Paard mag wat dikker...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mister

Berichten: 113
Geregistreerd: 16-09-02
Woonplaats: leiderdorp

Paard mag wat dikker...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 09:29

Hallo allemaal,
Bij ons op de manege is het paard van mijn vriendin een beetje te mager. Hij heeft altijd al moeite gehad om dikker te worden... Hij is 1.54 m en krijgt 3 kg biks, een flinke plak hooi. We geven lucerne voor de eiwitten (hij komt net van het land en volgens de dierenarts was dat goed om hem te voeren) en een flinke scheut zonnebloemolie.

Daarnaast weet ik wel dat ze even geduld moet hebben en dat haar paard niet binnen een paar dagen dikker is.

Hebben jullie misschien wat tips die ik aan m'n vriendin door kan geven hoe ze haar paardje wat dikker kan krijgen?

Alvast bedankt!

ellepel

Berichten: 47334
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 09:35

veel meer hooi, dan moet t lukken, van teveel biks kunnen ze ook weer afvallen. ( veel energie dus veel verbranden)

mister

Berichten: 113
Geregistreerd: 16-09-02
Woonplaats: leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 09:40

Hij krijgt al heel veel hooi (drie grote plakken) en hij staat de hele dag lekker buiten dus als hij 's avonds binnen komt dan heeft hij genoeg voor de hele avond.

Maar bedankt, ik zal eens kijken of hij meer kan krijgen en of het helpt.

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 10:14

Mijn paard wordt altijd snel mager vooral net na de zomer, en ik voer maisvlokken bij ( hij eet namelijk geen maisBrokken, die spuugt ie uit) dat gaat goed, je moet wel zo als je al zei een beetje geduld hebben je ziet niet van de een op andere dag dat hij dikker wordt.

mister

Berichten: 113
Geregistreerd: 16-09-02
Woonplaats: leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 10:43

Misschien een beetje stomme vraag, maar wat zijn maisvlokken? Ze heb wel eens gewonen mais geprobeerd, maar dat luste hij niet... Scheve mond
Van maisvlokken (of brokken) heb ik nog nooit gehoord. Wat doet het dan en waar kan je het kopen?

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:01

Maisvlokken lijkt op cornflakes zeg maar. Het zit ook wel door de muesli heen (die gele ovaalvormige platte schijfjes - mini chips idee). Je kan die vlokken ook in een zak kopen. Wil idd. wel helpen om hem dikker te krijgen.
Let ook op ontwormen: weet je zeker dat hij geen wormen heeft?! Veel ruwvoer helpt idd met aanzetten. In het gras zit niet zoveel voeding, dus wellicht ook handig als hij overdag hooi kan eten als hij dat wil.

sphinxie
Berichten: 816
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:05

Mais helpt inderdaad, die van mij krijgt maismeel, koop ik bij een leverancier hier in de buurt. Ik maakt het aan met water en bix en dat vindt ze heerlijk, ik zag ook heel snel resultaat. Wat ik geef is wel vrij prijzig, ik betaal zo'n 12 euro per zak van ong 15 kilo.

mister

Berichten: 113
Geregistreerd: 16-09-02
Woonplaats: leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 11:11

Hij heeft volgens mij geen wormen, ik heb mijn vriendin nog geholpen met ontwormen. Het is ook niet dat hij helemaalingevallen is en net aan op zijn benen kan staan. We gaan natuurlijk nu de winter in en dan is het misschien handig als hij een extra vetvoorraadje heeft. Ik denk dat ze maar eens moet gaan kijken naar maismeel of maisvlokken....

Tessalover

Berichten: 17
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:21

Bij ons op de manege was een paard die ook moest aankomen en die gaven ze 1 flesje bier per dag, klinkt stom, maar het hielp wel.

Djinti

Berichten: 27
Geregistreerd: 23-08-04
Woonplaats: Haaltert, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 11:28

Is het een paard dat altijd heel opgejaagt zijn voer opeet??

Het is namelijk zo dat paarden die steeds in hun voederbak zitten te wroeten zodat de helft van hun eten ernaast valt, nooit echt dik worden.

Mijn paardje is ook zo en enkele van m'n vrienden hebben ook zo'n paard..

Het is helemaal niet erg, maar dat ligt aan hun spijsvertering..

Zeuwachtige eters krijg je dus moeilijk wat dikker..

mister

Berichten: 113
Geregistreerd: 16-09-02
Woonplaats: leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-04 11:34

Het is geen zenuwachtig paard en hij eet ook normaal. Het probleem is dattie gewoon niet snel dik(ker) wordt. Als hij nou binnen een maand niet dikker wordt gaat ze zijn bloed laten onderzoeken om te kijken of hij misschien te kort heeft aan bouwstoffen of iets dergelijks.

Chantal123

Berichten: 14
Geregistreerd: 30-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-04 13:41

Maismeel! Werkt goed