Ze eet nu helemaal geen krachtvoer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Ze eet nu helemaal geen krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-02 18:40

Zie topic in ditzelfde forum over mager paard. Dierenarts is geweest en er was niets ernstigs aan de hand.

Ze staat nu 10 dagen op stal en heeft al een beetje een buik gekregen, maar nog steeds zie je de ribben. Ze staat nu ongeveer 2 uurtjes buiten per dag in een paddock en de rest binnen op stal.

Ze heeft verder geen ingevallen kuilen meer en glanst al meer dan toen ze kwam.

Ze krijgt doorlopend kuil aangeboden en eet daar behoorlijk veel van.

Maar het krachtvoer laat ze staan. Ze haalt voor de lekkerste melange en pavobrokken haar neus op en eet maximaal maar 1/2 kilo per dag en haar bak is altijd vol. Ze mankeerd niets aan haar tanden want de tandarts is pas geweest en de veearts heeft afgelopen zaterdag nog even in haar mond gekeken. Ze lijkt gewoon geen trek te hebben Verward

Misschien omdat ze nu bijna de hele dag stilstaat? Ze zeggen dat ik weer moet gaan trainen maar ik durf dat niet omdat ik bang ben dat ze dan nog magerder wordt. Ik begin zowiezo eerst met een week longeren en daarna pas rijden.
Laatst bijgewerkt door Manda op 10-07-02 09:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 19:04

Op de 1e plaats... Kuil is ruwvoer en brok etc is krachtvoer.
Een paard heeft nu eenmaal behoefte aan ruwvoer en kan daarom het krachtvoer laten staan. Als ze voldoende ruwvoer eet kan dat geen kwaad. Zodra ze weer aan het werk gezet wordt (ik neem aan dat dat de bedoeling is) zal ze waarschijnlijk wel weer krachtvoer gaan eten. Dat was bij mijn paard wel het geval. Succes ermee!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-02 19:16

O, dacht dat ruwvoer brok was Frusty

Ik hoop het. Ze zou wel wat meer mogen eten als ze dikker wil worden. Dom paard

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 10:57

In kuil zit ook behoorlijk wat aan voedingsstoffen, misschien dat ze daar op dit moment voldoende aan heeft omdat ze nu nog niet getraind wordt.
En daarom dr brok laat staan.
Begin rustig aan weer met haar aan t werk zetten, dan zal ze vanzelf behoefte krijgen aan het krachtvoer en dat dus wel weer gaan eten.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 11:06

als je weer wilt beginnen, heel rustig aan, eerst alleen maar wat stappen...
Je paard kan prima levenop dat kuilvoer, zeker als ze het in grote mate eet (ze moet er geen dikke beentjes van krijgen!, dat zou te veel eiwit zijn).

Het kan heel wel zijn dat jouw pard dat krachtover dat je haar geeft lang zo lekker niet vind als kuil. Jouw paard zou niet de eerste zijn die zijn neus ophaalt voor duur voer.
Is het voer nog wel vers? Soms is krachtvoer wat ranzig geworden, dat kan heel gauw gaan met dit dampe, warme weer.
Ik zou eens een nieuwe broksoort proberen, uit een net aangebroken zak....zien of ze dat wel eet.
En langzaam aan het paard weer op het gewonen rantsoen proberen te krijgen (dus niet onbeperkt kuil)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-02 11:08

Geen probleem hoor, laat haar lekker kuil eten zoveel ze wil. Daar kunnen ze prima op leven en zit alles in wat ze nodig hebben, ze worden er alleen wat buikerig van.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-02 18:39

Dees schreef:
als je weer wilt beginnen, heel rustig aan, eerst alleen maar wat stappen...
Je paard kan prima levenop dat kuilvoer, zeker als ze het in grote mate eet (ze moet er geen dikke beentjes van krijgen!, dat zou te veel eiwit zijn).

Het kan heel wel zijn dat jouw pard dat krachtover dat je haar geeft lang zo lekker niet vind als kuil. Jouw paard zou niet de eerste zijn die zijn neus ophaalt voor duur voer.
Is het voer nog wel vers? Soms is krachtvoer wat ranzig geworden, dat kan heel gauw gaan met dit dampe, warme weer.
Ik zou eens een nieuwe broksoort proberen, uit een net aangebroken zak....zien of ze dat wel eet.
En langzaam aan het paard weer op het gewonen rantsoen proberen te krijgen (dus niet onbeperkt kuil)


Gisteren 2 heerlijke zakken pavo gekocht. De eerste basisbrok en als ze wat aan het werk is wou ik de pavo stibro geven. Maar die eerste brok (ben de naam kwijt, is gewoon onderhoudsbrok) daar rook ze aan, nam een hak en liet het staan, dus toen probeerde ik die pavo stibro, daar at ze een paar happen van en liet het ook staan Verward Het was dus echt super vers net uit de zak. Dus ik denk dat ze genoeg aan kuil heeft. Ik hoop dat dat het is.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-02 18:40

Pipo schreef:
Geen probleem hoor, laat haar lekker kuil eten zoveel ze wil. Daar kunnen ze prima op leven en zit alles in wat ze nodig hebben, ze worden er alleen wat buikerig van.


En dat mag wel met haar gratenpakkie. *LOL*

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-02 09:58

Ik ben nu al zeker 4 dagen aan het longeren en ze begint nog steeds geen krachtvoer te eten. Kuil en hooi eet ze nog steeds in overvloed en ze staat ook af en toe op het gras.

Gisteren kreeg ze ipv kuil een berg gemaait gras (net als alle andere paarden) en zei was weer de enige die daarvan aan de diaree ging. Mij leek het logisch, want het gras is zo mals maar de stalhouder vond het vreemd dat zijn paarden (fjorden/ haflingers) niet aan de diaree daarvan gingen. Ze krijgt nu van het weekend weer een nieuwe wormenspuit en mocht dat geen zichtbaar resultaat opleveren dan moet de dierenarts maar weer komen.

OVerigens is ze tijdens het longeren redelijk voorwaards.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-02 11:15

Een paard kan uit kuil en hooi voldoende energie halen zodat je er recreatief mee kan rijden. Het enige is dat bij zware inspanning je paard er veel van moet eten. Maar als je net zoveel geeft als hij kan eten is er geen probleem. In krachtvoer zit gewoon dezelfde energie in een kleiner volume voer (een kilo brok en een halve baal hooi). En dat je paard meer gevoelig is voor plotselinge voerovergangen is nu kennelijk zo. Dat zie je vaker bij paarden die meer warm- of volbloed voeren.