Overal bulten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Overal bulten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-02 22:24

Ik kwam vandaag de wei in en ja hoor mn pony zat helemaal onder de bulten!

In die 8 jaar dat ik d'r heb heb ik dit nog nooit gezien!
Die avond ervoor had ze nog nergens last van!
Het zit echt overal behalve d'r benen,zelfs op d'r bovenlip!
Lijkt me stug dat ze gestoken is,want ze heeft weleens een paar bultjes,maar zoveel nog nooit.

Ze heeft er verder geen last van ofzo,jullie enig idee?

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 07:43

Allergische reactie op idd staken van vliegbeest, of iets wat ze gegeten heeft.
Meestal trekken de bulten na 2 dagen weg, als ze erger worden even de veearts bellen, dan krijgt ze een anti-histamine spuit en dan is het zo weer weg.
Succes, Viv

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 22:10

Vliegen, horzels, dazen.. Het akn toch echt zo zijn hoor!!

Verder zijn ze in deze periode van het jaar gevoelig voor eiwitbultjes, door het hoge eiwitgehalte in het gras. Te veel eiwit is niet goed, maar deze blutjes kunnen geen kwaad. Hou het in de gaten, desnoods wat minder het land op, of het hooi/kuil omlaag doen. Ook deze bultjes verdwijnen meestal binnen 3 dagen, en bevinden zich het meest op de buik.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-02 22:47

Gister leek het een beetje weg te trekken,maar toen ik vandaag weer kwam zat ze weer helemaal vol en volgens mij nog erger,d'r kont en d'r schoft zitten he-le-maal onder!
Kan nooit van vliegen/horzels en dergelijke zijn want dan had ik dat vast wel ooit een keer eerder meegemaakt,en met deze wind lijkt het me haast onmogelijk.
Ik denk eerder dat ze ergens allergisch voor is,wij dachten misschien aan de houtsnippers in de bak?Omdat ze daar gister avond nog in gerold heeft en daarna alleen in d'r stal heeft gestaan.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 22:48

Er zijn heel veel verschillende soorten bultjes en volgens onze DA komen er steeds meer soorten bij, o.a. als gevolg van bep. schimmels. Als het dus niet vanzelf weer weggaat moet je echt de DA even bellen!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 07:31

DMV een bloedproefje kan de VA zien of er een extreem hoog gehalte histamine in het bloed zit.
Mijn merrie kreeg het ook van de een op de andere dag, zomaar uit het niks, zat echt van neus tot kont onder. Grote dikke bulten, dr hele hoofd was opgezet en dr benen.
Bij hara kwam het door steken van een zwerm dazen. Maar zoiets kan idd ook heel goed komen door bodembedekking oid. Even in de gaten houden of het erger wordt na rollen in de bak oid, of iets wat ze te eten krijgt.
Succes ermee.
Viv

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 09:29

90% kant dat het toch door een insect komt.
mijn fries heeft het sinds 3 jaar ook terwijl ze het daarvoor nooit heeft gehad en stond altijd in dezelfde stal, bak voer etc (heb haar zelf gefokt)
ook werdt het alsmaar erger.
ze heeft het vooral als het donker, winderig weer is, net asl nu.
gisteren had ze er ook een stel.
ze is waarschijnlijk door iets gestoken waardoor ze nu die acute allergische reacties krijgt.
komt zomaar binnen een uur opzetten en de bulten varieren bij haar van dikte, vorm en grotte.

niet erg maar als het hoofd op gaat zetten wel natuurlijk.
Mijn paard staat dus ook nu 24 uur per dag met een vliegendeken op incl hals en dan is er niets aan de hand.
ook is ze trouwens allergisch voor vliegenspray etc.
Afbeelding
Afbeelding

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-02 09:34

Ok bedankt allemaal in ieder geval,ik kijk nog even een weekje,als het dan nog niet over is haal ik de da erbij.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 09:57

Mijn Haflinger heeft ook allemaal bulten gehad. We hebben er een VA bij gehaald en die heeft wel een prikje gegeven, maar het was niet echt heel nodig. Hij had waarschijnlijk een allergische reactie op appels, die dan waarschijnlijk zijnj gespoten met een bepaald middel.

EstherSluis
Berichten: 4
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: 4houten tussen apeldoorn en harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-02 21:09

das erg banketstaaf voor je

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-02 22:57

Pfff de bulten blijven en sinds vandaag heeft ze heel d'r kont opengeschuurd ofzo ,er zit een lekkere wond.
Op d'r ruggegraat zit ook al een dikke wond.
Ze blijft vannacht op het stukje afgezette wei,dus schuren kan ze niet.
Na het weekend komt de vee-arts als het nog zo ernstig is.

Sabrina

Berichten: 69
Geregistreerd: 26-07-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-02 10:29

Gebruik je toevallig vliegen-spray?

Bij ons op stal hebben een aantal paarden dezelfde verschijnselen en dat blijkt een allergische reactie op een bepaald soort vliegen-spray te zijn.
Volgens de dierenarts zijn er veel paarden die daar nu last van hebben en ze gebruiken allemaal dezelfde vliegen-spray. De vliegen-spray heet trouwens Vlieg-Vrij.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-02 13:33

Nee ik gebruik geen vliegenspray,heel af en toe gebruik ik veerust,maar daar is het niet van,gezien ik haar die hele week niet bespoten heb.

Maar ik denk de oorzaak te hebben gevonden,ik gaf haar vanaf die tijd vloeibare knoflook 1 druppeltje door d'r eten,en sinds 4 dagen gebruik ik het niet meer en de bulten zijn haast over gelukkig! Lachen

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-02 08:09

Zie je wel, knoflook is niet altijd goed zoals beweerd wordt. Mijn fjo5dje is er ook alergisch voor (ontwikkelt dan soort zomerexceem).
Blij dat je de oorzaak gevonden hebt. Succes ermee!
Viv