Ervaring met pretnisolon????????????????????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Ervaring met pretnisolon????????????????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-02 20:13

Ik heb pretnisolon gekregen voor mijn paard omdat er geconstateerd is dat ie cronische broncitis heeft,de medicijnen zouden hem een duwtje in de goeie richting geven.
Wie heeft hier ervaring mee?
Ik heb namelijk wel te horen gekregen dat er met deze medicijnen hoefbevangen kan optreden,ik hoef me hier geen zorgen om te maken omdat het hier om een lichte dosering gaat voor maar twee weken.
Toch vindt ik dit niet een prettig idee Verward .
Vandaar dat ik me dan ook afvraag of hier mensen zijn die deze medicijnen ooit voor hun paard hebben gebruikt en hoe dat beviel.

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-02 20:15

de naam van het medicijn kan ook wel eens pretnisonol heten Frusty ik weet

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 21:38

Ik weet van een user hier op bokt (boktnaam: Breyer Club Nederland) die op dit moment Prednison voor haar dampige merrie gebruikt, met tot nog toe goed resultaat. PB haar anders even.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 21:47

Ik ken een merrie die drachtig was en prednison moest gebruiken. Het is goed afgelopen met die merrie en uit dankbaarheid hebben ze het veulen C Prednison Magowan genoemd. Ikzelf ben ook vaak aan de Prednison geweest vanwege longproblemen.Het is inderdaad een 'paardenmiddel' maar het helpt wel.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 21:50

Mijn paard heeft een aantal jaar geleden wegens hele heftige allergische reacties (weten niet waarop) een tijdje Prednisolon gehad. Inderdaad met het gevaar voor hoefbevangenheid, maar is gelukkig goed gegaan, heeft er voor zover we nu kunnen zien niets van over gehouden en is al een aantal jaar geleden.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 22:02

Volgens mijn DA heb je Prednison en Prednisolon.
Bij Prednison heb je een behoorlijke kans op hoefbevangenheid als bijwerking.
Bij de DA in de praktijk is het (nog) niet voorgekomen dat een paard hoefbevangen werd van Prednisolon. Daarom kreeg mijn paard Prednisolon voorgeschreven toen hij vorig jaar een allergische reaktie had met een onbekende oorzaak. De allergische reaktie was snel weg en er waren geen bijwerkingen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 22:04

Silvia schreef:
Volgens mijn DA heb je Prednison en Prednisolon.
Bij Prednison heb je een behoorlijke kans op hoefbevangenheid als bijwerking.
Bij de DA in de praktijk is het (nog) niet voorgekomen dat een paard hoefbevangen werd van Prednisolon. Daarom kreeg mijn paard Prednisolon voorgeschreven toen hij vorig jaar een allergische reaktie had met een onbekende oorzaak. De allergische reaktie was snel weg en er waren geen bijwerkingen.


Als leek moet ik nu vragen: wat is het verschil tussen Prednison en Prednisolon..?

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 08:10

Bij mensen is Prednison de pilvorm en Prednisolon is vloeibaar, Marc heeft met zijn M.S. verschillende keren een kuur in het ziekenhuis gehad met ( Methyl-)Prednisolon, dat ging dan via infuus. Volgens mij komt dat direct in de bloedbaan. In pilvorm is de dosering lager, dat kan je snel opbouwen, maar moet je heel langzaam afbouwen. Via het infuus krijg je als mens drie of vijf dagen een hele hoge dosis en dat is het. Niets afbouwen, niet nodig dan.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 10:54

Er is een ander topic over de bijwerkingen van Prednisolon/prednisol. Ik zal het even opzoeken!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 10:56

Ik heb hem!

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... son+pollen

Hoelang moet ie dat gebruiken dan? De bijwerkingen treden niet binnen 2 dagen op, maar ik geloof dat een deel wel binnen een week kan optreden. Als je meer wilt weten moet ik het even opzoeken en moet je maar even PB-en.

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

he hartstikke bedankt........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-02 19:55

Hartstikke bedankt allemaal,ik was namelijk nogal bang voor de bijwerkingen van pretnisolon,maar nu ik jullie reaktie's heb gelezen ben ik er toch wat geruster op geworden.
Ben vandaag dan ook maar begonnen met het kuurtje,ik heb trouwens capsules gekregen,daar moet ie er drie van op een dag en dat twee weken lang,ik hoop van harte dat het helpt.
Bedankt jongens Haha! Haha!

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-02 22:59

Ik heb zonet nog het potje gevonden waarin de capsules Prednisolon zaten.
Ik moest ook 3 capsules (150mg) per dag geven, maar dan voor 9.00u 's ochtends.
De reden weet ik niet precies meer, had iets te maken met dat de werking dan het best was of zo.
Misschien iets om aan jouw DA te vragen hoe hij/zij daarover denkt?
Sterkte met je paard!