[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:22

zo ben net thuis ;)

ze was half uurtje later,en heeft een vette kluif gehad aan Gringo
ik moet er zelf ook van bijkomen,was best heftig.

hij heeft hartworm.....en die zorgt ervoor dat de bloed toevoer slecht is
ook heeft hij een trage hartslag,waarschijnlijk ook door de hartworm
ook soort migraine,hij heeft altijd hoofdpijn en bij inspanning verergert dat

het is iig niet zomaar iets,hij kan er zelfs nog aan overlijden.
ik heb nu 7 pillen voor 2x per dag de komende 14 dagen en dan komt ze weer doormeten
ik ben gestopt met de bloedverdunner en hij moet het nu met de pillen gaan doen
hij heeft een schimmel en een virus
en kan de komende tijd ook ziek worden

verder is het nu even chaos in mijn hoofd 8)7

maar ik hoop echt dat alles aanslaat en ik over een tijd een ander vrolijk en vooral pijnvrij paard heb

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:38

Mirjam, dat is niet niks zeg :(:)
Superroos hier op bokt heeft een Fjord die ook hartworm had en is behandeld door mijn therapeut. Haar verhaal kun je lezen in het IR-topic, of haar hierover pb-en! Mss vind je het fijn om haar ervaring hierover te horen. Met haar paard is het overigens helemaal goed gekomen.

Klopte het van de vernauwde aderen in zijn hoofd? Of veroorzaakte de trage hartslag en bloedcirculatie voor de hoofdpijn?

De diagnose is natuurlijk niet mooi maar je kunt nu iig wel gericht gaan behandelen. En ik weet zeker dat hij bij mijn therapeut in vertrouwde handen is.
Sterkte!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:56

ik heb net paar filmpjes terug gekeken en hij heeft ook lyme en een bacterie [ blaas ]

ik ga dat even opzoeken, ze vertelde al dat ze pas een paard genezen heeft van hartworm

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:00

mirgino schreef:
ik heb net paar filmpjes terug gekeken en hij heeft ook lyme en een bacterie [ blaas ]

ik ga dat even opzoeken, ze vertelde al dat ze pas een paard genezen heeft van hartworm

Een hele waslijst dus..... ik pb je nog even.

Dat paard is idd Fiek van Superroos.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:02

dat hoofdpijn komt door de hartworm die in ik dacht linkerkamer zit
deze kan in de klep zitten en de ader flink vernauwen

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:05

mirgino schreef:
dat hoofdpijn komt door de hartworm die in ik dacht linkerkamer zit
deze kan in de klep zitten en de ader flink vernauwen

Dus vernauwde aderen in het hele lichaam?! Wat zo'n wormpje allemaal niet kan aanrichten zeg. Ik zie het vaak op Animalplanet bij honden. Fiek van Roos was het eerste paard waarvan ik hoorde dat hij het had. Die van haar kwam uit Frankrijk geloof ik en heeft het daar opgelopen.
Komt Gringo ook uit het buitenland?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 23:06

gringo heeft in de opfok in Duitsland gestaan van 6 mnd tot 2 jaar ;Elst vlak bij het plaatsje Kleef in Duitsland

en idd hartworm bij honden dat zien we ook veel op animal planet alleen maken ze die honden af |(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 06:11

hartworm?
dacht dat dat in nederland niet voorkwam bij paarden??

geef je dat ook door aan je gewone arts?
zou daar wel een melding van maken,denk dat zij het wel fijn vinden om te weten,want ook al komt jouw dier uit duitsland het kan zijn dat er nu dus in nederland muggen zijn die hartworm bij zich hebben..
ga je dan later ook nog mestonderzoek doen?

zeker omdat je stopt met de bloedverdunners zou ik wel contact opnemen met je huidge behandelend arts
hoest gringo ook wel eens dan?
want dat is meestal een teken van een eventuele hartworm besmetting,vreemd dat ze dat niet hebben gezien in de kliniek.
ga je nog met hen daar over praten om te kijken wat zij er van zeggen?

mag ik vragen wat je nu voor pillen gekregen hebt dan?

sorry, een heleboel vragen :D :o

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 07:55

ellepel schreef:
hartworm?

zou daar wel een melding van maken,denk dat zij het wel fijn vinden om te weten,want ook al komt jouw dier uit duitsland het kan zijn dat er nu dus in nederland muggen zijn die hartworm bij zich hebben..

zeker omdat je stopt met de bloedverdunners zou ik wel contact opnemen met je huidge behandelend arts
want dat is meestal een teken van een eventuele hartworm besmetting,vreemd dat ze dat niet hebben gezien in de kliniek.

ik geef het aan de arts door als ik weer verslag ga doen en dan al verder ben met de behandeling
en mest onderzoek , daar had ik niet aan gedacht je bedoelt dat daar wormen in zitten?
en gringo hoeste weleens vooral toen hij terug uit de kliniek kwam verder is mij dat nooit opgevallen
en als ze niet gericht zoeken naar hartworm zien ze het niet in een gewone bloedtest

en de reguliere artsen hebben het niet zo op homeopathie, dus ze horen het wel achteraf.

en de pillen zijn homeopatische pillen

ik ben erg benieuwd dit is mijn eerste kennismaking met een ander soort van geneeskunde
ik hoop dat dit hem helpt om gezond te worden, de gewone DA is uitbehandelt

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:08

ellepel schreef:
hartworm?

Fiek van Superroos had ook hartworm!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:14

Hartworm zit in het bloed en is volgens mij niet aan te tonen via de mest.

Ze redden op Animalplanet ook best veel honden hoor met hartworm. Ze gaan dus niet lang niet allemaal dood ;)

SuperRoos

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 08:45

Ik breek even in, mag vast wel :-)

Fiek had dus ook hartworm en ik ben uitgelachen door mijn dierenartsen... Dat kan helemaal niet in Nederland...
Fiek is echter in Frankrijk geboren en ook Gringo komt uit het buitenland..
Hartworm is echter besmettelijk in de zin van dat het overdraagbaar is door parasieten..
In Amerika is het de normaalste zaak van de wereld en wanneer je hier in Nederland contact opneemt met de dierenbescherming dan komen zij het ook zeer vaak tegen bij paarden en honden..
Nederland is wat dat betreft een ontkenningsland, zo testen wij ook maar op 1 type tekenziekte in het bloed, terwijl er minstens 12 zijn die ze over kunnen dragen (hier wordt bijvoorbeeld in Duitsland wel op getest..)

Ik geloof dat er in Nederland nog niet eens getest wordt op hartworm, in andere landen nemen ze dit standaard mee in parasieten onderzoek (kijk maar naar Animal Planet :-)) Hartworm vind je uiteraard niet in de mest omdat het zich niet in het darmstelsel huisvest..

Fiek heeft de behandeling goed doorstaan en ik heb veel aan hem gemerkt. Hij heeft de hartworm lang gehad en waarschijnlijk is dat bij hem de oorzaak geweest voor alle 'afwijkingen' aan organen en uiteindelijk zeer ernstige insuline resistentie (waarbij 3 dierenartsen hem in wilden laten slapen)

En de huidige therapeute van Mirgino en Singasong heeft hem er dus bovenop gekregen

Voor: met hartworm en zwaar insuline resistent
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XIBCQ36R.jpg

Na: hartworm eruit en organen weer goed aan het werk:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LW3IQDBV.jpg

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 09:52

zo dat is allemaal niet niks..welke therapeute hebben jullie?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:36

Gringo heeft in Duitsland in de opfok gestaan van 6 mnd tot 2 jaar
en de kans is heel groot dat hij het daar al opgelopen heeft
ik knijp hem wel ,want hij word 2 juli 10 jr en draagt het dan al heel wat jaartjes bij zich
en hoe erg heeft hij het?
heb er slecht van geslapen omdat het niet iets onschuldigs is
en hij heeft ook lyme

nu begrijp ik wel waarom hij zo matjes was toen ik hem kocht
de vorige eigenaar vond hem relaxt,en zo oogde hij zeker

bij hem is het tot uiting gekomen na de verhuizing die heel ingrijpend is geweest voor een paard dat zijn hele leven van dezelfde eigenaar is geweest en al 5 jaar op dezelfde plek met hetzelfde paard op de wei

en bij mij 24 uur weidegang in een kudde waar hij echt aan moest wennen.

hopelijk zijn we toch op tijd en kan het opgelost worden
over 2 weken komt ze weer,hoop maar dat deze 2 weken voorbij vliegen

ik zie nu tegen eind van de week op dan word 30 gr en hoe voelt hij zich dan?
hij heeft altijd hoofdpijn en met dat warme drukkende weer zal dat alleen maar erger worden

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:37

SuperRoos schreef:
Ik breek even in, mag vast wel :-)

Fiek had dus ook hartworm en ik ben uitgelachen door mijn dierenartsen... Dat kan helemaal niet in Nederland...
Fiek is echter in Frankrijk geboren en ook Gringo komt uit het buitenland..
Hartworm is echter besmettelijk in de zin van dat het overdraagbaar is door parasieten..
In Amerika is het de normaalste zaak van de wereld en wanneer je hier in Nederland contact opneemt met de dierenbescherming dan komen zij het ook zeer vaak tegen bij paarden en honden..
Nederland is wat dat betreft een ontkenningsland, zo testen wij ook maar op 1 type tekenziekte in het bloed, terwijl er minstens 12 zijn die ze over kunnen dragen (hier wordt bijvoorbeeld in Duitsland wel op getest..)

Ik geloof dat er in Nederland nog niet eens getest wordt op hartworm, in andere landen nemen ze dit standaard mee in parasieten onderzoek (kijk maar naar Animal Planet :-)) Hartworm vind je uiteraard niet in de mest omdat het zich niet in het darmstelsel huisvest..

Fiek heeft de behandeling goed doorstaan en ik heb veel aan hem gemerkt. Hij heeft de hartworm lang gehad en waarschijnlijk is dat bij hem de oorzaak geweest voor alle 'afwijkingen' aan organen en uiteindelijk zeer ernstige insuline resistentie (waarbij 3 dierenartsen hem in wilden laten slapen)

En de huidige therapeute van Mirgino en Singasong heeft hem er dus bovenop gekregen

Voor: met hartworm en zwaar insuline resistent
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XIBCQ36R.jpg

Na: hartworm eruit en organen weer goed aan het werk:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LW3IQDBV.jpg

wat voor symptomen had jouw paard van de hartworm?
gringo heeft een erg lage hartslag,dat was het eerste wat ze doormete en van schrok

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:29

Roos, bedankt voor je verhaal ;)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 13:35

Mirgino, Fiek was ook al 8 en droeg het waarschijnlijk ook al zijn hele leven bij zich.
Hoe zijn de organen van Gringo verder? Bij Fiek was alles eigenlijk heel slecht en zwak en hij heeft zich ook door de behandeling heen gevochten..
Fiek had ook lyme en nog veel meer vieze bacteriën en virussen...

De stress/verhuizing lijkt het bij Gringo dus wat getriggerd te hebben als het ware? Bij Fiek is het ook allemaal na een verhuizing veel erger geworden..

Fijn dat de therapeute al zo snel weer kan komen! Alleen jammer van het hete weer, kan hij niet op stal op de heetste momenten van de dag?

Welke symptomen Fiek had van de hartworm, inderdaad ook een lage hartslag. Dit zagen dierenartsen en tandartsen al jaren bij hem maar konden ze niets aan doen. Verder is het moeilijk uit te zoeken wat precies gevolg was van wat maar als je naar de foto's kijkt zijn vocht en vetophopingen erg aanwezig en verloor hij zijn levenslust. Maargoed, inmiddels was hij dus gewoon helemaal ziek geworden dus wat dan precies gevolg is van de hartworm is onduidelijk..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:09

SuperRoos schreef:
Mirgino, Fiek was ook al 8 en droeg het waarschijnlijk ook al zijn hele leven bij zich.
Hoe zijn de organen van Gringo verder? Bij Fiek was alles eigenlijk heel slecht en zwak en hij heeft zich ook door de behandeling heen gevochten..
Fiek had ook lyme en nog veel meer vieze bacteriën en virussen...

De stress/verhuizing lijkt het bij Gringo dus wat getriggerd te hebben als het ware? Bij Fiek is het ook allemaal na een verhuizing veel erger geworden..

Fijn dat de therapeute al zo snel weer kan komen! Alleen jammer van het hete weer, kan hij niet op stal op de heetste momenten van de dag?

Welke symptomen Fiek had van de hartworm, inderdaad ook een lage hartslag. Dit zagen dierenartsen en tandartsen al jaren bij hem maar konden ze niets aan doen. Verder is het moeilijk uit te zoeken wat precies gevolg was van wat maar als je naar de foto's kijkt zijn vocht en vetophopingen erg aanwezig en verloor hij zijn levenslust. Maargoed, inmiddels was hij dus gewoon helemaal ziek geworden dus wat dan precies gevolg is van de hartworm is onduidelijk..

volgens mij waren zijn organen wel goed.
maar idd lyme,bacterien en een virus waar hij nu voor behandelt is
onze stallen zijn in de plantenkas daar is het echt bloedheet,de luiken en deuren staan open maar overdag is het niet te doen
ze gaan rond 2100 uur naar binnen dan gaat het en is er schaduw
http://img.photobucket.com/albums/v409/ ... 180012.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v409/ ... 180015.jpg

maar as vrijdag gaat hij met de fries van de stalhoudster naast het huis in de tuin
daar staan bomen en is schaduw
met ruim 30 gr kan hij echt niet op de wei staan,en gelukkig bood ze het zelf aan en denkt ze heel erg mee met mijn paard

en hij schud nog niet en toch zondagochtend de laatste bloedverdunner gehad

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:14

Mirgino, ik hoop dat de medicijnen snel gaan werken voor je paard ! Spannend wel he ?!

Nog maar eens vragen hier, herkent iemand een zwaardere ademhaling door de pollen ?? Mijn paard heeft dat af en aan. Nu al weer een paar weken, daarvoor is het een tijd weg geweest. Dierenarts wist niet wat het was .....

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:24

Maris schreef:
Mirgino, ik hoop dat de medicijnen snel gaan werken voor je paard ! Spannend wel he ?!

Nog maar eens vragen hier, herkent iemand een zwaardere ademhaling door de pollen ?? Mijn paard heeft dat af en aan. Nu al weer een paar weken, daarvoor is het een tijd weg geweest. Dierenarts wist niet wat het was .....

het is heel spannend!!!

ik weet wel dat de shetjes ,we hebben er 5 lopen allemaal zware ademhaling hebben
volgens de DA is er niks mis met ze ,maar ik vind het raar
helemaal als ze wat gelopen hebben dan lijken ze heel erg buiten adem.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 14:37

ik wist wel dat hartworm al vorkwam bij honden,heb al zo'n geval van dichtbij meegemaakt
ook bij katten komt het al voor,reden dat ik zelf dus mijn eigen kat altijd altijd stronghold geef waar selamectine in zit,die die worm bestrijd.
maar stond me echt wat bij dat ze het nog niet bij paarden hadden gevonden..wist niet dat Fiek ze dus ook had?

singasong,en superroos:
hartworm kan wel zeker in de mest worden gezien,maar dat moet worden gedaan met een speciale techniek.
maar dat kunnen ze geloof ik alleen in Utrecht doen.
.
klopt dat ze er verder niet naar zoeken hoor,maar zeker als je paard ook nog es flink vermagert samen met die lage hartslag en hoesten dan kun je ze er wel naar laten kijken.

hartworm is ook een van de wormen die de afwijkende betawaardes in het bloed geeft,maar alle veeartsen roepen dan meteen bloedworm,terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn...Ehrlichiosis doet precies hetzelfde.en zo zijn er nog veel meer zaken...
ohw en hoe toevallig dat al die paarden die eczeem.IR,headshaking hebben allemaal afwijkende betawaardes laten zien..zeker allemaal bloedworm?
;) (kan er wel de hele dag over doorgaan haha :P )

wel apart dat net die paarden die uit het buitenland komen zo ziek worden.
wisten jullie wel dat appie uit engeland geimporteerd is?

maris,het kan dus wel hoor.
bij appie waren de veearts een ik er beiden heel zeker van dat hij reageerd op bepaalde pollen in de lucht.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:39

Mirgino, fijn dat de stalhoudster zo met je meedenkt en naar oplossingen zoekt..

Ellepel, hartworm wordt overgedragen door bijvoorbeeld muggen. Wanneer een hond of kat geprikt wordt, en daarna een paard, kan de besmetting al rond zijn..
Ik denk dat we over 20 jaar hartworm standaard meenemen in een ontworming (als daar iets reguliers voor is) er komen steeds meer van dat soort ziektes ook die via de muggen verspreidt worden (denk aan west nile) dus ik snap niet waarom er niet verder wordt gekeken dan onze neus lang is hierin :-)

Dat het via de mest aantoonbaar was wist ik niet met die techniek, ik heb geleerd dat hartworm echt in het hart zit en daar ook de larven verblijven..

Welke waarde wijkt dan precies af zei je, want ik heb nog oude onderzoeken liggen van toen hij die hartworm nog had?
Bijzonder dat jij de link kan leggen met eczeem, IR, headshaking etc, die betawaardes lijken dus een belangrijke oorzaak aan te kunnen geven..

Link naar buitenland is denk ik niet speciaal, besmetting kan net zo goed hier opgelopen worden wanneer er al besmette paarden rondlopen in ons land.. Misschien is het wel zo dat wanneer de worm al aanwezig was in het andere land, het door de verhuizing en lichte/matige verandering van klimaat voor het paard het een en ander getriggerd wordt..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 15:46

vooral de Beta globuline is verhoogd dan als ze hartworm hebben..of een andere parasitaire besmetting
ook de Gamma globulines zijn verhoogd.
ik ben toen dat topic begonnen van die bloeduitslagen omdat het me opviel dat artsen steeds weer riepen van jaa ze hebben bloedworm.
op amerikaanse sites kom je echter andere info tegen dat die afwijkende waardes aan veel meer zaken gekoppeld kunnen zijn.
heb de halve computer hier vol zitten met aanvullende info er over :+

weet trouwens eigenlijk niet goed of ze bij paarden ook met die techniek ook de wormen kunnen aantonen,maar bij honden en katten kunnen ze het wel al zo doen.

zal es een keertje met een veearts gaan babbelen,es horen wat zij er van zeggen
die komen toch regelmatig bij ons op stal en meestal hebben ze wel even tijd over voor een praatje. :D

ik weet dat ik toen bij appie extra heb laten kijken naar de bloeduitslagen en dat er toen een aanvullend onderzoek gedaan is naar een bepaalde waarde.
die moest dan ook niet goed zijn.
was haptoglobine meen ik,ik had namelijk het vermoeden dat appie last had van leverbot
maar die waarde was bij hem toen in orde

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:14

Maris schreef:

Zou best kunnen dat de pollen dat triggeren.... ik heb het al vaker naar voren gebracht.... een allergie is een symptoom, de oorzaak moet je elders in het lichaam zoeken.

En als een DA niets kan vinden wil het niet zeggen dat er niets mis is.

Sorry, maar ik begrijp niet dat er hier mensen zijn die dit niet inzien? Dit is niet speciaal tegen jou gericht Maris maar door jou post komt dat weer bij mij naar boven. Ik kan me daar zo over opwinden..... het is beter dat ik even in de meeleeshoek kruip.

Y;(

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 16:49

Ellepel, Fiek had zowel alpha als beta globuline verhoogd en de gamma aan de hoge kant. Ook was zijn haptoglobine verhoogd