Bulten laat bloedonderzoek doen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Bulten laat bloedonderzoek doen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 10:41

Milou heeft vanaf dag 1 dat ik haar heb bulten in de hals en borst ik heb, er al naar laten kijken door de dierenarts ,en hij dacht een vorm van schimmel was en moest haar wassen met invamarol.Dat heb ik 6x gedaan om de 2dagen, het leek wat minder te worden maar helaas het is weer erger.Nu laat ik morgen bloed afnemen om te kijken wat er mis is misschien is ze ergens alergies voor,bij ons op stal voeren ze kuil dus misschien kan ze er niet tegen.Nu hoorden ik gisteren dat het ook aan de lever kan liggen dat ze dan bepaalde afvalstoffen niet kwijt kunnen en er dan ook bult voorming onstaat.Het zijn onderhuidse bulten maar je voel hier en dan een soort korstje weet echt niet wat het is ben best bezorgd. Verward Verward Herkend iemand deze klachten zoja wat was er mis dan. Verward Verward

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 17:25

JA ik herken deze klachten ook.
Bultjes met een geelig kostje erop(waardoor dus aan schimmel wortd gedacht).
Amber had ze vorig jaar ook maar dacht eerst aan insecten beten.Maar in het najaar had ze ze nog.
Dierenarts laten komen en dacht dus ook aan een allergie en kon dus dingen zoals muesli afbouwen om te kijken of het daar aan lag,maar dat duurde me te lang dus heb bloed onderzoek laten doen.
Niet voor alle 3 de dingen=voer-bomen en planten of insecten,maar alleen op voer omdat ik toch vermoede dat het daardoor kwam.En omdat alle 3 de dingen me te duur werd lees= ongeveer 350 euro exclu.
Heb dus alleen op voer getest en daar kwam uit dat ze een allergie voor mais en soja hefet.Mais sprong er meer uit dus heb haar gelijk van d'r muesli afgehaald en op pony biks gezet en dat gaat bijzonder goed.Ze heeft nu geen last meer op af en toe een paar bultjes na die redelijk snel weer weg trekken.

Die korstjes zijn dus het vocht wat uit een opengesprongen bultje komen en die ook jeuk kunnen veroorzaken.
Ik zou wel even een test laten doen als ik jou was.
Je helpt het paard er wel mee.

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 18:38

Hoi moet ik haar dan op voer laten testen?of op allelei allergie,en?

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-04 18:39

Ik zal jou probleem ook melden misschien kan hij er wat mee.

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 18:45

Voer wordt ook doormiddel van het bloed getest.er zijn dus 3 factoren waar ze op testen en ik heb alleen voor voer gekozen omdat ik dacht dat het daar aan lag.
Gewoon even vragen aan je veearts waarop hij haar bloed wilt testen.
Je kan zelf wel wat testen door bijvoorbeeld je muesli niet meer te geven en als ze dan na een maand of wat geen bultjes meer heeft dan lag het daar aan maar dan weet je het nog niet precies daarvoor heb ik dus haar bloed laten testen ook omdat ik dat afbouwen van voer ed te lang vond duren.

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 19:23

En is de veearts al geweest??Zo ja wat zei die er van??

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 08:43

HOi ik heb gister ochendt gebeld maar de arts die de eerste keer geweest is,is een weekje op vacanctie.Maandag is hij er weer en laat hem dan komen ik kon ook een ander laten komen maar,hij heeft het de eerste keer gezien dus wacht ik op hem.

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-04 11:07

Zoals beloofd de dierenarts is geweest vondt het toch nog niet nodig om bloedonderzoek te laten doen.Hij denkt nog steeds aan schimmel infectie maar niet besmettelijk anders had de hele stal het al gehad,en zeker onze minischet die deelt een stal met milou is haar maatje.Ze is nu ingeent tegen schimmel en om de dag wassen met weer een schampoo.Over 14dagen moet er verbetering in zitten zoniet dan nemem ze een stukje huid weg om te kijken wat er mis is.De bultjes zijn ontstekkingen onder de huid waarschijnlijk van de schimmel,wie weet hoelang ze dit al heeft ik heb haar nu ruim 3mnd.Toen ik haar kocht had ze het ook al maar toen dachten we, aan horzelsteken omdat haar weiland aan het bos lag .Hoop dat het gauw verbetert voor haar maar ook voor ons anders is het een duur grapje.

ellepel

Berichten: 47334
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 14:45

die bultjes ken ik ook, precies wat loontje verteld, komt vaak door iets in de voeding waar ze allergisch op reageren, te vers hooi (1e snee) kan het ook veroorzaken evenals brok met teveel voedingswaarde.
die plekjes kun je insmeren met betadine, dan trekken ze vaak ook wel weg.

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 23:33

Dat was het eerste in me op kwam.Vind schimmel een te grote opvatting want je weet nu nog niet hoe of wat.
Zo staat er bij ons op stal ook een shet die bultjes heeft,va gelijk dat is schimmel maar paardje stond net op ander voer en nu dat die daar langer op staat trek het weg.
Maar wie weet is het echt een schimmel en doe je aan dat wassen alleen maar goed.

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 00:57

ik weet het ook niet hoor dit zei de dierenarts ik had haar de eerste keer ,dat hij kwam al 7x gewassen met invarol.Nu heb ik weer andere schampoo het is ook alleen op haar borst en allebij de kanten van de hals het breidt zich niet uit .Ik vindt het ook raar diagnose schimmel????????????

Ratje
Berichten: 237
Geregistreerd: 21-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 15:42

Die van mij heeft dit ook ooit gehad en af en toe krijgt hij weer zo van die bultjes.
Ik laat er geen dierenarts meer voor komen vorige keer zij hij dat hij het een infectie was. heb hem toen antibiotica moeten geven en dan werd het wel wat beter, maar het blijft nooit heel lang het trekt altijd vanzelf weg. VRijdag reed ik hem s' morgens, toen had hij niks s'avonds zadel ik hem weer op en net waar zijn neusriem zit weer van dat heb het gewoon ontsmet en ondertussen is het weer bijna weg.
Groetjes

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-04 22:18

Deze bultjes zijn er altijd ,zijn nooit helemaal weg soms wat dikker soms wat minder zitten onder de huid.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 22:36

blijvende bultjes kunnen verschillende dingen zijn:

de meest voor de hand liggende is een talgbultje... Die kunnen over het geheel genomen geen kwaad, kunnen spontaan verdwijnen, maar blijven meestal lang zitten. Ze jeuken niet en doen geen pijn.

Dan zijn er nog bultjes van bijvoorbeeld een ingekapseld voorwerp (een splinter bijvoorbeeld).

Of bindweefselbultjes...kunnen ook geen kwaad.

dan zijn er nog allergie-bultjes en
bultjes die onstaan a.g.v. een bacterie. dat moet door bloedonderzoek aan te tonen zijn.

Tenslotte zijn er nog sarcoids. Dit kunnen ook kleine bultjes zijn... pas als ze gaan groeien moet je er eens goed naar laten kijken. Maar als ze op een plek zitten waar geen tuig o.i.d. zit kun je er beter afblijven.

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-04 07:32

Ze jeuken ook niet het lijkt inderdaad op sarcoids zijn dit goedaardige tumortjes ?Als het talgbultjes zijn kun je er dan niets aan doen?Als het een allergie is moet ze dan over het hele lijf bultjes hebben?dit zegt de d.a. namelijk mijn gevoel zegt al van het begin dat het door het kuil komt .De d.a. zegt van niet want moet ze meer bultjes hebben ik ga toch proberen via b.m stables om de oude eigenaar op te sporen want daar heb ik haar vandaan.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 08:07

Sarcoids zijn goedaardige huidtumors. Als ze groeien moet je ze wel behandelen... anders zou ik ze lekker laten zitten. Ze kunnen jaren zitten zonder dat ze groeien. Talgbultjes kun je weg laten spuiten, maar dat werkt niet altijd... soms wil een bloedsomloop stimulerende zalf wel eens helpen.

Ratje
Berichten: 237
Geregistreerd: 21-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 08:26

ah bij die van mij heb ik de indruk dat hij dit alleen in de winter krijgt, of toch wanneer het kouder wordt.
Wanneer zijn haar begint te groeien.