Paard op rust in de wei; wat voer je bij?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Paard op rust in de wei; wat voer je bij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 10:58

Haai! Lachen

Zoals sommigen misschien weten heeft Amber een peesblessure en staat ze op rust in het weiland. We stappen met haar over de weg en tuttelen wat maar ze doet dus niet echt iets. Nu valt me op dat ze een doffe vacht krijgt. Dit zal mede komen door de wintervacht die aan het ontwikkelen is maar als ik de haartjes van dichtbij bekijk dat zien de uiteinden eruit alsof ze gespleten zijn. En vooral op het hoofd is ze heel "stoffig".
Ik ga haar niet heel uitgebreid poetsen omdat ze buiten staat en dus haar vetlaagje e.d. nodig heeft. Maar ik vind wel dat haar vacht wat meer zou kunnen glanzen.
Nu is mijn vraag: wat voor brok o.i.d. kan ik nu voeren aan haar? Wat voeren jullie bij aan een paard dat op rust staat in de wei met een aangeboren neiging snel te dik te worden? Ik zat zelf te denken aan Hartog Concept (met eventueel knoflook-zeewier van de paardendrogist voor de weerstand en vacht en misschien een scheutje zonnebloemolie erbij) maar ik sta open voor suggesties!!!

Alvast heel erg bedankt!
OK dan!
Fem

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 11:09

Een lokje hooi en mischien een 1/2 kilo muesli evt met supplement over 2 voerbeurten moet wel voldoende zijn.

Ik heb een dikke koudbloed Knipoog, die voer ik maar miniem bij, een arabiertje "valt" waarschijnlijk sneller in..

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 11:16

haha! ik heb ook een arabiertje te rijden maar daar gaat het nu niet om.. Het gaat om een kruising groningerx kwpn. Ik zal snel mijn profiel weer updaten want dan kun je haar zien!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 12:19

Krachtvoer is nergens voor nodig lijkt me, je zou een compleet vitaminesupplement bij kunnen voeren.
Pavo heeft dacht ik zoiets in het assortiment, Pavo Vital heet het geloof ik.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 12:47

voor de vacht kun je zeewier gaan bijvoeren, zitten alle vitamines en mineralen in, en ik zou wat muesli gaan bijvoeren

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 13:19

inderdaad ik zou geen krachtvoer gaan bijvoeren. eerder hooi ofzo.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 14:06

Ja, ik zat ook te denken aan een vitamine e.d. rijke brok of een muesli. Zeewier e.d. zou ik er eigenlijk so wie so al bij doen.
Arabesk: Amber krijgt in de winter altijd een flinke pluk kuil bij gevoerd. Daarnaast staat ze dan ook nog in het weiland maar daar staat dan natuurlijk niet zo heel veel meer.
Het gaat er echt om dat ik nog iets extra's bijvoer wat haar lekker gezond en glanzen houdt!!:)

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 14:08

Hmm zonnebloemolie of lijnzaadolie, maar dat moet dan wel door het voer heen, in dat geval kan je wel een beetje biks geven.
Het werkt echt super!

Odess

Berichten: 2827
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 18:08

Ik moet mijn paardje zeker 2 kg bijvoeren (1/2 kg muesli, 1/2 kg zwarte haver, 1 kg biks) en een halve baal hooi, anders hou ik haar niet gezond. Dit is een paardje van 1.60!

Avanti_haf

Berichten: 427
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Katwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 18:32

peen of zemelen als maagvulling, en biks met weinig eiwit, maar waar wel voldoende vitamine en mineralen inzitten.. kun je overal halen.

succes

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-04 15:05

De pavo vital spreekt me ook wel aan. De zeewier zal in haar menu blijven bestaan. Heeft iemand van jullie ervaring met Hartog Concept brok?? Of met de pavo vital??

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 09:11

Pavo Vital heb ik wel staan. En ga ik mijn pony ook geven zo als die het weiland in gaat voor een tijdelijke rustperiode. Ik moet dan alleen nog nieuwe kopen.
Het bevalt op zich wel.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 10:31

Dyonne, hoeveel geef jij je pony van de pavo vital? En heb jij een emmer van 10 kg of een zak van 20 kg? Hoeveel was jij kwijt aan dit voer? Voer je dan ook nog iets anders bij of alleen dit product? Alvast bedankt hoor.. Lachen

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 11:42

Als je persé iets wil bijvoeren zou ik iets van supplementen geven en een klein beetje hooi. Als ze de hele dagen buiten lopen worden krijgen ze eigenlijk wel voldoende binnen en loop je snel tegen het probleem aan dat ze te dik worden.
Als vergelijking, mijn paard loopt ongeveer 12 uur per dag buiten (kale wei) krijgt 's-avonds en 's-morgens een klein beetje hooi en ongeveer één kilo krachtvoer per dag. Daarnaast wordt ze drie keer per week intensief gereden en ze is te dik. Als ik jou was zou ik voorzichtig zijn met bijvoeren en die glans komt vanzelf wel weer terug.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 12:05

Odi, ik denk dat je inderdaad gelijk hebt hoor. Maar ik zie dat Amber echt dof wordt. Dat zal ongetwijfeld komen door haar dikkere wintervacht maar ze is nog nooit zo "stoffig" geweest. Daarnaast is de weide waar ze in staat redelijk kaal en heeft het gras in de winter minder voedingsstoffen. Ik ben bang dat ze niet genoeg vitaminen, mineralen e.d. binnen krijgt wanneer ze alleen maar op wintergras staat. Ze wordt straks wanneer het land echt kaal is bij gevoerd met kuil. Elke dag een flinke pluk maar ik heb niet het idee dat ze daar genoeg voedingsstoffen uit kan halen. Ik zou daarom graag iets bij voeren (klein beetje) van een voeding waarin veel vitamines e.d. zitten die ze nodig heeft om goed gezond te blijven maar dus niet teveel eiwitten omdat ze snel te dik wordt.
(Wat ze nu alweer een beetje is.. maar we kunnen niet trainen omdat ze peesblessure heeft). Die Pavo Vital waar hier eerder over gesproken is hoef je per dag maar 50 tot 100 gram van te geven. Dat is dus echt niet veel maar het bevat wel alles wat ze nodig heeft wanneer ze 24 u pd op het land staat.

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:06

Wt denk je dat stil staan doet voor een paard? De doorbloeding is natuurlijk ook verminderd, daardoor versoffen ze ook vaak.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-04 13:54

Ja, maar wat moet je anders met een paard met een peesblessure? Ze staat op de wei, loopt daar dus zelf wel rond en we stappen met haar aan de hand over de weg en meer mag ik gewoonweg niet doen.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 14:54

Blossomm schreef:
Wt denk je dat stil staan doet voor een paard? De doorbloeding is natuurlijk ook verminderd, daardoor verstoffen ze ook vaak.

Nee hoor, jonge paarden lopen toch ook alleen maar wat in de wei (en ik heb ook wel eens een fokmerrie die ik een winter over laat staan) en als ze goed gezond zijn krijgen ze een lekker dicht vachtje dat glimt in de zon...............

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 09:26

femskie schreef:
Dyonne, hoeveel geef jij je pony van de pavo vital? En heb jij een emmer van 10 kg of een zak van 20 kg? Hoeveel was jij kwijt aan dit voer? Voer je dan ook nog iets anders bij of alleen dit product? Alvast bedankt hoor.. Lachen

Ik heb er geen goed maatschepje bij. Maar geef meestal gewoon een handje. Ik had een emmer van 10 kg, je doet er best lang mee, en dan blijft het gewoon verser. Ik dacht tegen de 20 euro, via de Paardendrogist
Maar op het moment ben ik weer wat gaan bijvoeren, omdat mijn pony een zelfde terugval kreeg als 1,5 jaar geleden. Toen had hij bloedarmoede. En daar heb ik dus weer medicijnen voor. Maar in principe is alleen Pavo Vital wel goed. Heb je een pony die niet snel dik wordt zou je nog wat gewoon brok kunnen geven. En hooi en/of kuilgras als er weinig gras staat is altijd goed. Wij voeren ook wel hooi, zodat ze nog wat droogs binnen krijgen.

Mijn pony blijft alleen nu onverwachts thuis, hij zou een tijdje ergens anders gaan staan, maar dat gaat niet door. Er stond daar goed gras, en dan hoeven ze vaak niet echt hooi meer. Maar bij mij thuis staan ze vrij kaal, dus voer ik wel wat hooi. En wortels voer ik nu ook bij, gewoon een half emmertje per dag, dat vind hij wel lekker. Bix krijgt hij nog amper, alleen om de medicijnen door te mengen. En Pavo Vital kun je gewoon uit je hand voeren in principe.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 10:22

Ik gaf mijn pony ook Pavo Vital, daar had ze echt genoeg aan (ze is ook heel snel dik). ik had een emmer van 10 kg en daar doe je echt lang mee. ze heeft van april tot begin augustus op rust gestaan en ik heb nog een halve emmer over. Ze krijgt nog elke dag een klein beetje nu, ookal werkt ze weer.. gewoon als aanvulling (ze krijgt namelijk zoiezo vrij weinig brok)

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 22:07

Mijn paardje heeft ook negen maanden op rust gestaan, waarvan drie op de wei. In de tijd dat ze op de wei stond heeft ze heb ik haar helemaal niks bijgevoerd (behalve af en toe een appeltje/wortels) Ze zag er hartstikke goed uit en was zeker fit genoeg Tong uitsteken

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-04 19:38

Geen krachtvoer! Hooguit wat hooi en eventueel wat vitamines.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-04 20:03

De eigenaar heeft nu pavo nogwat gekocht dat voor paarden is die helemaal niks doen en op het weiland staan. Ze krijgt daar straks als het weiland niks meer is elke dag een kwart kilo van voor de vitamines e.d. De Pavo Vital had ik graag willen hebben omdat je dat in zeer kleine hoeveelheden geeft en het alleen uit vitamines en mineralen bestaat. Maar goed... de eigenaar pakt het zo ook wel goed op! Lachen

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 11:36

Misschien ook nog een mineralen steen in de wei leggen?

Talisa

Berichten: 8972
Geregistreerd: 18-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 12:51

ik zou gewoon hooi bijvoeren en een liksteen, is voldoende hoor Lachen