Knieschijf van zijn plaats.....???!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nijntje

Berichten: 186
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Arnhem

Knieschijf van zijn plaats.....???!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-02 15:47

Hallo allemaal,

mijn tinkertje van 2 jaar heeft de laatste weken last van zijn linker achterbeen. Het is namelijk zo dat zo nu en dan het been als het ware op slot schiet en dan weer goed. De dierenarts is geweest en die zei dat het de knieschijf was die van de plaats schoot....

Hebben jullie hier weleens van gehoord... weleens meegemaakt... en wat was bij jullie de oorzaak??

Ben benieuwd naar de reacties....

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 16:04

Knie op slot;
Knieschijf blijft vasthaken achter de rolkam op het dijbeen. Bij loskomen zg hanetred.

Klapmouw;
Knieschijf glijd opzij en schiet weer terug in sleuf dijbeen. Hoorbaar-zichtbaar-voelbaar. Knappend of klappend geluid.

Losse knie;
Afwijkende functie voorste dijbeenspier en eventueel afwijkende bouw van het kniegewricht dan verschijnselen losse knie.
Kenmerk; onvoldoende onderbrenging v.d. achterbenen, schokgewijze beweging v.d. knieschijf en doorknikken in de knie bij plotseling afremmen.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 16:54

Hoi,
Ik heb dit een paar jaar geleden meegemaakt met een welsh-B pony die ik verzorgde. Alleen was dit paardje uitgegleden in de wei en was daarbij de knieschijf gefixeerd.
De veearts heeft toen eerst geprobeerd om de knieschijf terug op zijn plek te zetten, maar dat is niet gelukt. Daarom heeft hij een pees doorgesneden, waarna de knieschijf weer terug op de plek schoot.
Deze pony mocht daarna alleen nog recreatief worden bereden en niet te intensief. De knieschijf zat nu veel losser en het kon gebeuren dat hij weer van zijn plek zou komen.
Bij deze pony is het dus 1 keer gebeurd en was het een ongeluk.

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 17:42

MIjn paardje heeft habituele patella fixatie gehad. Dit is dat de knieschijft niet helemaal lekker kan afrollen doordat een van de banden harder (te hard) trekt dan de andere banden. Dit is te zien door dat het been dan in twee delen wordt neergezet (eerst naarvoren en dan pas naar onderen.) Hij heeft speciaal hoefbeslag en spierversterker gekregen en loopt nu weer super.

Nou veel succes ermee

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-02 21:38

Dat de knieschijf op slot slaat kun je op verschillende manieren verhelpen. De hoefsmid moet hem dan wat meer binnendoor op zijn hoef zetten, en daarbij kun je door training de spieren sterker maken zodat de knieschijf beter over de hobbel getild kan worden. Pas als dit niet helpt is mijn veearts iig bereid om spierversterkers te spuiten of om de pees door te snijden. Dat laatste een vrij drastische maatregel.
Bij mijn paard gaat het goed nu hij anders staat op zijn hoef en hij wat sterker is geworden door de training.
Succes ermee!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-02 23:51

Het grootste nadeel van het doorsnijden van die pees is dat het paard zijn knie dan zelf ook niet meer op slot kan zetten, wat ze normaal altijd met 1 achterbeen doen als ze staan te rusten/slapen. Soms is het echter het enige wat overblijft als het aanpassen van de stand der hoeven en het versterken van de spieren niet genoeg helpen.
Een paard met doorgesneden pezen (tbv patella fixatie) kan overigens wel gewoon werken hoor! Hoeft niet zo te zijn dat ze dan alleen nog maar recreatief te gebruiken zijn.
Laatst bijgewerkt door fabienne op 23-05-02 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-02 10:14

dag Nijntje,

Helaas is dit een veelvoorkomend probleem bij Tinkers. Sommige paarden kunnen toch recreatief gebruikt worden, andere paarden niet en kunnen het best als gezelschapsdier gebruikt worden. Binnen het Nederlands Stamboek voor Tinkers wordt veel aandacht aanbesteed aan het voorkomen van deze kwaal door een gericht fokbeleid op dit gebied. Jammergenoeg kan deze kwaal niet door röngtenologisch onderzoek op voorhand worden vastgesteld.

Door fysiotherapie kan worden geprobeerd de spieren en banden rondom de knieën te verstevigen, maar dat lukt niet altijd.