot/slijm te zien, de linkerkant hebben ze pas na de operatie gecontroleerd en toen bleek dat daar wel wat slijm opzat dus is hij nu terug aan de Ventipulmin.
Ik moet straks even bellen om te luisteren en ik ben heel benieuwd of hij nu meer naar huis mag of niet.
De laatste keer dat hij voor het stinkende snot AB kreeg was dat Baytril.
Flor hoestte soms nog wel eens maar niet overdreven, hij was levendig, fit, actief, at en dronk goed.
Pff ik ben eens benieuwd voor straks.

@ Sliert, gelukkig is het allemaal goed gekomen met je paardje en hebben ze toch gevonden wat het probleem was. Hier gaat het ook een serieuze hap uit de rekening zijn...

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 17:42

Ja, ik ben ook elke dag blij dat ie er nog is kan ik je zeggen. Eigen fokprodukt en vanaf de eerste minuut dat ie op aarde was, is ie echt "mijn" paard. We hebben hem behoorlijk geknepen tijdens de operatie.
Succes ermee. Hopelijk komt het met jouw beestje ook weer goed.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:55

Wat een verhaal. Arme pony, maar wat schatje dat hij (nare) spoelingen zo lief ondergaat. Ik hoop dat hij snel weer opknapt. Aan de goede zorg kan het niet liggen, je biedt hem echt alle kansen..We gaan gewoon duimen :(:) .

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 15:50

Ondertussen is Flor van zaterdagmiddag thuis.
Toen we aankwamen bij de kliniek lag hij nog rustig te slapen, hij stond daar echt op zijn gemak.
Van zijn thuiskomst heb ik een filmpje, en ik waarschuw jullie op voorhand : het is echt té schattig :lol
Let vooral niet op mijn stem (vanwaar dat gekke accent komt weet ik ook niet :P)

Filmpje : http://www.youtube.com/watch?v=IdcOOfh2dK4

Toen ik deze morgen aan de weide kwam lagen er 2 pony's te soezen ^-^
Flor is héél levendig, speelt zoals voordien, loopt en bokt rond :D
Ik ben heel blij dat hij het zo goed doet.
De katheders zijn vrijdag toch nog verwijderd en vandaag zijn de gaatjes in zijn hoofd zo goed als dichtgegroeid. Daar had ik in het begin wel wat bang voor, met dat ruwe gespeel...
Maar dat kon volgens de DA geen kwaad!

Pony's genieten van het zonnetje :
Afbeelding

Goeiemorgen Xannie :
Afbeelding

Goeiemorgen Florretje :
Afbeelding

Ik hoop dat alles nu goed blijft gaan, Flor moet nu nog een fles Ventipulmin leegnemen en dan hopen dat alle slijmpjes en snotjes wegblijven!
Ik zal één van de dagen ook eens actie foto's gaan maken, want actie dat is er nu wel hoor :D

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:02

Super hoor dat het goed gaat. En ze genieten samen heerlijk zo te zien. Veel succes

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:03

Ahhh wat schattig <3
Fijn dat het zo goed gaat, hopen dat het zo blijft!

Edit: De staart van Flor lijkt me erg lang, pas op dat hij er niet op gaat staan :)

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:29

fijn dat het de goede kant op gaat. Lekkere koppies hebben ze ook. Nu maar duimen dat het ergste geweest is.