*** Kan spierpijn DIT veroorzaken??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

*** Kan spierpijn DIT veroorzaken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-02 08:58

Een vraag: ik kwam gisteren op stal. Mijn paard was wat afwezig, begroette me niet zo enthousiast als normaal.
Toen ik hem uit stal haalde om in de molen te zetten wilde hij er niet uit. Hij liet zijn achterbenen in stal staan, met pijn en moeite kwam hij toch, maar liet ziijn achterbenen een beetje "slepen". In de molen liep hij met zijn oren plat in zijn nek.
Er is naar gekeken: zou lendevuur of hoefbevangen kunnen zijn.
Ze hebben aan zijn staart getrokken en hem geprobeerd om te duwen--> normale reactie, hij stapte om en had veel tegendruk op zijn staart. Dus lendevuur kon het niet zijn. Hoefbevangen hebben ze of op 4 benen tegelijk of op alleen voor, dit was achter, was het dus ook niet.

Conclusie: hij had ongelovelijke spierpijn. Mijn instructrice had hem de vorige dag gereden (maar volgens haar niet extreem zwaar), de dag daarvoor had hij in de molen gestaan en los gestaan. De dag daarvoor springwedstrijd, de dag daarvoor dressuurselectiewedstrijd. Mijn vraag: kan een paard er naar gaan lopen als hij spierpijn heeft? Hij draafde echt heel raar, niet kreupel, maar wilde zijn knieën niet buigen zeg maar. Heel stijf zag het er uit, hij wilde ook echt in stal niet bewegen en buiten ook niet lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 09:48

Hij kan ook spierbevangen zijn

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-02 09:50

Wat houdt dat "spierbevangen" precies in dan, en hoe herken je dat?
En wat kan je er precies tegen doen?

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 09:50

Ja, dat kan. Als ie snel of ernstig spierpijn heeft kan dat er ook op wijzen dat ie afvalstoffen niet goed afvoert en dat ie tekorten heeft. Misschien is het ook voor je eigen gemoedsrust wel fijn om het bloed een keer te laten nakijken. Dan weet je zeker of ie tekorten ofzo heeft.

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-02 09:52

Maar het kan dus kloppen dat hij dan zo raar doet met zijn achterbenen?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 10:26

Yep lijkt idd op een soort spierbevangen het klinkt in iedergeval niet GOED.

Ik zou er even een DA bij halen of even bellen en dan op advies door naar een Fysio. Hopelijk gaat het allemaal meevallen maar in dit soort gevallen kan je geen risico nemen vooral niet met spieren.

Ik hoor het wel succes.

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

UPDATE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-02 13:53

DA is geweest met spoed. Hij stond op drie benen.
Weten niet precies wat het is, maar toen de DA linksachter ter hoogte van zijn koker in zijn binnen achterbeen in de spier kneep bolde hij heel zijn rug.
De DA denkt aan een zeer ernstige verrekking of zo. Maar ja, ik zou niet weten dat er iets gebeurd is. Misschien op stal? Maar zo'n kabaal hoor je toch wel. Nou ja, hij heeft ontstekingsremmers gehad en pijnstillers en morgen komt de DA weer.
Als het een verrekking is gaat het weken/maanden duren zei de DA.
Het kon niet een oudere kwaal zijn of zo want 3 mnd geleden is hij nog geheel geröntgend.
Jeetje, waar ik en paarden samen zijn is altijd pech lijkt het wel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 14:48

Is er misschien iets niet helemaal goed gegaan in het springparcours? Misschien heeft hij daar een llichte blessure opgelopen die jullie niet hebben opgemerkt maar die uiteindelijk funest is geworden.

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-02 14:58

Niet dat ik weet.
Ik het het parcours meerdere keren gezien, want het staat op video.
Hij kreeg wel één keer een balk op zijn voorbenen.

Maar er is naar mijn weten niets bij die achterbenen gebeurd.
En dan nog: zo hoog? Hoe kan daar in vredesnaam een balk of zo komen?
Tja, met paarden weet je het maar nooit.

Het is zo frustrerend he. ik heb mijn merrie na 2 jaar getob naar een bejaardentehuis (op 14-jarige leeftijd!!) gebracht en nu heb ik krap 3 maanden mijn nieuwe kanjer en nu dit weer.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 15:42

Ik heb je een PB gezonden.

Gr Pris.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 15:54

Jeetje... Vervelend hoor! Ik hoop voor je dat het voorspoedig gaat genezen. Veel sterkte.

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-02 16:28

Hoi,

We hebben een maand geleden ook zoiets meegemaakt. Ik voelde al aan dat hij niet lekker in zijn vel zat en op een dag, had de vorige dag zelf gereden, kwam hij uit de stal en wilde zijn hoofd niet meer omhoog doen. Volgens de instr. leek het op spierbevangenheid en dat hebben we laten testen dmv bloed, was niet zo. Hij heeft een pijnstiller en ontstekingsremmer gekregen en een week rust. Het ging langzaam beter en nu loopt hij weer goed. We zullen waarschijnlijk nooit echt weten wat er aan de hand was maar tot nu toe is het niet meer voorgekomen.

Sterkte en een hoefje van Gamble

Corine
Berichten: 525
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Willemstad, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-02 16:55

Wat zijn jullie toch schatten allemaal.
Zo'n steuntje in de rug kan ik wel gebruiken.
Je voelt je op zo'n moment zo rot, nou ja, dat weten jullie zelf ook wel hoe dat kan voelen.

Morgenochtend komt de DA weer om hem weer in te spuiten. Als dat niet verder helpt, dan gaat hij verder kijken of er wellicht een spier gescheurd is, of dat toch het bot aangetast is.

Ik heb goede hoop dat het (maar?) een ontsteking of zo is.
Er is nl verder helemaal niets naar mijn weten gebeurd en het kwam zo plotseling opzetten! En ja, is het wel iets anders dan hebben we een lange weg te gaan, maar dat heb ik voor mijn schat wel over!
Maar ja, die onzekerheid, die maakt het zo moeilijk.
Wel lekker dat ik zo van mij af kan schrijven, BEDANKT ALLEMAAL!!