zomermok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

zomermok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-02 14:09

Een kennis van mij heeft een paardje, een koffievos met een wit achterbeen. In de winter is er niets aan de hand, maar in de zomer!! krijgt dit dier aan het witte been last van mok. Het hele been zet op, wordt 2x zo dik, het dier heeft er last van en tot nu toe helpen geen van de middeltjes.
De vorige eigenaar (toen stond ze al bij deze kenissen) heeft haar o.a. om deze reden van de winter verkocht aan mijn kennissen. Volgens de vorige eigenaar lag het aan het weiland. De merrie staat nu al ruim twee weken buiten, op hetzelfde weiland en heeft nog nergens last van (we hopen dus dat dit zo blijft), maar we vrezen voor haar been als de zon weer veelvuldig tevoorschijn komt.
Heeft iemand ervaring met zomermok en misschien een idee om het op te lossen? Zeewater, mokzalf, groene zeep, e.d. zijn al uitgeprobeerd.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 00:07

Er zijn verschillende oorzaken van dit soort klachten, het kan ook een schimmel of mijt zijn. De dierenarts heeft vaak wel middeltjes om ze te bestrijden, ik kreeg sebasil (om schoon te maken) en vetaderm (zalfje).

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-02 08:09

Dit kan een leverprobleem zijn. mijn paard werd hierdoor overgevoelig voor zonlicht na behandeling nooit geen last meer van gehad