paard lijkt doodmoe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

paard lijkt doodmoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-02 14:41

ik was van de week bij mijn oude verzorgpony en ze zag er op zich goed uit maar ze was erg hangerig ze straalt geen levenslust uit. Daarbij hoorde ook nog dat ze kortademig is tijdens het rijden. Wat kan dit zijn?moet ik me zorgen maken?Wat kan ik er aan doen?

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 14:54

Hoe oud is ze? Staat ze veel buiten, Staat ze op stro of op iets anders?

flop
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 15:20

misschien is het een goed idee met de huidige eigenaar het te vertellen dan kan hij als het zo blijft de DA erbij halen!!!

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-02 16:03

Ze is een jaar of 10 hooguit en staat de hele dag en nacht lekker buiten.
De eigenaar weet het maar wil het nog even aankijken. Omdat ik zo gek op haar ben dacht ik dat ik misschien al wat kon doen voor haar.

flop
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-02 18:30

succes ermee

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 08:29

mocht de dierenarts komen, laat dan eens goed naar het hart luisteren, misschien zit er vocht achter ofzo. Kan opgelost worden met medicijnen.
Succes ermee!!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: paard lijkt doodmoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-02 13:23

ladolcevita schreef:
ik was van de week bij mijn oude verzorgpony en ze zag er op zich goed uit maar ze was erg hangerig ze straalt geen levenslust uit. Daarbij hoorde ook nog dat ze kortademig is tijdens het rijden. Wat kan dit zijn?moet ik me zorgen maken?Wat kan ik er aan doen?


Oude verzorgpony...maw...heb je recht van spreken? Gaat het je aan, of kan je goedbedoelde gratis advies verkeerd vallen?

Hangerig, geen uitstraling...plenty in topconditie verkerende sportpaarden hebben een dergelijke uitstraling als je ze stoort van hun dutje in de middag; neem in ogenschouw onder welke conditie je ze aantrof. Midden op de dag, in de weide, in de zon ziet geen enkel paard er 'kwiek en alert' uit....
Verder; een pony die laag in het voer staat (lees, hoofdzakelijk ruwvoer) heeft een midner patente uitstraling als een pony die op haver leeft, dat maakt verschil.

Kortademig....kan komen omdat de pony maar af en toe wordt gereden en dan meteen veel moet doen. Kijk dat is niet verstandig, maar dan is de pony gewoon buiten adem...net zoals ik snel buiten adem ben mocht ik besluiten morgen het blok hierzo om te rennen...je moet wel trainen om een fysieke prestatie aan te kunnen....

Als de pony met dubbele slag staat te ademhalen en je treft ze vaak snotterig aan (met betraande ogen?), kijk dan is er alle reden om de dierenarts te laten komen.
Maar er zijn genoeg redenen die helemaal niet buiten het abnormale liggen waardoor je die pony op die dag op dat moment zo aantrof...van een eenmalige visite kan je de toestand niet helemaal beoordelen, daarvoor moet je elke dag even langskomen...

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-02 16:33

Ik heb ze er ook over gesproken en ze bevestigen mijn indruk dus...
het gaat hier om een polopony die volop in training zit en op conditie is in principe. Het voer is 2 kilo sportbrok en 1,5 kilo vier granen mix per dag en dag en nacht weidegang.

nath

Berichten: 18
Geregistreerd: 31-03-02
Woonplaats: baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 20:00

Ik zou de temratuur eens opnemen hangirig en kortadimig kan op koorts duiden!!

nath

Berichten: 18
Geregistreerd: 31-03-02
Woonplaats: baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 20:01

Ik zou de temratuur eens opnemen hangirig en kortadimig kan op koorts duiden!!