* 4 dikke benen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinka

Berichten: 3749
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

* 4 dikke benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-02 20:05

Mijn paard heeft sinds maandag 4 dikke onderbenen, rond de kogel en onder de kogel is het dikker. Boven de kogel zitten gallen, vooral op de plek van de peesschede zit vocht. Ze is er niet kreupel of stijf van, ze eet goed, heeft geen koorts, het hart klinkt ook goed. Ze staat dag en nacht in de wei waar redelijk veel gras op staat. Achter is het dikker dan voor en haar witte voorbeen is dikker dan haar bruine been. Ze heeft op het witte voorbeen een korst zitten, net boven de bal van de hoef, een soort mokplek, dit zit er al iets langer. Verder heeft ze erg veel last van dazensteken. Zelf denk ik dat het door te veel eiwit in het gras komt of een allergische reactie op de dazenbeten. Omdat ze er geen last van heeft heb ik er niks aan gedaan, behalve dan elke dag nog extra beweging geven en geen krachtvoer meer. Moet ik me nou toch zorgen gaan maken of het nog even afwachten?

gelderfan

Berichten: 101
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 08:10

Ik zelf zou inderdaad ook even afwachten, het krachtvoer terugbrengen. als een paard 1 dik been heeft, kun je je zorgen maken, maar bij alle vier moet het al een reactie op iets zijn en zolang ze ook geen koorts heeft, eventjes afwachten. Pas alleen op, als het werkelijk te veel aan eiwitten is, dat ze niet bevangen raakt. Zo gauw ze symptomen krijgt, de dierenarts waarschuwen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 08:17

Is de zwelling wel weg na beweging?
Misschien kun je ook alvast minder uurtjes weidegang geven.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 09:51

[naam verwijderd] had twee dagen lang alle 4 de beentjes dik, die had opd e dag van de keuring, toen ze dus hoog aan de brok was, de hele we van stal naar keuring in passage op de vrachtwagen staan hupsen. Daarna dus lange tijd wachten op de vrachtwagen, dan de explosieve inspanning van de keuring zelf en toen nog en uurtje of twee op de vrachtauto...
Geen wonder dan he?

Ik zou het dus aankijken, even een paar dagen laag in eht voer houden, en rustig aan. Ik zou de dikke beentjes wel eerst over laten zijn vor ik weer ging rijden...

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 10:57

IK denk dat het idd door teveel eiwit komt. Kan je de wei in 2-en delen? Dan kan ze minder eten en dan zou je evt het onbegraasde stuk kunnen maaien voordat je je paard er in laat. Of anders niet meer dag en nacht naar buiten. In ieder geval zou ik 'm niet aan het werk zetten zolang z'n benen nog dik zijn.

Tinka

Berichten: 3749
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-02 21:20

Ze staat in een wei waar geen stal oid bij is, van de winter komt ze wel weer op stal maar dat is nu dus niet mogelijk omdat de manege 20 km van de wei ligt. De wei in tweeen delen is ook moeilijk, want er staan nog meer paarden van andere eigenaren en die zijn het daar vast niet mee eens. Na het rijden worden de benen overigens niet dunner. Ze is best wel fris en heeft er totaal geen last van. Vandaag was 1 voorbeen wel wat dunner, dus wacht ik het nog maar even af. Ondertussen maar wilgentakken en bleekselderij laten eten want dat schijnt vochtafdrijvend te werken. Ze krijgt nu al een paar dagen helemaal niets meer bijgevoerd.