nieuw paard na 1 week kreupel, en nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Binkie
Berichten: 41
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Zuid-Holland

nieuw paard na 1 week kreupel, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-02 20:54

vorige week heb ik een nieuw paard gekocht. Hij is zowel klinisch als rontgenologisch helemaal goedgekeurd, inclusief extra foto's van de achterkogels.
Na een dag viel ons op dat hij veel met zijn linkerachterbeen op rust ging staan. Hoeven uitkrabben: zijn rechterachterbeen kunnen we bijna niet van de grond krijgen (dan staat hij dus op links..).
Ook wilde hij in het begin, als je erop zat, met een achterbeen minder ver ondertreden dan met het andere achterbeen.
Met rijden is hij ook niet te makkelijk: als ik rechtsom wil rijden, blokkeert hij, en breekt dwars door de teugels heen. Na een minuut of 10 wordt dat beter, en gaat hij er niet meer vandoor. Wel heb ik een hele ongelijke aanleuning. Linksom loopt hij met veel te veel buiging, rechtsom loopt hij met buiging naar links, of wel naar rechts, maar vlak achter de nek buigt hij dan zijn hoofd naar links terug.Kan natuurlijk ook onwennigheid zijn.

Tijdens het proefrijden bij de vorige eigenaar liep het paard heel fijn. Absoluut niets me merken dat hij minder fijn rechtsom liep oid. Gewoon een lekker paard. Wel wilde hij niet echt mijn hand volgen naar beneden in stap, maar toen ik het een paar keer vroeg, ging hij wel die kant op met zijn neus. Dit kende hij niet, denk ik.

vandaag heb ik hem weer gereden, en was hij kreupel op linksachter.
we hebben hem daarna nog even op de stoep laten lopen, maart het was neit goed. wat nu heel erg opviel, was eht op rust zetten van het linkerachterbeen, zodra je hem stil zette. Of hij zette hem gelijk op rust, of na een minuutje of zo.

We hebben de verkoper gebeld, maar die zegt : "jaja, wat kan ik er aan doen? Hij is gekeurd, extra foto's enz".

Wt nu te doen? Misschien is dat paard wel gespoten voor de keuring, of was hij toevallig net even rad toen hij gekeurd werd???
Ook kan er best wat gebeurd zijn bij ons, op een steen gestapt??? oid. Maar aan de andere kant, dat op rust staan deed hij steeds al.
Wat nu?

Sorry voor het lange verhaal, maar ik weet niet goed wat ik hier mee aan moet.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 20:59

Ja, ik weet het niet. Is het paard al verzekerd?

Laat er een DA bij kijken om te zien of het iets ergs is of niet... als het nou een kleinigheid blijkt te zijn dan zou ik het paard houden, en als het wat ergers is hopen dat je hem nog terug kunt brengen.

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 22:29

second opinion laten doen bij een veearts van jou eigen keuze.
misschien heeft de veearts die hem keurde iets over het hoofd gezien ofzo Verward
iemand bij ons op stal heeft ook zoiets meegemaakt.
paard wat lekker liep bij proefrit, 100% goedgekeurd.
komt bij ons op stal, constant staken, en na verder onderzoek door een andere veearts blijkt dat ie een losse knie had achter, wat niet meer verholpen kon worden.
paard was toen al verzekerd, is afgemaakt, eigenaar heeft niks teruggehad van de verzekering.
succes ermee!!
gillian

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 23:25

Een paard kan een heleboel mankeren en ondanks dat toch gewoon door de klinische en rontgenologische keuring komen als goedgekeurd....
Ben bang voor je dat je deze koop niet meer kan ontbinden. Aantonen dat het paard gedrogeerd is geweest tijdens de keuringen is erg lastig, dat is namelijk nogal een beschuldiging, dat moet je echt kunnen bewijzen, hard.
Wellicht dat je direct een bloedproef kan laten doen, wellicht zitten er nog reststoffen in het bloed.....

Het kan zijn dat dit paard tijdens je proefrit ook al zo liep, maar dat het je toen niet is opgevallen. eenmaal thuis zie je altijd veel meer dan tijdens de aankoop...liefde maakt immers blind, ook tijdelijk....
Nou ja, en heb je het over het hoofd gezien, tja, dan kan je de koop niet meer ontbinden..slepende benen zijn geen verborgen gebrek, en je hebt je aankoopbeslissing gebaseerd op een uitgebreide keuring. Ik denk dat je aan deze koop vastzit. Ik zou als verkoper niet makkelijk dit paard onder deze voorwaarden terug nemen, daar zou ik wel een uitspraak van een rechter over afwachten...

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 13:21

Direct vee-arts laten komen, een meisje bij ons op de stal had een soort gelijk probleem en achteraf bleek het paard ingespoten te zijn met een bepaald goedje.... ze is nu in een juridische strijd verwikkeld.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 13:23

Best een grote kans dat ie een opkomende hoefzweer heeft, voel of de hoef warm is, hij kans zich verstapt hebben enz..

Maar waar is ie gekeurd, en was je er zelf bij??

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 13:27

Je moet gewoon het zekere voor het onzekere nemen.. Veearts laten komen, echt... Ik weet niet door welke veearts de keuring verricht is, maar bij dat meisje op de stal was dat door een Belgische....... keuringspapieren heeft ze ook nooit gekregen.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-02 13:58

Heb je het keuringsrapport? en je kan altijd de foto's nog een keer door een andere DA laten bekijken. Nu meteen werk van maken, zorg dat je je paard door je eigen DA laat onderzoeken, dan kan je misschien nog wat. Het is niet zo dat een paard dat op het moment van keuren goed was en dat later niet meer zo is dat je dan niets mer kunt. Maar je moet wel meteen er achter aan gaan. EN zorg dat je je paard bij een goede DA nogmaals laat onderzoeken, en vraag evt het keuringsrapport met de foto's aan voor een tweede opninie. Succes.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-02 15:09

Was ie gekeurd door "jouw" of "zijn" DA??
Metteen second-opinion, met event. een bloedtest, dan kan er gecheckd worden of er misschien gesjoemeld is.

Petra1
Berichten: 103
Geregistreerd: 03-09-01

nieuw paard kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 09:29

Een beetje veearts neemt tegenwoordig bij de keuring preventief bloed af, zogenoemd in bewaring, en bij problemen kan dat bloed later onderzocht worden. Op die manier heb je niet op voorhand te maken met onnodige kosten. Dus, bel de keuringsarts en duim dat hij bloed heeft afgenomen. P.S. heb je de foto's meegekregen, haal die anders vandaag meteen even op.

Binkie
Berichten: 41
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-02 18:30

morgen gaan we naar onze veearts. Er is geen bloed afgenomen, maar ik heb wel een vermoeden wat het is. Waarschijnlijk een oude blessure.