Wat te doen aan een piephak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
olga

Berichten: 1759
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Wat te doen aan een piephak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-02 21:16

Mijn 3 jarige merrie heeft sinds vandaag een piephak ,het is niet warm en ze loopt gewoon goed ,het zit aan een kant .
Wat kan ik hier aan doen ?
Het vocht weg laten halen doe ik liever niet ,zijn er andere oplossingen ?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 00:50

Afspuiten, of arnica-gel/cooling-gel erop smeren, zo vaak mogelijk, dus zo'n 3 keer per dag.

Zord er ook voor dat je de "oorzaak" weghaalt. Kale stal? Dikke laag zaagsel/stro. Staat ze tegen de stalmuren aan, rubber erop.

olga

Berichten: 1759
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-02 06:55

Ze staat alleen nog maar 's nachts op stal . Het zal wel gebeurd zijn met opstaan of zo ,want ze is vrij rustig op stal .

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 09:21

Neem anders even contact op met je veearts, hij kan je waarschijnlijk een smeerseltje geven wat het vocht uit de piephak trekt. Als je er snel bij bent, is de kans groot dat de piephak weer weg trekt... succes!!

(en inderdaad de "oorzaak" in de gaten houden....)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 09:36

zo kende ik een paard die dat aan zijn voorknie had. Hij heeft er zeker een jaar mee rondgelopen (hij was toen net 3) en het was n.a.v. een trap van een paard. DE eigenaresse had een keer de vocht er uit laten halen, maar het kwam weer terug. Toen deed ze er niets meer aan, want hij liep er gewoon op.
MAar de tijd ging voorbij en dat ding begon te slinken. Op een gegeven moment was het verdwenen. zomaar.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 10:23

Piephak is heel vaak moeielijk te genezen. Het kan wel, zeker omdat je zegt datie het pas net heeft. Ik zou toch even je veearts er naar laten kijken, voordat jezelf gaat dokteren met smeersels ed. Als je er te lang mee wacht, is de kans groot dat je het niet meer wegkrijgt, of dat het terug blijft komen.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 17:35

Piephak is inderdaad moeilijk te genezen, maar aangezien het over het algemeen een "schoonheidsfoutje" is, hoef je je er niet druk om te maken. Ze/hij heeft er namelijk geen last van.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

piephakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 23:09

Ben ik met je eens Mikey, mijn merrie is zelfs nog kampioen geworden met 2 piephakken. Het ziet er misschien wat minder uit maar last hebben ze er niet van.
'Wat volgens mij het beste werkt is de reden wegnemen (mijne kreeg het van tegen de muur slaan tijdens voeren). Andere dingen kosten meer tijd en geld en moeite dan dat het wat oplevert.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 10:18

Het blijft natuurlijk irritant he. al dat gepiep bij het rijden........

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-02 10:58

Inderdaad een schoonheidsfoutje en zo ziet de jury het ook op de keuring.