gebroken been

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

gebroken been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-02 14:17

Hey

Mijn pony heeft, naar het schijnt, ooit haar rechtervoorbeen gebroken. Je kan het niet zien maar of voelen, ik voel teminste nix raars. Andere mensen kunnen niet op mijn pony rijden, stap gaat nog maar in draf stuiteren ze er allemaal af. Verward Verward
Zou dat gebroken been ook de rede kunnen zijn waarom ze schouderbinnenwaarts linksom moeilijker vindt? De dressuur gaat prima; rijd nu M1 met haar en springen gaat ook redelijk. Ben deze winter voor het eerst met haar springles aan het volgen, ik had al gesprongen haike nog niet, sommige mensen zeggen zelfs dat haike talent heeft Verward Verward ??

Kan haike er last van krijgen als ze ouder wordt? Ze is nu 10 en heeft haar ben gebroken als veulen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 14:44

een paard met een gebroken been hinkt volgens mij hoor, daar kun je niet op rijden.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Re: gebroken been

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 15:41

haike schreef:
Hey

Mijn pony heeft, naar het schijnt, OOIT haar rechtervoorbeen gebroken.


Dus niet nu Haha! [/b]

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 16:49

mmm,raar verhaal hoor...op welke plaats is het gebroken geweest?
idd zou het kunnen dat ze daardoor minder makkelijk schouderbinnenwaarts doet,maar een breuk blijft altijd pijnlijk{vergelijk het met je zelf}dus dat springen ook goed gaat enzo{tjah,ze is er natuurlijk wel overheen gegroeit}
maar meestal:een breuk=dood,dus of ze heeft geluk gehad,en kon in gips/een spalkje,of het is nooit gebroken geweest,maar bv.een schiefel ofzo.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 19:14

Even off-topic. Een gebroken been is niet altijd dood, want bij mij uit de buurt een Fries had ook zijn been gebroken en loopt nu weer super.

Ik weet niet of je pony er last van zal krijgen, misschien wel. De Fries loopt aangespannen en heeft er geen last van.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-02 19:31

Een goed genezen breuk hoort geen pijn meer te doen. Zeker niet als het in de groeiperiode gebeurd is. Wel kan het zo zijn dat ze in de eerst periode erna het been sterk ontlast heeft, omdat ze toen groeide heeft ze haar lijf misschien ongelijk ontwikkeld. Dit zou je door training steeds beter moeten krijgen.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 01:46

Ben het met katja eens, als het gebroken is geweest en hersteld zou dit volledig in orde moeten zijn.
Een breuk hoeft zeer zeker niet altijd de dood te betekenen. Dat is er van gemaakt omdat het behoorlijk wat geld kost als men dit wil genezen.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-02 09:26

Mijn ijslander heeft een botbreuk gehad. Als de breuk goed genezen is, is het bot op de plaats van de breuk sterker dan daarvoor. De kans dat een bot twee keer op dezelfde palats breekt is nihil. Het kan wel zijn dat de breuk niet goed (scheef?) genezen is. Rontgenfoto's kunnen daarover uitsluitsel geven.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-02 12:06

zeker bij een veulen hoeft een beenbreuk helemaal niet einde verhaal te zijn, dat kan dan prima weer helen.
Waarom ze nu moeite heeft met schouderbinnenwaarts linksom is eerder puur rijtechnisch (meeste paarden zijn op 1 hand beter dan op de andere) dan dat het nog vanuit die breukplaats komt. En ik denk ook niet dat ze er later nog weer last van krijgt, dat bot is onderhand prima hersteld, anders had je er allang weer problemen mee gekregen.