Oud littekenweefsel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Oud littekenweefsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-02 00:17

De fokmerrie die ik heb heeft voor een aantal jaar terug haar been over een plank van de omheining geslagen en bij het terughalen haar huid beschadigt.

Waarschijnlijk is er toendertijd niet al te veel aan gedaan en er zit nu een beetje wildvlees op met nog steeds wat schilferachtige korstjes.
Dat wildvlees zal wel blijven maar het zou al veel minder opvallen als ik die korstjes kwijt ben.

Iemand misschien een tip?

Zat zelf al te denken aan Lubrication cream of Calendula o.i.d.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 10:23

Ik heb hetzelfde probleem met een manege ponietje wat tijdelijk even bij ons staat. Die heeft ook wild vlees met littekens en loopt ook niet helemaal lekker.
Weet iemand hier zalf voor ?

Djeda
Berichten: 61
Geregistreerd: 16-07-02

Oud littekenweefsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 10:41

Hoi !

Wat je inderdaad kan doen is Calendula zalf, Traumeelzalf en ik zelf doe er groene klei op. Dat werkt bij mijn paard erg goed. Die had heel veel bindweefsel. Die plek is nu voor de helft dunner geworden.

Groetjes Djeda

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-02 10:56

Ging dat ook om oud littekenweefsel?

Ik heb nog wel een paar emmers klei staan maar kan me haast niet voorstellen dat dat ook helpt bij oud letsel...
Is dat wel het geval dan sta ik vanmiddag nog mijn paard te bekleiën!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 13:12

Kan het wildvlees niet weggesneden worden, overleg even met je da. Ik denk dat je met smeerseltjes niet ver komt op zulk oud weefsel.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 13:33

Ik denk nu ff aan vitamine E creme. Ik heb een litteken in mijn gezicht en dat ik beter geworden door smeren van vit E creme. Ik kocht het destijds bij de tuinen van.... Anders dacht ik ook aan calendula zalf of kijk eens bij de paardendrogist wat zij adviseren.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 14:09

calendula en anders acapunctuurzalf. Dat kan je krijgen bij de groene os. Ik kan het ook voor je bestellen.

Heldin heeft nl. van zo'n 11 jaar teug een l;itteken op de zijkant van haar sprong zitten. Ze heeft toen in het prikkeldraad gezeten. Ziet er niet helemaal mooi uit. Nu behandel ik dat al een tijdje met calendula en acapunctuurzalf en het gaat er steeds mooier uitzien. Je kan het beste de calendula-emulsie nemen. dat smeert heel makkelijk uit en is sterker dan de zalf.

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 15:01

Johannes olie, is ook heel goed voor mensen. Het maakt het littekenweefsel los en stevig.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-02 00:16

Astrid:
Daar is het lang niet genoeg voor, het is meer dat het een doorn in mijn oog is omdat ik verder geen paarden met littekens heb.

Prakkie:
Gebruik jij gewoon de calendulazalf van bijv. VSM voor humaan gebruik?
Die acapunctuurzalf ben ik ook zeker in geïntresseerd!
Als je het voor me zou willen bestellen graag!

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 09:52

ja ik gebruik gewoon calendula van VSM, maar dan wel de emulsie, die is wat vloeibaarder dan de zalf.

Ik zal de acapunctuurzalf voor je bestellen, dat mag je er 2/3 keer per week op doen. Ik laat er altijd 2 dagen tussen zitten.

Djeda
Berichten: 61
Geregistreerd: 16-07-02

Oud littekenweefsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 14:17

Hoi !

Klopt het gaat hier om een litteken en bindweefsel van 2 jaar oud.
Het helpt bij mijn paard echt ! Daar moet je wel geduld in hebben
hoor. Je moet niet verwachten dat het met 2 maanden weg is het wild
vlees of bindweefsel. Weg snijden zou ik niet laten doen. Daar hebben
wij zelf ook aan gedacht. Ten 1e kan het weer terug komen maar dan in
ergere mate en ten 2e geneest zoiets heel slecht. Wat ook een goede
tip is acupunctuur zalf. Ik zag net dat het al geopperd werd.
Succes ermee !

Groetjes Djeda.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 15:30

In plaats van Calendula gebruik ik tegenwoordig Goudsbloem creme (calendula = goudsbloem) van de Paardendrogist. Grotere pot, goedkoper en overal goed voor, ook voor littekenweefsel. Ik heb vorig jaar een paard gekocht met een oude draadwond, na langdurig en konsekwent smeren is er bijna niets meer van te zien.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 17:11

Ook als het litteken al heel oud is en erg groot??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 10:37

Nog beter is de calendula-olie met nog meer goede spulletjes erin. Verkrijgbaar bij de Hoorn, de Tuinen, etc. Het is vloeibaar en werkt ietsjes beter dan de creme. Het duurt wel even, maar een litteken kan altijd mooier worden.
PCLE creme is ook een mogelijkheid, in olievorm dan als dat tenminste bestaat, dat weet ik namelijk niet.

Djeda
Berichten: 61
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 11:01

Ook al is het litteken oud en groot. Het heeft alleen allemaal wel tijd nodig. De tips die hier allemaal gegeven worden zijn goede tips dus je hebt het voor het uitzoeken ! Succes !

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 11:01

Je hebt gelijk, littekens worden er vooral 'mooier' van. Het litteken van die oude draadwond zag je er vroeger gewoon bovenop liggen, nu lijkt het (als je niet beter weet) net een dwarrel in het haar. Hij was ongeveer 15 cm lang en minstens een jaar oud.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 19:02

darmorah heeft ook een groot litteken op haar been (ze heeft waarschijnlijk ooit eens in het prikkeldraad gehangen) en vorig jaar is ze 'n keer uitgegleden en nu heeft ze die kleine bobbeltjes wildvlees,
ik heb thuis calndula emulsie liggen ik ga dit gelijk proberen, waar kan ik acupuctuurzalf kopen??

Djeda
Berichten: 61
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 08:37

Dit kan je kopen bij de Drogist de Groene Os in Haarlem. Ze sturen het als je dat wilt ook op. Vraag dan wel ff hoevaak je dat dan zou moeten smeren. Ik heb dit wel 'ns gekregen via Eric Laarakker (homeopatische dierenarts waar ik met mijn paard loop omdat mijn paard 2,5 jaar terug door het draad is gegaan) en dat moest ik ook op een gedeelte van het litteken van mijn paard smeren maar dat moest ik toen 1 x in de 3 dagen erop smeren. Dus informeer ff voor de zekerheid OK ?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-02 10:50

www.puurnatuur.nl

Daar kan je het (acupunctuurcreme) bestellen, ze vragen btw wel ontzettend veel voor verzenden zeg!

Verder heb ik ook die speciale olie van de Paardendrogist besteld, Silscarf o.i.d. en ben ik ook begonnen met calendula.
Arme dier van mij wordt helemaal ondergesmeerd! Haha! Cool