Toch weer die kuch, wat zou het zijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Toch weer die kuch, wat zou het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 12:29

Een aantal weken terug schreef ik dat 1 van mijn paarden hoeste.
Niet constant, maar zo heel af en toe.
Ik ben van mezelf al een "oh jee er is wat ergs" persoon, dus ik besloot het toch maar wat af te kijken, ipv meteen het ergste er van te denken Knipoog
Toch stiekem wel het een en ander uit geprobeert, zoals 24/7 buiten zonder stal, en geen hooi.
In feite heb ik het niet meer gehoord.
Daarna toch maar hooi gaan geven (het werd immers kouder) en dat elke keer nat gemaakt. Ook toen eigenlijk niks gemerkt.
Nu heeft ze een week of wat terug heerlijk lopen dollen in de wei, met haar vriendje, en ook toen geen kuch.
Gisteren heeft ze eerst weer lopen springen en dansen, en ook geen kuch, maar daarna heb ik de 2 dondersteentjes in een vollere wei gezet.
Daar heeft ze eerst een paar happen gras genomen, en daarna even heen en weer gerent, want een nieuw stuk wei is altijd even spannend.
Dat was dus, rennen, stoppen, kuch. Weer rennen, stoppen, kuch en niet veel later nog een kuch. Daarna was het weer over, gewoon heen en weer draven, maar niet meer gekucht.

Waar ligt dit nu aan? Aan het gras? Verward
Het is nog een jong paard, dus nog niet bereden (dus heb het daarin nog niet kunnen horen)

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 12:40

Als ik jou was zou ik toch even door de DA laten kijken.
Als het steeds weer terugkomt ( zonder reden) zou het wel eens iets chronisch kunnen zijn.
En hij kan beter een keer voor niets komen dan dat je er misschien te laat mee bent.
Sorry ik wil je niet bang maken hoor Haha! maar als je paard hoest is het niet goed.
Succes!!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 14:54

Nee dat hoesten niet goed is weet ik.
De kleinste kucht namelijk ook, maar dan regelmatig. Deze heeft dus wel last van zijn luchtwegen.
Maar dat is totaal verschillend van deze. Deze kucht namelijk niet elke keer, maar zo af en toe eens, op een moment dat je het niet zou verwachten. Een moment waarvan je denkt, waarom deed hij dat nou Verward

Jacqui

Berichten: 57
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 15:43

Mijn paard kuchelt ook zo nu en dan. Ze doet het inderdaad als ze hooi krijgt. Ze krijgt nu of kuil of kletsnat hooi. Verder wil ze nog wel eens kuchen als ik net begin met rijden. De eerst paar passen in draf is het dan net alsof ze het stof er even uitkucht, daarna hoor ik haar niet meer. Ik geef haar Foene Griek door haar brokken en daar reageert ze eigenlijk heel goed op.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 10:54

mijn paard hoest ook zo af en toe
ik heb het aan mijn DA gevraagd
hij zei dat elk paard wel eens hoest (zo af en toe) als het maar niet constant is

romando
Berichten: 11
Geregistreerd: 03-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 17:46

mijn paard hoest ook wij hadden hoest poeder gebruikt een het was binnen 2 weken over

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 19:02

Is het alleen met rennen en tussen de happen gras door? Dan zou het evt. kunnen dat ze het gras nog niet goed doorgeslikt heeft en daarom kucht. Als het dat niet is, zou ik er toch even naar laten kijken. Longen zijn heel gevoelig en om te voorkomen dat er echt schade ontstaat.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 20:14

Tussen het geluid van een verkouden kuch en een bronchitus kuch zit verschil. Ja, ja Knipoog

Ik zal proberen het uit te leggen± bronchitus hoort als een droge diepe kuch. Hoe dieper de kuch, des te dieper het probleem. Is het een oppervlakkige kuch dat zit het vaak in de voorste luchtwegen.

Een verkouden kuch klinkt nat, vaak vind je ook klodders slijm.

Wat jouw jong paard betreft, kan het niet zo zijn, dat ie zich heeft opgewonden en daardoor is gaan hoesten. Je zou dan toch bijna denken dat hij iets in de achterste luchtwegen heeft zitten, wat bij normaal gedrag er niet uitkomt.... maar ben geen DA. Als je het niet vertrouwd kun je die het beste raadplegen.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 20:18

Mijn fjord heeft croninsche bronchtis en nee dat is niet zielig...hij voelt zich goed, laat elke jaar ze luchtwegen/longen nakijken en die zijn supergoed!
Ik geef nu een tijdje foeneknofanijs granulaat van de Paardendrogist en dat helpt echt goed!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 20:18

evt wat denneknopen siroop van de kruidvat kan soms net genoeg zijn om dat kriebelhoestje weg te houden
mocht het dan nog aanhouden kun je alsnog de veearts bellen
foene griek kan ze er ook ooit net overheen helpen

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-04 17:38

Hoi!

Mijn pony is nu 17 maanden,en ik geef hem nu sinds een week weer hooi erbij naast zijn gras en krachtvoer. En sinds ik hooi geef hoest hij ook steeds, maar nu maak ik zijn hooi nat en is het weg. Het schijnt volgens mijn DA de tijd te zijn voor veel stoffen waardoor inderdaad de paarden gaan hoesten. Het was voor mij niks om mij zorgen over te maken vertelde ze me.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 00:27

Kan het niet zijn dat ze zich gewoon verslikt?

lisette79
Berichten: 23
Geregistreerd: 06-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-04 09:57

Een kuch tijdens het eten of tijdens het rijden is niet erg. Zolang ze niet constant hoest is het geen probleem. Sommig paarden hebben het als het weer omslaat en als je er iets tegen wil geven; gewoon hoestsiroop! Een wondermiddeltje, eigen merk van je lokale drogist

SuzanneL

Berichten: 228
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-04 13:38

Mijn paard heeft ook behoorlijke luchtwegproblemen gehad, een paar jaar terug, maar zolang hij op een kuur stond (ventipulmin + prednison) ging het goed maar een dag na de kuur begon het weer. Zodra hij in beweging moest komen kreeg hij een benauwde kuch. Uiteindelijk een bronchoscopie laten maken, en daaruit bleek dat hij een vernauwde luchtpijp heeft, waar hij in het voorjaar meer last van heeft dan in de rest van het jaar. Ik geef het hele jaar door foeneknofanijs, wanneer hij benauwder wordt geef ik wat meer en nat hooi, en wordt het heel erg dan gaat hij ook op zaagsel ipv stro en het liefst zoveel mogelijk naar buiten. Hij heeft nu ruim anderhalf jaar nergens last meer van gehad.. hoop dat zo te houden..

Suc6