5 jarig paard met OCD

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

5 jarig paard met OCD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 14:23

Het gaat hier om een 5 jarige stb merrie wat door tijdgebrek weinig werk heeft gedaan.
Is fijn paard in de omgang en onder het zadel.
Is te koop aangeboden en afgekeurd op OCD in de sprong.
Foto's laten beoordelen bij andere kliniek en kwam hetzelfde uit.
Operatie is goed mogelijk.
Nu is de vraagprijs voor dit paard 1000,- en dan komt er 1000,- voor een operatie.

Nu ben ik benieuwd naar jullie mening laten staan of de gok wagen.

chrisje_83

Berichten: 3030
Geregistreerd: 07-06-03
Woonplaats: Zuid Beveland

Re: 5 jarig paard met OCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:26

Watvoor afstamming heeft de merrie?

Zelf zou ik het niet doen, punt 1 omdat OCD erfelijk is en je dus niet met die merrie zou moeten gaan fokken en punt 2 de kans groot is dat ook al heeft ze een operatie gehad er een ander gebrek voor terugkomt met de tijd.

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:26

Ik zou haar laten staan. Genoeg andere paarden die weliswaar iets duurder zijn, maar met veel minder risico.
Ik denk als ik zo'n paard zou willen verkopen, het t overwegen waard is om haar zelf te laten opereren, herstellen en dan te koop aan te bieden eigenlijk, ben bang dat het zo n heel lastig verhaal wordt.

sibbe
Berichten: 747
Geregistreerd: 03-10-07
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:29

die gok moet je zelf nemen!
maar heeft het paard nu al last van want anders kan je altijd kijken met de operatie.
Een vriendin van mij heeft een paard met ocd en nergens last van.

Succes :) /3

grauwman

Berichten: 2686
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:31

Ik zou het niet doen. Je hebt kans dat na de operatie het paard slechter wordt, het hoeft niet maar het kan gebeuren. Lange revalidatie etc. Je pompt er meer geld in dan je eruit zal krijgen. Paard moet dan wel een hele bijzondere afstamming hebben.

Er zijn genoeg paarden welke niets mankeren voor een normale prijs.

tamary

Berichten: 29175
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:50

grauwman schreef:
Ik zou het niet doen. Je hebt kans dat na de operatie het paard slechter wordt, het hoeft niet maar het kan gebeuren. Lange revalidatie etc. Je pompt er meer geld in dan je eruit zal krijgen. Paard moet dan wel een hele bijzondere afstamming hebben.

Die eventuele bijzondere afstamming is dan weinig waard als fokken ivm erfelijkheid uitgesloten is.

Sky_As

Berichten: 4712
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: 5 jarig paard met OCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:52

Moet het perse geopereerd worden?
als dat niet nodig is, je wilt niet fokken en niet verkopen kun je makkelijk zat het risico lopen. Wel goed klinisch laten keuren.
Als ze wel perse geopereerd moet worden zou ik het niet doen. Dan zou het betekenen dat het op een plek zit waar ze er last van kan krijgen.
Ik zou advies vragen aan de kliniek.

CoSnuf

Berichten: 1725
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:59

Persoonlijk zou ik de gok niet nemen. Er staan genoeg paarden te koop en er zijn genoeg mensen bij die hun paard weg doen wegens privé omstandig heden, of ruimte gebrek en deze paarden komen al snel ook in een lagere prijs klasse.

wuswa
Berichten: 2172
Geregistreerd: 04-03-05
Woonplaats: arnhem-noord

Re: 5 jarig paard met OCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:02

problemen moet je niet kopen, die krijg je gratis en vanzelf....

Sky_As

Berichten: 4712
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: 5 jarig paard met OCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:08

Hier wordt het er tenminste nog eerlijk bij vermeld. Laten we eerlijk wezen. Het gemiddelde paard wat onder de 4000 euro wordt verkocht wordt niet rontgelogisch gekeurd.
Dus dan was er waarschijnlijk ook nooit iemand achtergekomen.
Als dierenartsen zeggen dat je het risico kunt nemen. En OCD zit niet op een plek waar het verdere schade aan kan richten.... Dan valt het heus allemaal wel mee.
Ik denk dat als je het gemiddelde recreatiepaard op de foto zet, je je dood schrikt.
Dit wil niet zeggen dat ik ervoor ben om ellende/problemen te kopen hoor!
maar als het echt je droompaard is, dan zou ik me niet tegen laten houden door OCD.
Ik denk dat bijna 50% van de paarden die op Grand Prix niveau lopen op jonge leeftijd is geopereerd of misschien wel in het bezit is van een OCDtje hier of daar. Hiermee wil ik overigens alleen zeggen dat OCD niet perse een doodzonde is.
Als het niet je droompaard is, zou ik lekker verder zoeken!

CoSnuf

Berichten: 1725
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:23

wuswa schreef:
problemen moet je niet kopen, die krijg je gratis en vanzelf....


Hier geef ik je 100% gelijk in..... Er komen vaak dingen om de hoek zetten waar je niet op zit te wachten.

En wat betreft de eerlijkheid..... Ook zelf allert blijven. Goede afspraken maken enzv. Ik kon ook een bloed mooie merrie kopen voor €1000,- met een mooie leeftijd van 5 jaar. Maar dan komt inderdaad de vraag wat is er aan de hand....Waar zit het gebrek of zelfs gebreken. Het was midden in de zomer alle paarden stonden in de wei behalve zei. We kwamen onverwachts kijken dus het paard werd niet voor ons binnen gezet. Ze had geen mooie volle staart dus er gingen bij mij belletjes rinkelen. Ik heb naar de gebreken gevraagt.... Toen werd er het volgende gezegt: 'Zoals ze nu naast me staat heeft ze geen gebreken' Zoals ze nu naast me staat nee dat klopt want ze stond op stal en daar heeft ze geen last van dr zomer exceem of iets wat met zon te maken heeft. Toen heb ik voor gesteld om de dierenarts het paard helemaal te onder zoeken. Geen gebreken ik koop haar en de dierenarts kosten zijn voor mij. Heeft ze inderdaad wel een gebrek zijn de kosten voor jou en de merrie blijft ook voor jou. Natuurlijk is de dierenarts er niet bij geweest want het paard had gebreken.

Dus hier wil ik maar mee zeggen dat inderdaad niet iedereen eerlijk is maar altijd een paard komen met vol verstand en je mond op de juiste plek. Heb je niet genoeg kennis? Altijd iemand mee nemen die dat wel heeft.....Maar dat zullen de meenste bokkers weten.

snissje
Berichten: 1560
Geregistreerd: 27-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: 5 jarig paard met OCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:27

Ik heb nu een paard met ocd en mij vorige paard had dat ook nooit last van gehad 9 van de 10 paarden krijgen er geen last van je kan het gewoon het beste laten zitten totdat het paard er last van krijgt dan operen.. Nog een opmerkinghoe kom je er nou bijj dat het 1000 euro kost?? het kost als ik het zou laten doen bij mij VA 400 euro per been.. Die van mij heeft het aan een been..

Tassie89

Berichten: 281
Geregistreerd: 26-04-11

Re: 5 jarig paard met OCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:34

Ik hoorde van de week van een vriendin dat tegenwoordig paarden met OCD gewoon goedgekeurd worden, alleen goedgekeurd met een bemerking :?

Ik zou het persoonlijk ook niet doen indd. dan kan je beter nog 1500 erbij sparen en een goede kopen, dan dat je straks evt 3000 kwijt bent aan veearts kosten en stallingsgeld waar je dan uiteindelijk niks aan hebt, en daarbij, het zou ook zo kunnen zijn dat het paard over een maand bwv toch niet het paardje is dat je verwachtte kan je m ook niet lekker opleiden en doorverkopen voor meer.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: 5 jarig paard met OCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:38

@Tassie89
Paarden worden niet goed of afgekeurd bij een aankoopskeuring.
Je krijgt een keuringsrapport met alle bemerkingen en evt. een aankoopsadvies (voor het doel waar je het paard voor wilt kopen).

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:41

Brainless schreef:
@Tassie89
Paarden worden niet goed of afgekeurd bij een aankoopskeuring.
Je krijgt een keuringsrapport met alle bemerkingen en evt. een aankoopsadvies (voor het doel waar je het paard voor wilt kopen).


Wat Tassie89 zegt klopt wel, ze heeft het namelijk over de hengstenkeuring.
In ieder geval in de dressuursectie zijn er twee hengsten met bemerkingen gekeurd. Of was het nu een die niet voldoende kon compenseren op z'n bemerking? Ik weet het niet meer precies.
Daarbij is Bretton Woods ook zo'n voorbeeld, een afvlakking zo uit m'n hoofd? Ook goedgekeurd.
En dat voor een stamboek dat pleit OCD vrij te willen zijn???

Tassie89

Berichten: 281
Geregistreerd: 26-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:46

Brainless schreef:
@Tassie89
Paarden worden niet goed of afgekeurd bij een aankoopskeuring.
Je krijgt een keuringsrapport met alle bemerkingen en evt. een aankoopsadvies (voor het doel waar je het paard voor wilt kopen).


Dat snap ik schat ;)

Tassie89

Berichten: 281
Geregistreerd: 26-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:49

Janine1990 schreef:
Brainless schreef:
@Tassie89
Paarden worden niet goed of afgekeurd bij een aankoopskeuring.
Je krijgt een keuringsrapport met alle bemerkingen en evt. een aankoopsadvies (voor het doel waar je het paard voor wilt kopen).


Wat Tassie89 zegt klopt wel, ze heeft het namelijk over de hengstenkeuring.
In ieder geval in de dressuursectie zijn er twee hengsten met bemerkingen gekeurd. Of was het nu een die niet voldoende kon compenseren op z'n bemerking? Ik weet het niet meer precies.
Daarbij is Bretton Woods ook zo'n voorbeeld, een afvlakking zo uit m'n hoofd? Ook goedgekeurd.
En dat voor een stamboek dat pleit OCD vrij te willen zijn???



Dus wel toch indd. Dat Bretton woods hiermee is ggk bij meerdere sb vind ik aardig link.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: 5 jarig paard met OCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:51

Heel veel stamboeken doen niet aan dergelijke strenge controle (dacht ik, please, correct me if I'm wrong), maar het KWPN staat hier om bekend. Er zijn overigens meer hengsten die met een bemerking zijn goedgekeurd.

Dit is natuurlijk heel erg offtopic, maar ik wilde toch even reageren op Brainless.
Verder heb ik geen idee wat ik in de situatie van TS zou doen, ik las enkel mee om een mening te vormen en hier over te leren.

Nilan

Berichten: 3614
Geregistreerd: 18-03-05
Woonplaats: Hillegom (Z-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:51

Ik denk wel dat 't er 'n beetje aan ligt hoe groot de omvang van de OCD is en of 't paard er nu al last van heeft. :)
Ik heb mijn paard destijds op 3-jarige leeftijd gekocht met 'n kleine OCD, hij had er geen last van en 't was klein, maar 't zat er wel. Nu 'n jaar of 2 geleden is mijn paard met alle 4 de benen op de foto gezet en bleek de OCD te zijn verdwenen (we hebben de oude foto's waar de OCD op te zien was er naast gelegd, maar er was niets te zien). Volgens de arts kon 't zijn dat de OCD was "opgelost" omdat 'ie zo klein was. Vóórdat ik m'n paard kocht heb ik trouwens wel advies van m'n eigen vee-arts gevraagd. Er is mij destijds ook gezegd (6 jaar geleden) dat 'n operatie om en nabij de € 900,- zou kosten. En wat snissje zegt is mij toen ook aangeraden, enkel opereren als ze er echt last van krijgen (maar dan moet je dus wel altijd allert blijven!)

Maar ik ben 't wel eens met de opmerking van wuswa. En er staan tegenwoordig zoveel paarden (ook in lagere prijsklasses) te koop, dat was toendertijd in mijn geval niet. ;)

Succes, hopelijk heb je iets aan mijn bericht.

Marion71
Berichten: 2377
Geregistreerd: 15-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:56

Wat een blinde paniek weer. Helemaal met Sky-As eens.

Allereerst is OCD niet 100% erfelijk, hooguit voor 1/3 deel. Milieuinvloeden als voer, beweging zijn minstens net zo belangrijk en daarnaast is er nog een oorzaak als trauma van buitenaf. Een net ggk hengst als Bretton Woods dekt ongelovelijk veel. Dat zou ik dus zelf niet doen, je weet vanwege de jeugdige leeftijd van de nakomelingen niet hoe sterk hij vererft. Daarnaast schrik ik erg van het dekgeld van zo'n jonge onbewezen hengst met een bemerking.

Afhankelijk van de locatie en mogelijk aangebrachte schade zou ik haar kopen of niet. Als het losse fragmentje al veel irritatie in bijv. het spronggewricht heeft gegeven, zou ik haar laten staan. Ondanks een operatie blijft dat spronggewricht namelijk dik. De revalidatie valt heel erg mee, vorig jaar hebben wij er eentje laten operen en zij liep 4 weken na de operatie weer met haar maatjes 24/7 in het land. Kosten idd zo'n 1000 euries, maar dan wel geopereerd door een chirurg en geen da. Is me heel goed bevallen.

Nog ff een eye opener: veel paarden zijn gewoon geopereerd. Na het verwijderen van het losse fragmentje zijn ze namelijk vaak weer 100% ro OK. Zou in geval van het paard dat ts op het oog heeft ook heel goed kunnen maar dat kan jouw da je vertellen. Alleen neem je bij koop dan wel het operatie- en revalidatierisico.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:12

Tassie89 schreef:
Brainless schreef:
@Tassie89
Paarden worden niet goed of afgekeurd bij een aankoopskeuring.
Je krijgt een keuringsrapport met alle bemerkingen en evt. een aankoopsadvies (voor het doel waar je het paard voor wilt kopen).


Dat snap ik schat ;)

}:0 :+

Kabouterdans
Berichten: 5086
Geregistreerd: 19-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 16:24

Het gaat hier om een merrie met als vader een dressuurhengst.
Moeder en oma zijn beide keur.
We willen er niet mee gaan fokken.
Paard heeft nog geen last want ze is ook niet aan het werk.
DAP Bodegraven heeft na het beoordelen van de foto's laten weten dat een operatie noodzakelijk is in hun ogen.
Ze hadden het over een redelijk groot fragment, de kliniek waar merrie gekeurd is noemde het ook zo.
Dit paard is onverwacht op ons pad gekomen, vandaar dat ik het op bokt zet om te lezen wat andere er van denken.
Ik heb er nog 2 om te rijden, dus als ze wat langer tijd nodig heeft om te revalideren is dat geen probleem.
Stalling en weide aan huis, ze hoeft niet in pension gezet te worden.

Sky_As

Berichten: 4712
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: 5 jarig paard met OCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:34

Klinkt alsof je het risico durft te nemen.
Ikzelf zou het risico niet nemen als ze echt perse geopereerd moet worden. Want dat houdt in dat ze er echt last van kan gaan krijgen.
Maar goed, als he tjou niks uitmaakt, het geld en de tijd....dan moet je het vooral doen.
Maar ik denk dat 80%, zo niet 100% van bokt het je afraadt, zeker na het lezen van je laatste berichtje...

Marion71
Berichten: 2377
Geregistreerd: 15-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:35

@Kabouterdans, als ik in jouw schoenen stond en dit paard me verder 100% aan staat, wist ik het wel. Geopereerd en wel komt ze je op zo'n € 2.500,00. Heb je ook al een paar cent meegenomen voor revalidatie.

Paarden zijn niet veel waard, maar een mooi dier uit een goede moederlijn vind je ook niet voor heel veel minder (op Bokt zie ik advertenties van 3 jarigen, net ohz, zonder papieren voor dit geld of 8 jarigen nooit uitgebracht alleen rondgetuft voor € 4.500, etc.). Als je risico's uit wilt sluiten, verzeker je haar direct voor rond de 3 als sportpaard. Mocht de operatie niet goed gaan, kun je altijd terugvallen op je verzekering en loop je weinig risico. Revalidatie was volgens mijn kliniek zo'n 6-8 weken (weer ohz trainen en dan in conditie brengen).

Marion71
Berichten: 2377
Geregistreerd: 15-06-05

Re: 5 jarig paard met OCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:37

@Sky-As, wat bedoel je met dat 'laatste berichtje'? De grootte van het fragment? Zolang het goed operabel is en geen schade heeft aangericht, zou mij dat niks kunnen schelen. Een kleintje op een lastige plek is erger dan een grote waar ze zo bij kunnen.