zware koliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Thokki4life

Berichten: 267
Geregistreerd: 04-06-04

zware koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 17:51

hey....ik zal het proberen om het een beetje kort te zeggen......
Maar gisteren avond heeft mijn paard hele erge koliek gehad. Met het rijden zweette hij al gelijk na een kwartiertje rijden terwijl ik veel minder als anders deed. Dus toen was ik maar naar een kwartiertje gestopt omdat hij zeiknat was....onder het rijden probeerde hij ook een keer om te gaan rollen maar toen wis ik nog neit echt dat het koliek was...

Eenmaal in de stal aankomen en afgezadeld ging hij meteen weer rollen. Ik dacht hij zal wel willen rollen omdat hij zo nat was...dus ik halter om gedaan en even laten rollen in de buitenbak. Daarna ging ik nog verder stappen want hij was nog nat. Maar hij wou de hele tijd gaan liggen en hij was kei sjaggerijnig hoewel hij anders altijd kei blij is. Dus ik vond het al raar en toen is ons pap na de eigenaar van de manege gegaan en die zij dat ik beter even de veearts kon bellen.

Dus ik de hele tijd daar gelopen met hem tot de veearts erwas ( en dat was nogal een karwei om hem overeind te houden) Toen de dierenarts en eindelijk was moeste we even naar stal omdat hij hem daar ging onderzoeken. Maar in de stal ging het helemaal verkeerd. Ons pap moest hem vasthouden ondertussen dat de dierenarts zijn temperatuur wou meten. Maar daar had hij dus helemaal geen zin in dus hij vloog alle kanten op in zijn stal. En ondertussen wou hij ook nog uns gaan liggen. ( dus het was allemaal heel lastig)

Nou de dierenarts was eindelijk klaar en wis ook gelijk dat het koliek was. Nou eindelijk klaar de DA had hem even een spuitje gegeven en we moesten ngo 15 tot 20 minuten met hem gaan wandelen. Nou wij dat dus gedaan...maar eenmaal in zijn stal ging hij meteen weer liggen rollen. En de DA zij als hij weer gaat rollen ofzo moet je maar even lopen en is er naar 1uur nog geen verbetering in dan meotsen we ff bellen. Na een uur dus nog geen verbetering en toen toch mar weer ff de DA bellen. Die zij jah wacht nog maar even een uur en hij mag wel gewoon liggen maar niet rollen. ofzoiets....

Dus eenmaal weer in de stal ging hij liggen. Wij er dus wel blijfen bij staan zodat hij niet kon rollen....maar plotseling begon toch wel te rollen en kwam vast te liggen Verdrietig Verdrietig ikku dus kei hard huilen en toen draaide hij weer terug...

Daarna bleef hij een tijdje gewoon rustig en we dachten dat het minder werd totdat hij weer krampen begon te krijgen dus wij weer lopen en de DA gebeld dat hij toch maar moest komen want het was nog niks minder Huilen Huilen (ondertussen was het al half 10)

Om tien uur was de DA aangekomen en ging hem weer onderzoeken....hij heeft toen een spuitje gehad en hij moest met zijn hand in zijn kont voelen zodat er weer lucht in kwam ofzoiets....Maar dat lukte niet echt want hij lijde dat niet en vloog alle kanten op.

Nou dan maar een andere manier...De dierenarts kwam aan met een slangetje dat de neus in moest. Nou het eerste slangetje was te groot en daar kreeg hij een bloedneus van Huilen en daarna een kleiner slangetje maar die was weer te kort. Dus toch maar weer die grotere gepakt en dat lukte wel. Toen moetsen er 2 flessen van iets (weet neij meer wat) in zijn neus worden gegoten door naar zijn maag.

Toen moetsen we nog even 3 rondjes lopen en daarna mog hij naar stal.. maar daar kon hij snachts niet blijven want als hij ging rollen ofzo lag hij vast. Dus hem snachts maar in de kleine binnenbak gezet. Eenmaal in de binnenbak ging hij lekker slapen.....het was een lange dag voor hem geweest en voor mij ook zeker.....

Vandaag smorgens al vroeg opgestaan om te kijken hoe het ging en het gaat al stukken beter Lachen Maar hij mog vandaag niet op de wei en ook neit te veel eten....

Het is toch wat langer geworden als verwacht Haha! Maar ik ben echt super blij dat hij zich nouw al lekkerder voelt!!!

THOKKI HVJ WIL JE ECHT NOOIT MEER KWIJT Lovers Lovers Lovers

groetjes

Jip_123
Berichten: 1190
Geregistreerd: 14-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:42

Haaaaj meiszz!!

Wat erg allemaal joh!! Verdrietig

Nu maar hopen dat Thokki gauw weer beter wordt En dat het allemaal goed gaat....

En het kwam waarschijnlijk toch door zand??
Moet je hem 1 x in de maand/2 maand lijnzaad geven (gekookt)......

liefs, berber

Thokki4life

Berichten: 267
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 18:43

Hay.....jah da ga ik nou ook doen hahaha thanks voor je reactie!!!!

Jip_123
Berichten: 1190
Geregistreerd: 14-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 18:45

Hihihihih.... graag gedaan hoor!!! *LOL*

=xxxx=

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 19:13

Het spul dat door die slang in zijn neus is gegaan is vloebare parrafine (kaarsen zijn daar ook van gemaakt) dit is heel erg vet en word niet door de darmen opgenomen en kna de verstopping die de koliek veroorzaakt oplossen. Dit heet laxeren en is gebruikelijk bij koliek.

Fijn dat hij zich nu weer beter voelt!
De komende paar dagen goed in de gaten houden of hij goed mest en plast. Lijnzaad is inderdaad goed om te geven een beetje lijnzaadolie door het voer is heel goed, en een paar keer per week slobber geven helpt ook heel erg goed tegen koliek.

Ik hoop dat hij snel weer de oude is!

Thokki4life

Berichten: 267
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 20:25

hey....ik kom net van hem af en het gaat al weer stukken beter...ja dat ga ik zeker ook doen slobber geven of lijnzaadolie....heel erg bedankt voor jullie reachties

CouCou

Berichten: 3472
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 16:08

PFFF, wat een ellende is dat he om mee te maken!!
Ben blij voor je dat ie weer goed is opgeknapt!!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 21:13

Dat is schrikken he?!
Mijn paard heeft dit weekend ook 2x koliek gehad...
Ik werd 's morgens vroeg uit bed gebeld dat ze lag en niet wilde eten...
Nadat de veearts geweest was ging het beter, en de volgende middag begon het weer opnieuw...
Gelukkig is zij nu ook weer heel aardig opgeknapt!

Fijn dat jouw paardje ook weer aan het opknappen is!
Sterkte ermee!