* Hoefkatrol

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 11:21

Het wekt wel de nieuwsgierigheid, maar tevens ben ik wat sceptisch.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 12:19

Maar jullie werken er dus alleen aan dat het paard technisch correct gereden wordt??

Heeft de hoefsmid hier ook nog een rol in??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 13:20

Nou, ik bedoel ook eigenlijk dat wanneer je erg druk bent met het rechtrichten van je paard dat je paard dan ook recht moet staan. veel paarden staan niet recht of slijten in 5-6 weken toch scheef af, het gaat dan om kleine verschillen.
Met rechtrichten (ik weet gelukkig wel wat het is) kun je hier ook een hoop aan verbeteren. Ooit kreeg ik een compliment van een smid die vond dat ik mijn paard beter liet lopen, dat kon ie aan zijn voeten zien.

Mijn scepsis richt zich op de presentatie dat de methode de Bodt zaligmakend zou zijn, dat hebben we eerder gehoord natuurlijk. u geeft het zelf al aan in de opsomming van artsen en therapeuten, die uiteindelijk ook geen wonder verrichten. Hier op bokt hebben we dat verdriet ook al van dichtbij mee mogen maken.
Begrijp me goed dat ik alles, maar dan ook alles zal doen waar een paard daadwerkelijk mee geholpen is. Ik ben wel geinteresseerd, alleen nog een beetje sceptisch. Ik stel vragen en ik krijg antwoord. Vandaag al weet ik meer dan ik gisteren deed. Het zit in mijn natuur, er is een stemmetje en dat stemmetje wil perse weten hoe, waarom en waardoor. Bij voorkeur vergezeld van wetenschappelijk bewijs. Alleen maar omdat ik goed gefundeerd wil zijn in mijn opvatting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 13:40

Ik ben ook heel benieuwd hoor.

Hoeveel manegepaarden gaan er eigenlijk weg ivm hoefkatrolontsteking?? Het is maar een vraagje.

Het zou interessant zijn als utrecht eens onder elkaar zou zetten wat de achtergrond is van paarden die HKO hebben.

Wat is ook alweer het doel van dressuur??? (ja sceptisch, beetje cynisch zelfs)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 14:10

Nee, via het 'grijze'circuit kom je niet verder.
Volgens mij moet het toch via Gent, Utrecht, de paardenhouderijscholen, Ermelo, de stamboeken lopen wil je geloofwaardig overkomen.

Wordt er btw nog gekeken naar verschillen tussen, dressuur, sgw, springen, mennen, endurance en western??


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-01 15:42

Laat ik nou denken dat de verschillende takken ook elk hun belastingskarakteristieken hebben. Vandaar dat ik me afvraag of dat nog veschil maakt.
Scheefgaan en rechtrichten hoort in elke tak van de ruitersport een van de belangrijkste aandachtspunten te zijn. Maar we waren er al achter dat de praktijk verre van ideaal is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 11:06

In 10 minuten????
Weet je, ik denk dat HKO en slijtageziektes beter voorkomen dan genezen kunnen worden. Voorkomen doe je door verstandig met je paard om te gaan, precies wat we allemaal bedoelen. Goede gezonde training is essentieel en lijfbehoud voor je paard. NIet alleen HKO, maar heel veel kwalen en klachten kunnen door gezonde beweging verbeterd, of voorkomen worden.

Eerder al gaf ik aan dat mijn scepsis vooral gericht is op de presentatie. Nu weer beweer je dat resultaat in 10 minuten tijd bereikt wordt. Dergelijk boodschappen komen je geloofwaardigheid niet ten goede, wees er voorzichtig mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 12:20

Tim, ik ben heel welwillend hoor, maar dergelijke boodschappen vind ik verdacht.

Volgens mij gaan we nu weer in een kringetje rond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-01 22:32

Wat voor een opleiding heeft antoine eigenlijk/? Just curious.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 08:36

Scheefgaan en rechtrichten is een basisprobleem wat van nul tot GP steeds en punt van aandacht zal blijven. Zowel het tweezijdig ontwikkelen als het recht gaan over 4 benen (horizontaal evenwicht).
Scheefgaan is dus nooit helemaal opgelost, want het zit van nature in het paard net als dat wij aan 1 kant sterker zijn dan aan de andere kant. Rechtrichten is een van de hoofddoelen van dressuur middels het in evenwicht brengen van het paard en de natuurlijke neiging tot scheefgaan te bewerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 09:01

Ow, dat is een goeie.
Nooit gemerkt dat je fijne motoriek in je zwakke kant beter is geworden??
Ik vind mezelf al aardig rechter geworden, maar het is nog niet klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 09:46

met paardrijden kun je je doelen wel heel overzichtelijk stellen, dat wel. Dat is ook niet moeilijk.
De praktijk is toch moeilijker en daarbij kom je jezelf als het goed is regelmatig tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 09:55

Tim, ik heb even een opmerking van jou erbij gehaald:
Tender, dat betekent dat je paard waarschijnlijk van nature uit rechts gebogen is.
Linker galop is voor een rechts gebogen paard makkelijker. Het is namelijk rechts stijver, en in rechter galop heeft het linker achterbeen (zwakke been in dit geval) het meeste werk te doen (eerste takt van de galop).
Vandaar...

Kijk hier nog eens goed naar en bedenk hoe het scheefgaan in elkaar zit.
Het deel van het linkerachterbeen klopt, maar wat klopt er niet aan je redenering????
Er is iets ......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-01 10:11

Een paard wat naar rechts buigt heeft aan die kant niet zijn sterke kant.
De bolle kant is de sterkste kant, de holle de zwakkere kant, waar dus ook het zwakke achterbeen zit.

No worries, ik haal niks door elkaar.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 3 bezoekers