Shock bij paarden...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Shock bij paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-02 10:12

[naam verwijderd] is na de keuring gisteren weer thuisgekomen...
Ze had een lange, lange dag achter de rug, waarvan ze het allergrootste deel dus op de trailer heeft doorgebracht. Tussendoor dus eventjes vlammen, om daarna weer op de kar te staan.....
Ik geloof niet dat ze die hele dag wat te drinken heeft gehad, want toen we thuis kwamen, zeg 16.00 uur, toen liep ze meteen door naar de drinkbak, ze had totaal geen aandacht voor [naam verwijderd] of wat dan ook. Ze moest ook vaak plassen, vrij troebele donkere urine kwam eruit, en er was meer aandrang tot plassen dan werkelijk vocht. Ze was achteraf gezien ook wat apatisch na thuiskomst....

Vanmorgen heb ik ze samen naar buiten gelaten, om even de voeten te strekken. [naam verwijderd] had opgelopen benen (alle 4), wat ze normaal nooit heeft. Ook na dat halfuurtje beweging warren de benen nog dik. Ze stond buiten, het regende niet, maar warm weer is het ook niet. Eenmaal weer op stal stond ze te rillen en haar vacht stond overeind. Ze voelde koud aan. Ik heb haar vandaag dus maar een wollen deken opgelegd.
Haar eetlust was wel in orde, ze at wat langzaam, maar dat is voor haar niet vreemd. De mest is wat dunnig, maar het is geen diarree.

Zou [naam verwijderd] nu een shock hebben? Hoe moet ik daar verder mee omgaan? Hoe kan ik haar situatie verbeteren? [naam verwijderd] is drachtig, zou dit gevolgen hebben?
Ik geloof niet dat ze in levensgevaar verkeerd, ze is gewoon wel heel zielig.... Iemand dit ook al eens meegemaakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 10:14

Even een dagje laten bijkomen, laat haar maar even, ze is waarschijnlijk heel erg onder de indruk ( En boos op de jury Haha! grapje!!) van de hele dag geweest, ze trekt wel bij denk ik.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 10:21

Voortaan misschien wat water mee nemen in een jerrycan ofzo?
Overigens schijnt donkere stroperige urine te duiden op tying up, volgens mij zei de DA dat.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-02 10:27

orri schreef:
Voortaan misschien wat water mee nemen in een jerrycan ofzo?
Overigens schijnt donkere stroperige urine te duiden op tying up...


TJa, daar heb je gelijk in. De pest is dat ik haar heb voor laten brengen door de hengstenhouder alhier. Daar heeft ze van tevoren ook een paar dagen gestaan, om haar voor te bereiden. Ik heb dus geen flauw idee wat ze haar gevoerd hebben kort van tevoren, en of ze de nacht ervoor wel water heeft gehad.
HEt zal wel netjes gebeurd zijn, maar je hoort soms wel dat ze paarden wat laten uitdrogen om droger op de benen te zijn....Ik geloof niet dat ik mijn paard bij zo'n trucjesbedrijf heb gebracht, maar toch....
ik weet dus niet of ze bij hun op de vrachtwagen wel drinken heeft gehad...
En als ze haar dus voor de keuring 'volgepompt' hebben met zeer rijk krachtvoer, dan kan het inderdaad ook een beetje op tying-up lijken.

Nou, ik kijk het nog een dagje aan, probeer haar goed warm te houden, en ze hoeft voorlopig niets te doen anders dan te rusten....maar sneu is het wel... Gaaaap

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 10:33

Arm peerdje, misschien wat slobber maken met extra vocht...