Chronische bronchitus

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Chronische bronchitus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-02 17:25

Een tijdje terug had ik hier gevraagd naar ervaringen van prednisolon.

(Emmeloord had namelijk na onderzoek vertelt dat Minco Chronische bronchitus heeft. Verward )
Bijna iedereen was er heel erg over te spreken .
Na het lezen van deze positieve berichten had ik besloten om Minco toch maar de kuur te geven(vond dit nogal een eng idee omdat er een klein kansje inzit dat ze hoevbevangen kunnen worden)
Maar na de kuur heb ik weinig tot geen verbetering gemerkt,nou moet ik er wel bij zeggen dat ie ongeveer 12 uren per dag op stal stond en dat de schimmel op het plafond zat. Verward Verward
Nu vraag ik mij af is het slim om hem weer zo'n kuur te geven?
Hij is inmiddels verhuisd en staat van s'morgens 8 t/m s'avonds 12 uur buiten en als ie binnenkomd staat ie in een buitenbox,hij staat op zaagsel en krijgt kuil te eten als dit te droog is wordt het ook nog nat gemaakt.
Hij staat hier nog maar drie weken,maar ik heb eigenlijk nog geen verbetering opgemerkt,nou is drie weken natuurlijk wel erg kort maar toch.
Wat zouden jullie doen?

P.S Minco hoest eigenlijk nooit hij is alleen erg kortademig.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 20:12

hoi,de pony van een kennis heeft ook chronische bronchitus en die staat in een mooie grote wei met een schuilstalletje en kan hij dus zelf weten waar hij staat.hij is nu 28 en heeft dit nu al 20 jaar.ze zijn wel eerder gestopt met rijden en in de zomer reden ze haast niet.maar deze pony hefet gewoon stro in zijn stal en hooi wat ze net maken.ze hebben hem ook altijd kuuren gegeven en zo maar na een tijdje hielp het gewoon allemaal niet meer.hij hefet nu voor in de zomer pilletjes en die helpen wel echt kei goed.als je wilt kan ik vragen wat voor iets het is.maar wel veel beterschap ermee het is gene pretje als je pony zowat heeft!

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 20:24

is dat spul het enige wat de dierenarts voor je kon doen??

Mijn paardje van 9 jaar oud is in Bodegraven geweest (moest wel blijven een dag of 10) en dan natuurlijk nog de na controles maar hij loopt weer hardstikke lekker.

Daarvoor hadden al 2 andere klinieken naar hem gekeken en die wisten er niet goed raad mee.

Hij krijgt wel kuilgras, staat op zaagsel in een buitenbox en loopt een 1/2 dag buiten.

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 21:37

Als je paard bronchitis heeft doordat hij allergisch is, dan zou ik de dierenarts er nog eens bij halen om te kijken of er nog zo'n kuurtje nodig is. Een paard bij ons hoestte ook en daar hebben ze een BAL onderzoek bij gedaan ("longspoeling") om een kweek te kunnen nemen van de bacterien die in de longen zitten en daaruit kwam dat dit paard allergisch was. Hiervoor moesten we hem een prednison kuurtje geven in combinatie met ventipulmin. Er is duidelijk gezegd dat deze kuur het paard op weg helpt, maar dat het stalklimaat het allerbelangrijkste is. Dus inderdaad zoveel mogelijk frisse lucht, niet meer op stro en nat hooi of kuilgras. Het paard is er nu vanaf en heeft het ook niet meer gekregen nadat we van stal veranderd zijn omdat de paarden naar huis gingen. Dus misschien heeft dat 1e kuurtje wel helemaal niet geholpen omdat het stalklimaat niet aangepast was en helpt het nu wel omdat dat nu wel goed zit.

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-02 12:50

De stal waar ie stond was ook behoorlijk vochtig.
Voordat ik hem hierheen had verhuisd had ie ook geen last van kortademigheid,wel elk jaar in de wintermaanden verkouden,maar ja danzette ik hem een week op rust en kreeg ie een Ventipulmin kuur en alles was weer oke.
Ik heb hem verhuisd i.v.m zijn benen ze hadden daar een binnenbak waar ik hem dan ook in de winter lekker door kon rijden(beter voor zijn benen.)
Maar na zo'n 5 a 6 weken begon de ellende,mijn zadelkast (die is van hout)is daar ook helemaal zwart uitgeslagen van de schimmel.
Dat zegt wel genoeg,en het plafond boven zijn box was ook best wel schimmelig.
Hij staat nu pas drie weken op een andere stal waar ie lekker veel buiten komdt en s'nachts staat ie in een containerbox,waar twee bovendeurtjes constant open staan,hij krijgt gewoon alles wat ie nodig heeft.
Maar misschien wil ik ook wel te snel resultaat zien.
Ik denk dus ook dat die medicijnen geen nut hebben gehad i.v.m die schimmel die daar nog zat.
Ik bel de DA wel en dan hoor ik wel wat zij er van zeggen.
In elk geval bedankt voor de reakties.

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 19:21

ivar schreef:
Als je paard bronchitis heeft doordat hij allergisch is, dan zou ik de dierenarts er nog eens bij halen om te kijken of er nog zo'n kuurtje nodig is. Een paard bij ons hoestte ook en daar hebben ze een BAL onderzoek bij gedaan ("longspoeling") om een kweek te kunnen nemen van de bacterien die in de longen zitten en daaruit kwam dat dit paard allergisch was. Hiervoor moesten we hem een prednison kuurtje geven in combinatie met ventipulmin. Er is duidelijk gezegd dat deze kuur het paard op weg helpt, maar dat het stalklimaat het allerbelangrijkste is. Dus inderdaad zoveel mogelijk frisse lucht, niet meer op stro en nat hooi of kuilgras. Het paard is er nu vanaf en heeft het ook niet meer gekregen nadat we van stal veranderd zijn omdat de paarden naar huis gingen. Dus misschien heeft dat 1e kuurtje wel helemaal niet geholpen omdat het stalklimaat niet aangepast was en helpt het nu wel omdat dat nu wel goed zit.



Mijn paard is ook op deze manier geholpen en gaat weer hardstikke lekker!!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 13:06

Verbetering van stalklimaat zal meer helpen dan alleen medicijnen. Het is slim dat je hem nu verhuisd hebt en het zal nu wel weer vooruit gaan. Succes!