narcose effect na 3 operaties

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

narcose effect na 3 operaties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-04 11:41

Het paard van mijn vriendin is 3 keer in korte tijd geopereert aan de kaak (na een trap van een ander paard). De aandoening aan de kaak is helemaal goed en genezen. Bij een mens is 3 keer narcose in een korte tijd erg slecht, slecht concentratie vermogen, verward, vermoeid etc. Zou een paard er ook last van hebben en hoe pas je dan de training aan, het paard heeft 3 maanden stil gestaan. De veearts zegt gewoon beginnen, maar ze wil natuurlijk dit paard niet forceren.
Het paard heeft aanzienelijk minder energie, voor de rest is er niks te merken aan het paard.
hebben jullie tips/ervaring hiermee?

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 12:57

Mijn ervaring is dat als je vaker een narcose vlak achter elkaar krijgt, de klap gewoon veel harder aankomt. Daar mee bedoel ik dat je algehele conditie er gewoon veel langer over doet om op te bouwen als na 1 narcose.

Ik kan me niet voorstellen dat het voor een paard anders zal zijn. Ik zou met zo'n paard voorlopig eens lekker veel gaan stappen. Je merkt vanzelf wanneer het dier meer wil, dan pas kun je op gaan bouwen. Je hebt kans dat het paard de eerste tijd gewoon heel snel moe is en dat dat in eerste instantie niet verbetert door training. Geef het gewoon wat tijd en het komt vanzelf weer. Ga je 'm forceren loop je kans op een zuur paard die tegen het werk opziet.

apenstaartje

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 12:02

Vorig jaar heeft ons paard in 2 maanden tijd ook 3 narcose ondergaan. Op de kliniek heeft hij wel bijna iedere dag staparbeid van 15 tot 20 minuten gehad. Toen hij thuis kwam mochten we hem longeren. Het paard zou het zelf wel aangeven wat wel en niet gaat. Echter Never was zo maf dat hij na 2 dagen longeren met een dik been stond.

Na weer een week stappen was het been dun. We hebben het stappen uitgebouwd naar een half uur. Hierna zijn we er voorzichtig op gaan zitten. In 1e instantie had hij gewoon al moeite met ons gewicht op zijn rug. We zijn toen eerst het stappen onder de man uit gaan bouwen naar een half uur en toen langzaam een stukje draven er aan toe gaan voegen. De 1e keer draf was hij na 2 rondjes in de bak helemaal kapot.

Hij was zeer snel vermoeid en heeft veel moeite gehad om op conditie te komen. Tevens heeft ook zijn weerstand een flinke opdonder gehad zodat zeer vatbaar was/is voor allerlei kwaaltjes.

We zijn nu bijna een jaar verder en helaas door allerlei blessures is hij nog steeds niet vol aan het werk. Iedere keer als we denken dat hij nu eindelijk op conditie komt, krijgt hij weer wat. Na het herstel van de blessure komt hij nu wel weer steeds sneller op conditie.

In ons geval is een narcose en zeker 3 keer niet bevorderlijk voor het paard. Er zullen echter uitzonderingen zijn. Heel goed aanvoelen wat het paard aankan is denk ik de beste graadmeter. Vooral niets forceren.

Groetjes Femmy

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-04 18:01

Ik had ookal het idee dat het beter was om heel rustig op te starten. Het paard heeft wel al een vitaminestoot gekregen en krijgt wat extra knoflook om zijn weerstand op peil te houden. Mijn vriendin stapt er nu wel mee, maar is nog verder niet aan het werk geslagen.
ik zal haar de informatie die jullie geven, doorgeven, zij heeft namelijk zelf geen internet.