chronisch kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

chronisch kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 17:16

ik zou niet weten hoe je het schrijft maar mijn 15 jarige merrie is chronisch kreupel...ik denk er niet aan om haar in te laten slapen...ze hinkt als ze loopt maar heeft verder geen pijn...zou ik nog iets met deze merrie kunnen toen( fokken doen we er al mee) ik vermoed zelf dat ik er niets meer mee kan doen ja, poetsen ofzo maar ik bedoel voor de beweging van haar??

wat denken jullie er van???

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 18:05

Hoe weet je eigenlijk dat ze geen pijn heeft? Als dat echt zo is, zou ik haar gewoon als weidepaard houden en haar verder geen beweging geven. In de wei kan ze zelf bepalen wat ze wel en niet kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 18:08

Kyona schreef:
Hoe weet je eigenlijk dat ze geen pijn heeft? Als dat echt zo is, zou ik haar gewoon als weidepaard houden en haar verder geen beweging geven. In de wei kan ze zelf bepalen wat ze wel en niet kan.


dat merk ik aan haar en in de omgang met haar.....ze staat al in de wei....

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 19:21

Als ze geen pijn heeft, waarom hinkt ze dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 19:51

Sosha schreef:
Als ze geen pijn heeft, waarom hinkt ze dan?


jah okeej..ze heeft wel pijn maar lang niet zodanig dat ik haar af hoef te laten maken

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-04 20:30

Tsja, dan zou ik haar zoveel mogelijk op het land zetten als het weer dat toelaat, verder kun je er volgens mij niets mee doen. Ook de dracht zal een extra belasting geven en dus meer pijn.

Fem

Berichten: 12509
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 08:30

Sosha ik heb dit paard gezien,
De dracht doet haar JUIST goed, ze heeft er nu een veulen bij en dat vind ze heerlijk. Ze rent (hinkt) door de wei heen, maar ze bepaalt zelf of ze dat wil. Dit paard Lijd er niet onder, het is niet zo dat ze geen pijn heeft, maar ze lijd ook niet zo erg dat je zegt, dit paard moet echt afgemaakt worden.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 10:07

Femke_L schreef:
maar ze lijd ook niet zo erg dat je zegt, dit paard moet echt afgemaakt worden.


zeg ik toch ook niet Verward

Fem

Berichten: 12509
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 09:31

Sosha schreef:
zeg ik toch ook niet Verward



Zeg ik dan dat jij dit zegt? Haha! Haha!
Nee... ik zeg alleen dat dit paard geen pijn heeft.

Sorry als je me verkeerd begrepen hebt.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 09:44

wat erg zeg!
eigenlijk kan je niets meer met zo'n beesiej doen
wel lkkr knuffelen natuurlijk Haha!
sterkte ermee!!!!

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 13:37

zoalng t paard vrolijk door de wei huppelt ist best toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 13:58

Princess schreef:
zoalng t paard vrolijk door de wei huppelt ist best toch?


vin ik wel...maar ik vin het zonde om d´r "stil" te laten staan...naar mijn idee kan ik er niets naders mee dan op de wei laten staan..ik d8 misschien hebben jullie ideeën!!!

lisette79
Berichten: 23
Geregistreerd: 06-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 09:49

Weet je ook de oorzaak van haar kreupelheid? Heb je foto's laten maken of is er een VA bij geweest? Staat ze op ijzers?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 18:10

lisette79 schreef:
Weet je ook de oorzaak van haar kreupelheid? Heb je foto's laten maken of is er een VA bij geweest? Staat ze op ijzers?
ze staat niet op eizers...geen een van mijn paarden staat dat....ze heeft vorig jaar een gezwel op d´r knie gehad dat is open gesprongen...toen moeste we van de DA er kei op doen...de wond is wel dicht gegaan maar ze loopt nog steeds kreupel en het komt ook niet meer goed

lisette79
Berichten: 23
Geregistreerd: 06-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 12:27

Dus de oorzaak van de kreupelheid is dat gezwel op haar knie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 18:41

Jep...maar dat gezwel is inmiddels weg...het is naar binnen geslagen

LPtjuh
Berichten: 1883
Geregistreerd: 29-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 13:02

als het gezwel naar binnen is geslagen dan zou dat ook weggehaald kunnen worden en dan zal haar kreupelheid waarschijnlijk ook weer weg gaan.

wat voor gezwel was dit eigenlijk ? een goed aardig, een kwaad aardig of was het een ontsteking? dat is ook wel belangrijk om allemaal te weten

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 16:59

Zolang je paardje nog happy uit d'r ogen kijkt,voor de rest goed gezond is enz.,zou ik het lekker zo laten.
Het is moeilijk om te zeggen wanneer je haar nou moet laten inslapen.
Ik zit met hetzelfde probleem.Mijn paard is ook chronisch kreupel en ik weet ook niet wat ik moet doen.
Ze ziet er nog fit uit,geniet van een poetsbeurtje en haar dagelijkse brokjes,af en toe stap ik nog eens een rondje op haar zonder zadel.
Soms ze nog eens een gekke sprong,maar het komt niet vaak meer voor,maar ik zie aan mijn paard dat ze nog happy is.

Ik denk dat je het wel aan je paard ziet wanneer het niet meer gaat.
Hou goed contact met je DA.Iedere keer als hij hier komt laat ik hem even kijken hoe het met haar gaat en hij zegt ook eerlijk wat hij ervan vind.Iedere week schrijf ik op hoe Mayday de week was,daar kan ik veel uithalen wat ups en downs betreft.
Is het een lange periode slecht (wat gelukkig nog niet voorgekomen is) dan ga ik met mijn DA om de tafel voor de juiste beslissing.

Succes,het is geen makkelijke beslissing en in mijn ogen nooit op het juiste moment.Je zult je achteraf altijd afvragen of je er wel goed aan gedaan hebt en of je niet te vroeg,of juist te laat bent geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 17:42

LPtjuh schreef:
als het gezwel naar binnen is geslagen dan zou dat ook weggehaald kunnen worden en dan zal haar kreupelheid waarschijnlijk ook weer weg gaan.

wat voor gezwel was dit eigenlijk ? een goed aardig, een kwaad aardig of was het een ontsteking? dat is ook wel belangrijk om allemaal te weten



ik d8 dat het goed aardig was...tot het opensprong en naar binnen sloeg en een ontsteking werd...hij is heel moeilijk weg te halen...de DA vroeg of dta de moeite waard was want dat zou heel duur worden omdat het op een linke plaats zit!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 17:45

Is het kraakbeen soms aangetast? Je kunt kraakbeenherstellende middelen geven. En als ze happy is op het land met veulen aan haar zij, waarom moet je perse nog anderen dingen met haar doen dan haar gewoon paard te laten zijn?

En voor jou even een link naar een ander topic, dat toch aardig aansluit bij dit topic van jouw:

[PP] waarom rijden zo belangrijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-04 18:15

Cassidy schreef:
Is het kraakbeen soms aangetast? Je kunt kraakbeenherstellende middelen geven. En als ze happy is op het land met veulen aan haar zij, waarom moet je perse nog anderen dingen met haar doen dan haar gewoon paard te laten zijn?

En voor jou even een link naar een ander topic, dat toch aardig aansluit bij dit topic van jouw:

[PP] waarom rijden zo belangrijk?



het gaat mij niet perse over het rijden...maar ik vind het ook zo banketstaaf om niets meer met het beesje te doen...iedere keer alleen maar poetsen gaat eerlijk gezegt ook vervelen als ik weet dat ik andere paardjes heb waar ik op kan rijden

Patsy

Berichten: 573
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: groene hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 17:15

Volgens mij heeft een kreupel paard altijd pijn, anders zou hij niet hinken. Een paard is van nature een vluchtdier en zal door zijn pijn heenlopen om te kunnen vluchten. Als je haar graag met veulen op de wei wil laten staan en ze is happy, waarom geef je haar dan geen pijnstillers zodat ze echt pijnvrij rond kan lopen met haar veulen en verder de rust krijgt die ze verdiend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 17:20

Patsy schreef:
Volgens mij heeft een kreupel paard altijd pijn, anders zou hij niet hinken. Een paard is van nature een vluchtdier en zal door zijn pijn heenlopen om te kunnen vluchten. Als je haar graag met veulen op de wei wil laten staan en ze is happy, waarom geef je haar dan geen pijnstillers zodat ze echt pijnvrij rond kan lopen met haar veulen en verder de rust krijgt die ze verdiend.


ik ken dit paard helemaal...hij is al hee me leven bij me....dit paard is niet een beesje dat snel zal vluchten..dat heeft ze nooit gedaan....dus jah

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 17:37

Patsy schreef:
Als je haar graag met veulen op de wei wil laten staan en ze is happy, waarom geef je haar dan geen pijnstillers zodat ze echt pijnvrij rond kan lopen met haar veulen en verder de rust krijgt die ze verdiend.


Een paard kan je niet zijn hele leven op pijnstillers zetten.

Patsy

Berichten: 573
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: groene hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-04 17:46

MaiNat"]
Een paard kan je niet zijn hele leven op pijnstillers zetten.
[/quote]
Is ook mijn idee hoor, maar als mijn paard chronisch kreupel zou zijn, (en dus pijn heeft!) en het wordt niet beter, dan zou ik haar toch uit haar
lijden verlossen, ondanks dat ze blij is en met veulen rondhinkt. Een paard dat kreupel loopt heeft altijd pijn (tenzij zijn ene been korter is dan het andere of zo). Ik zou er zeker niet weer mee gaan fokken.

[quote="OojannekeoO schreef:
ik ken dit paard helemaal...hij is al hee me leven bij me....dit paard is niet een beesje dat snel zal vluchten..dat heeft ze nooit gedaan....dus jah

Het gaat er niet om of jouw paard een vluchter is, het gaat erom dat een paard van nature een vluchtdier is, en daarom ten aller tijden zal zorgen dat ze loopt, (en door haar pijn heenloopt), zelfs als ze kreupel is. Een paard dat niet met de kudde meekomt wordt opgegeten door de leeuwen (of zoiets).