*dikke speekselklieren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

*dikke speekselklieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-02 15:54

Barley heeft twee dikke bulten op haar wang zitten. Ik dacht eerst dat het de speekselklieren waren maar de bulten zitten echt op haar wang. Ik de dierenarts gebeld en die vertelde me dat het ook de lymphe klieren konden zijn. Als ze geen koorts had dan was het niet erg en zou het weer wegtrekken.

Nou ze had geen koorts (38.1) maar toch blijf ik die bulten vreemd vinden. Zou ze er last van hebben met rijden? Is het een alllergische reactie? Pas geleden had ze ook al die bulten maar toen waren ze een stuk minder en trokken met twee daagjes weer weg.

Zal ik ze nu rust geven totdat die bulten weg zijn? lijkt me lastig met het inbuigen enzo(tijdens het rijden)

graag advies..

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 15:57

Vaak ik is dit idd een reactie op droog stro of zo. Leys had het vorige week ook. Toe ging het regenen en het was weg. Kan ook reactie geven op andere kwaliteit stro of hooi, kuilgras.

Wel even goed in de gaten houden wanneer ze het heeft en hoe lang.

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 15:57

Ik heb wel eens gehoord van paarden die ineens veel/lang in het natte gras stonden bulten kregen bij de kaken. Schijnt idd een allergische reactie te zijn op organismen in het natte gras.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-02 15:59

Maar ze staat nog steeds op dezelfde wei die haast kaalgevreten is. meer paddock dan wei zeg maar.

Ze heeft ook geen ander hooi ofzo gehad.

Ik heb haar wel laten grazen aan de zijkant van de weg. Denk dat ik dat een tijdje niet meer doe. Kijken of het scheelt.

Neskolay
Berichten: 6484
Geregistreerd: 26-04-02

Misschien door de weidegang..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 20:46

Ik weet niet of jouw paardje dag en nacht in de wei staat of dagelijks of nog niet, maar doordat ze constant met hun hoofd omlaag staan te eten, kan het zijn dat de spiertjes en klieren bij de kaak wat op gaan zetten.

Mijn paard heeft op het moment dikke kauwspieren (naast de kaak) en een dikke lympfklier.
Dit komt omdat hij nu overdag wat langer in de wei staat en constant met zijn hoofd omlaag eet.

Het is niks ernstigs zolang ze geen koorts hebben.
Ik heb gehoord dat echte boeren roomboter er tegen kan helpen.
Als je dat er dagelijks op smeert zal de zwelling wat afzakken.
Ik weet niet hoe lang dat duurt etc.
Ik ben het nl. zelf ook aan het proberen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt...

Neskolay
Berichten: 6484
Geregistreerd: 26-04-02

je kan gewoon blijven rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 20:49

Je vroeg ook of ze last kon hebben met rijden..

Ik rijd mijn paard ook gewoon door, maar vraag ietsje minder buiging en stelling.
Dit, omdat het door de opgezette klieren wat moeizamer gaat.
Hij heeft er verder geen last van met rijden dus verwacht het bij jouw paardje ook niet.

Ik zou het gewoon proberen.
Je merkt wel aan je paard wat hij/zij kan hebben en wat niet.

Probeer maar. Succes.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 13:41

Een dikke lymfeklier wijst een op infectie van het gebied dat de lymfeknoop draineerd. Waarschijnlijk heeft hij/zij een ontsteking ergens zitten. Het kunnen ook de luchtzakken zijn die je opzietzwellen. Dat is een heel ander verhaal.

tiggert

Berichten: 766
Geregistreerd: 23-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 18:22

Ik heb aan de dierenarts en meerdere geneeskundige mensen gevraagd wat mijn paard nou zou kunnen hebben.
Een aantal mensen hebben er naar gekeken en zijn tot conclusie gekomen dat het door de weidegang komt > dat ie dus nu steeds langer in het land staat.

Hij heeft bij zijn keel een bult zo groot als een ei zitten (lympfklier), dit is weer een reactie op de opgezette kauwspieren bij z'n kaak en de dagelijkse weidegang.

Neskolay
Berichten: 6484
Geregistreerd: 26-04-02

Jenny = Ans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 10:05

Het stukje wat hierboven geschreven kwam ook van mij, Ans dus.Ik stond nog op mijn zusje haar naam ingelogd..
Dus vandaar..

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Zelf ervaring met ingekapselde speekselklier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 23:13

Onze pony (inmiddels een 20-jarige fjord!!!!!!!!), heeft een jaar bij iemand anders in bruikleen gestaan. Wegens veel gebruiken hebben we haar toen ooit geschoren en die meneer mocht met haar het koetsiersbewijs doen. Had nog niet erg veel ervaring, maar goed, de basis snapte ie. Achteraf is dat goed knullig geweest, want hij had haar onder te weinig dekens staan en ze heeft toen een verwaarloosde verkoudheid opgelopen, terwijl er werkelijk nooit iets met het beest was! Ze was er goed aan toe, stal geregeld bij ons in de buurt en dierenarts heeft extra vitaminen gegeven.
UIteindelijk ontstond er een soort harde tennisbal net achter haar kaken, daar waar het hoofd zich aan de hals hecht. Net of ze een tennisbal had ingeslikt, we zijn naar een kliniek geweest en die zeiden dat het een ingekapselde klier is. Zolang deze niet groter werd, niets aan de hand, en dat gebeurd nog steeds niet en we zijn al ruim 4-5 jaar verder. Oef...........
Of ze er met rijden last van heeft? We denken af en toe van wel, het zit met inbuigen natuurlijk wel eens in de weg, maar het doet er geen pijn. Je merkt soms met rijden dat ze op een kant vast pakt en of dat is omdat ze dat gewoon zelf doet of omdat ze nou er last van heeft, we laten het maar open.........
Ik wil je alleen nog het advies mee geven om je eigen gevoel te volgen en gewoon naar je paard/pony te kijken. Dat lijkt mij het beste, ik weet natuurlijk niet of dit het is, ik heb hem niet egezien en ben geen DA, maar zolang hij/zij nergens last van lijkt te hebben (ook niet bij 'zware' inspanning), en het niet groter wordt, lijkt mij de wereld nog niet vergaan...................

Succes ermee!
Doeiiiiiiiii

_Charlotte

Berichten: 8708
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 09:50

kelly(pony) heeft het ook gehad ik denk dat het misschien is verkouden of een beetje ziek ik weet het niet kelly was gewoon een beetje ziek en verkouden en had ook geen koorts