Wat is een paard met spat nog waard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 15:28

Novelle"]
[quote="Manda"][quote="Novelle schreef:
gaan we weer, het diertje markeert wat en word gelijk in prijs lager.


Logisch toch???
[/quote]

Nou ik ben het een beetje erg zat dat paarden als ze maar iets markeren gelijk in prijsklasse dalen,
en soms hoeft dat helemaal niet omdat het paard goed functioneerd maar dat wil niemand weten er hang al een prijskaartje aan omdat het diertje een ziekte heeft.
Belagelijk toch, er zijn zat paarden die geod werken met een ziekte zoals spat.

En vertel mij waarom dat zo logisch is dan
[/quote]

Ik ben het met je eens dat een paard met spat helemaal geen 'rot-paard' hoeft te zijn, er zijn paarden MET spat die minder gezondheidsproblemen kennen als paarden zonder spat...
Maar ja, half paardenminnend Nederland is bang voor spat en al die fratsen, vandaar dat paarden Met vlekjes minder geld opleveren dan paarden Zonder vlekje. ik vind dat zelf persoonlijk ook erg kort door de bocht, maar laat ze maar.
Betalen zij maar lekker veel meer voor een paard dat wellicht nog slechter is....

Er zijn inderdaad plenty paarden die hoog in de sport lopen met spat. maar er zijn er net zo veel die echt niet meer verder kunnen vanwege de spat. Wat is wijsheid? Het paard zelf geeft aan wat het kan en wat het niet kan. Dat geldt voor een paard Met spat, maar zker ook voor het paard Zonder spat.
Ik denk zelf dat als je weet dat je paard een zwak plek heeft, je extra rekening ermee gaat houden. Dat is mischien ook wel de redding van paarden Met spat, daar waar volledig goedgekeurde paarden misschien wel sneller in het puin worden gereden, omdat ze toch goed waren?!

Een paard Met spat hoeft helemaal niet afgeschreven te zijn....maar de hoge verkoopprijs kan je als verkoper WEL vergeten....
Zie het als jou kans om een goed paard voor een prikkie te kunnen kopen. Je verandert de leken toch niet.....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-02 16:19

vanda's schreef:
Een mens met een ziekte word toch ook afgekeurd om te werken!
Dat lijkt me nogal logisch dus.. je wilt een gezond dier... Een dier met een ziekte is niet gezond, ook al heeft ie er geen last van!..


Spat is geen ziekte, doch een hard gebrek.
Het is een gebrek dat een carriere op hoog sportniveau in de weg kan staan, maar dat hoeft niet....
Een paard met spat kan heus nog in de sport presteren. sterker nog, er zijn legio paarden in de sport die goed presteren waarvan bekend is dat zij niet als goedgekeurd door het rontgen-onderzoek zouden komen. Een paard hoeft helemaal niet gehandicapt te zijn door spat, waarom hem dan wel gaan veroordelen tot "volledig ongeschikt"...
Als ruiter meot je het aandurven om met een paard met spat te gaan rijden, en velen durven dat niet....maar dat wil helemaal niet zeggen dat zij die rijden op een paard met spat ongelijk hebben....

en eh, dat over mensen. Het is geen vergelijk, volgens mij, maar...er zijn heel veel mensen die op rontgenfoto's geen schijn van kans maken als de paardencreteria voor hen zouden gelden. Mijn vader heeft kinderverlamming gehad en is eenzijdig niet volgroeid geraakt, bij mijn moeder zit trombose en gekte in de familie en ze is zelf ADHD patient, ik ben toch geboren ondanks dat je eigenlijk niet met zulke genen behoort te fokken volgens richtlijnen van diverse dierenfokkerijen, en ik heb dus ocd en last van een te lage suikerspiegel....Zouden wij dieren zijn geweest, had ik nu dit leuke stukje niet op kunnen typen....

Oordeel op je gevoel en wat je ziet, niet op wat een verzekeringsmaatschappij je voorschrijft omtrend keuringsrapporten...
Onze angst ten opzichte van de gebreken komt omdat je dergelijke paarden moeilijk kan verzekeren, niet omdat we werkelijk bang moeten zijn voor een paard met een vlekje.
Het zou een interessant onderzoek zijn te achterhalen hoeveel paarden er worden afgekeurd die in eerste instantie eerst goed waren en tijdens de sportcarriere uiteindelijk niet meer, ten opzichte van hoeveel er al niet goed waren om mee te beginnen en toch werden gereden....Ik denk dat de verhouding een aardverschuiving in verzekeringsland teweeg zou brengen en de maatschappijen ook de geodgekeurde paarden niet meer zou willen verzekeren....ben benieuwd!

Ik persoonlijk koop liever een paard met een drietje dat heel leuk uit de voeten kan, als een stijve hark die wel door de keuring komt. Maar ach, ik verzeker mijn dieren ook niet, en ben mischien wat milder in mijn oordeel omdat ikzelf ook niet door de rontgenkeuring zou komen....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-02 09:18

sonjas schreef:
allemaal leuk en aardig "een paard met spat ken ook gewoon gereden worden"
daar geef ik je aan de ene kant gelijk in , maar !!!
spat is een botwoekering in de sprong en je kunt van te voren dus niet zeggen hoe het zich ontwikkeld
het ene paard kan gewoon een leven lang goed werken maar het andere paard gaat een leven vol pijn en ongemak tegemoet
of de tussenweg je hebt een paard wat licht aan het werk kan
het feit blijft dat als je een paard met spat koopt dat je toch een risico neemt wat kan uitlopen op een hele kostbare hobby


Is allemaal waar...maar... in hoeverre gaat dat ook niet op voor een paard dat bij aankoop 100 % goedgekeurd is?
Je koopt bij een paard nu eenmaal geen garantie, elk paard kand e volgende dag dood in de box liggen. Ik zeg dan op mijn beurt; als spat alles is wat hij mankeert, doe mij die dan maar!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-02 09:28

nicolietje"]
[quote="Novelle schreef:
er zijn zoveel middeltjes op de markt die ene paard weer helemaal op kunnen knappen,
en als het middel goed aanslaat kun je er weer mee rijden,
kijk mensen die denken dat het meevalt en dan later erachter komen dat het paard nog erger kreupel van word zijn helemaal niet goed bezig, ben ik het met je eens,
maar om nou elke paard met een afwijking af te maken vind ik onzin
wil jij mij dan asjeblieft zeggen welk middel een paard met spat weer helemaal op zou kunnen knappen?????????
[/quote][/quote]


Nou, dat is dan sneu, maar dat middel bestaat niet. Spat gaat nooit meer weg als het zich eenmaal heeft ontwikkeld. MAAR...het hoeft ook niet erger te worden. Van Primaval wordt gezegd dat het erger voorkomt, maar bij de paardendrogist staan nog wel meer middeltjes te koop met dat doel.

tuurlijk, met een paard met spat gaan springen is vragen om problemen. Problemen die nogmaals, net zo goed bij goedgekeurde paarden kunnen ontstaan, ook het pard met spat was eens rontgenologisch 100 %.
Maar met een fatsoenlijk beleid, verzorging met verstand van zaken, en rijden zonder overmatige belasting, kan je met een paard met geringe spat (dus ik heb het niet over de ernstigere gevallen) echt nog een heel eind komen....
Een geringe spat hoeft echt niet einde paard te betekenen. Het hoeft niet eens te betekenen dat je paard elke maand op aangepaste ijzers moet en op aangepast voer. Maar je moet wel weten wat je doet, en als je zoiets koopt; waar je aan begint.....
En daar mag dan inderdaad best een heel zacht prijsje tegenover staan...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jenneke1029, Trendiction en 104 bezoekers