Dunne zool

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Dunne zool

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 17:00

Zo af en toe komt deze aandoening voorbij bij paarden van kennissen of stalgenoten. Ik heb er een paar vragen over:
Wat is het precies en hoe ontstaat het???
Wat kun je het beste doen als je paard een dunne zool heeft, of eigenlijk: wat kun je zelf doen om aan het herstel bij te dragen??

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 17:10

Even in mijn curus gekeken: Een dunne zool ontstaat eigenlijk door het verkeerd belasten van het hoefbeen in de hoefschoen, en zo gaan verkeerde delen afsluiten zoals hier de zool, met als gevolg zoolzweren. Dat verkeerd belasten kan door allerlei dingen gebeuren: verkeerde trai ing, niet goed uitgebalanceerde voeding, of slecht gekapt, of heel gevoelige zool op zich. Het beste is dus de hoefsmid erbij halen die er wat van kent en kijken hoe je de zool minder kunt belasten, en ev. tijdelijk behandelen. Meer kan ik er niet over zeggen, ik zou er zelf niet teveel aan zitten prutsen maar de hoefsmid dus om raad vragen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 17:16

Dank je wel voor de informatie.
Het gaat niet om mijn paard hoor, maar ik hoor deze diagnose de laatste tijd regelmatig voorbij komen en dat riep vragen op Lachen.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 21:33

Toevallig hebben wij nu ook een paard op stal staan met dit probleem..
Is 3 jaar.. Pas 3 maanden bij nieuwe eigenaar.. Loopt voor de kar dus zou op ijzers moeten..
Na 4 weken lagen de ijzers eraf.. En de laatste keer had hij dus een hoefzweer.. Nadat deze genezen was zou er weer een ijzer onder moeten.. Maar helaas dat kon dus niet.. Hoef moest eerst herstellen..
Hij heeft nu hoefschoenen.. Maar slechte voeding zou eventueel een oorzaak kunnen zijn.. Hoef heeft een jaar nodig om volledig te herstellen dus het kan nog even duren...

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 23:49

Mijn paard heeft het gekregen van zonder ijzers teveel in de stapmolen lopen waardoor de hoefwand dermate is gesleten dat ze op de zool moest lopen. Ze was toen nog niet van mij. gevolg zoolkneuzingen en een smid die haar heeft vernageld..
Je hebt echt een goede smid nodig bij dit probleem. Mijn paard heeft een jaar op luchtdrukzolen gelopen. Dit is een rubber zool met een soort ronde bobbel in het midden die tussen het ijzer en de hoef wordt geslagen. Nu loopt ze gewoon op normale ijzers zonder een centje pijn. Aan een voet heeft ze zonder ijzer echt nog wat moeite maar het is zeg maar 85 % beter en ik verwacht dat het over een half jaar weer helemaal goed is.

Zolen tussen de ijzers en de hoef zijn vaak de enige optie waardoor de zool echt de rust krijgt om te herstellen. Ook het voeren van Biotine wil wel helpen.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 09:08

Helaas, maar Biotine is een zeer dure en lange termijn oplossing, die bovendien lang niet op ieder paard verbetering brengt.
Die luchtdrukzolen geven vaak snelverbetering.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 09:45

Ik heb zelf toch goede ervaringen met Biotine en om er achter te komen af het bij jou paard ook helpt zal je het moeten proberen kwaad kan het in iedergeval niet. Je moet het wel zeker een half jaar voeren voor resultaat.

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 09:57

Bij mijn man's paard deed het helemaal niets en die kreeg idd luchtzolen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 10:15

Bedankt voor de info.
Of biotine wel of niet werkt is een andere discussie. Bij mijn eigen paard heb ik een tijd biotine gevoerd en dat werkte wel goed (na een tijdje), dat was Equistro Kerabol, verkrijgbaar bij de veearts.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 11:14

een supplement met zwavel geeft eerder resultaat dan biotine (over het algemeen) en biotine werkt zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 11:20

We gaan dus geen discussie beginnen over biotine!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 14:44

Sil heeft ook dunne zolen. Zonder ijzers had ze constant hoefkneuzingen!

Nu met ijzers gaat het prima. De smid vertelde me dat je de hoef niet te klein moet maken, en bij het bekappen alleen wat van de draagrand af moet halen en niet de zool moet vijlen.
Door het iets groter laten van de hoef kun je wat hoger nagelen (mag van origine tot 2/3 van de hoef) en belast je de zool minder.

Leren zooltjes onder de ijzers zijn ook een prima optie.

Sil loopt nu altijd als de smid is geweest een paar uur wat gevoelig (al is er bijna niks vanaf!) maar geen dagen meer zoals voorheen.
Nagelen met drafnagels (die zijn heel dun) werkt ook goed, om de belasting van de wand en zool te minimaliseren.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 14:45


Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 14:58

Een paard met dunne zolen zonder ijzers laten lopen is ook met natuurlijk bekappen een crime in mijn ervarng. Je moet je bedenken dat een hoef een heel jaar nodig heeft om zicht te vernieuwen, met twee of drie keer anders bekappen ben je er echt nog niet en in de tussentijd heeft je paard om de haverklap kneuzingen

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:03

Missouri schreef:
Leren zooltjes onder de ijzers zijn ook een prima optie.

Ik lees aandachtig mee, want mijn merrie heeft ook last van dunne en vreselijk gevoelige zolen. Ze heeft toen ook ijzers gekregen met leren zooltjes en liep daar in eerste instantie super op. En toen ging het weer slechter ... toen bleek dat haar straal aan het degenereren was doordat het leren zooltje de voet had afgesloten. Funest dus tijdens een nat jaar als dit. Ook was er door het "afsluiten" van de voet schimmelvorming ontstaan, die ik nu dus goed bij moet houden met ontsmetten ed. Ze loopt nu weer op blote voeten. Ze is bekapt met een natural hoof trim. dat ging na de eerste bekapbeurt goed, maar nu is ze voor de tweede keer bekapt en nu loopt ze op de harde ondergrond als een oude krant, echt heel zielig. In de wei loopt ze goed. Ik wil toch even doorzetten, omdat ik weet dat een dergelijke trim tijd nodig heeft, maar het is niet lekker om te zien hoe moeilijk ze nu loopt over de bestrating .

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:05

Riant schreef:
Een paard met dunne zolen zonder ijzers laten lopen is ook met natuurlijk bekappen een crime in mijn ervarng. Je moet je bedenken dat een hoef een heel jaar nodig heeft om zicht te vernieuwen, met twee of drie keer anders bekappen ben je er echt nog niet en in de tussentijd heeft je paard om de haverklap kneuzingen

Gelijktijdig zitten typen Haha! ... maar ijzers zijn dus ook niet per definitie de oplossing heb ik gemerkt ... ik vind het een lastige situatie! Ik probeer het iig wel met die natuurlijke trim, maar ik realiseer me dat het een lange weg wordt ... hopelijk naar een betere oplossing voor mijn paard ...

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:18

Mac schreef:
toen bleek dat haar straal aan het degenereren was doordat het leren zooltje de voet had afgesloten.


Wow, dat is niet mis. Ik heb het over een leren zooltje in de vorm van het ijzer, dus zonder "midden" zeg maar. Die verlicht alleen de druk op het steunende gedeelte maar sluit de hoef verder niet af.
Een béétje creabea hoefsmid kan het met een nijptang zelf in die vorm knippen als ze deze zooltjes niet standaard bij zich hebben Haha!

Mijn paard heeft nu gewoon ijzers, zonder poespas en extra dingetjes. Gewoon een 'vet' ijzer, ijzer in plaats van maat 0 (al een beetje klein voor een dier van 1.69) maat 2 (eindelijk een normale maat voet), en met dunnere nagels iets hoger nagelen.

Works lika a charm en niets meer aan te zien!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:19

Ja je moet wel een jaar geduld hebben, maar je geduld wordt echt beloont! Dat was ik er nog vergeten bij te zeggen.
Desnoods los je het tussentijds op met hoefschoenen.

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:49

Mijn paard heeft ook dunne zolen.. bij de voorhoeven.. Heeft de dierenarts teon geconstateerd. Nu heeft ze 2 maanden ijzers met zooltjes.. dat gaat prima.. Ze zijn er een paar dagen onder uit geweest en toen liep ze meteen weer kreupen.. weer n kneuzing.. Dus weer zooltjes er onder.

Uit wat k hier lees begrijp ik dus dat het gewoon kan 'genezen'. Ik dacht dat dat gewoon aan het paard zelf lag, aangeboren zeg maar. Dat is ook wat k begreep van de da en hoefsmid. Het zou wel heel fijn zijn als het natuurlijk verholpen kon worden..

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 17:07

In het wild zijn nog nooit paarden met HKO, dunne zooltjes of brokkelend hoeven gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 17:21

Arabesk schreef:
In het wild zijn nog nooit paarden met HKO, dunne zooltjes of brokkelend hoeven gevonden.

Is daar naar gezocht dan???

edit: off topic reactie verwijderd, Jantien.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 18:43

rebeltje schreef:
Uit wat k hier lees begrijp ik dus dat het gewoon kan 'genezen'. Ik dacht dat dat gewoon aan het paard zelf lag, aangeboren zeg maar. Dat is ook wat k begreep van de da en hoefsmid. Het zou wel heel fijn zijn als het natuurlijk verholpen kon worden..

Ten dele wel, maar vooral als een paard een tijdje op ijzers heeft gestaan moet de voet in het begin wennen aan het "bloot zijn". Het is een beetje vergelijkbaar met als je zelf op blote voeten buiten gaat lopen. In het begin is dat pijnlijk, maar op den duur ga je eelt vormen en kun je zonder problemen blootvoets naar buiten. Zo is het bij een paard ook, hoewel ik zelf denk dat paarden zoals mijn oudste merrie toch altijd gevoeligere voeten houden dan bv mijn jongste merrie: die banjert werkelijk overal fluitend over- doorheen.

Overigens is het bij mijn merrie zo dat ze nooit last van haar voeten heeft gehad (is nu 18). Ik ging zo met haar naar buiten, zonder ijzers. Zelf denk ik dat ik er zelf deels schuld aan heb gehad dat haar voeten zo versleten zijn. Vorig jaar was de bak op de pensionstal waar ik stond erg slecht en heb ik echt heel veel op de harde weg gelopen. Eigenlijk ook omdat mij verteld is dat dat goed is voor de pezen. Maar volgens mij heb ik aan een gevalletje "overdaad schaadt" gedaan Huilen ...

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 22:29

Lovely schreef:
Is daar naar gezocht dan???


edit: off topic reactie verwijderd, Jantien.

Om antwoord te geven op je vraag:

Ja dat is aangetoond!! Diverse onderzoeken in Amerika. Ook paarden die opgegeven waren (HKO) werden soms gedumpt in kuddes en werden later gezond teruggevonden.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:10

Mac schreef:
nu loopt ze op de harde ondergrond als een oude krant, echt heel zielig. In de wei loopt ze goed. .


Same here..
Ivanka loopt in de wei ook supergoed, maar op het harde.. Scheve mond. Zo zielig! Maar ook te wijten aan haar dunne zolen.

Nu vraag ik me alleen af, als dunne zolen niet aangeboren zijn, hoe kan het dan dat die er dan komen zegmaar?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:17

Tinne schreef:
Nu vraag ik me alleen af, als dunne zolen niet aangeboren zijn, hoe kan het dan dat die er dan komen zegmaar?

Ik verwijt mezelf dat ik vorige winter teveel op straat heb gelopen met d'r. De bak was niet bruikbaar, dus ging ik dagelijks de straat op. Ik weet niet of dat de werkelijke oorzaak is hoor, met het is wel frappant dat ze voor die tijd nooit problemen heeft gehad met haar voeten ... De voeten van mijn merrie groeien overigens belachelijk langzaam (is wel altijd zo geweest) ... is dat bij jouw paard ook zo?

Verkeerd bekappen kan trouwens ook behoorlijk desastreuse gevolgen hebben.

Ik heb nu ook hoefcompositum (druppels; moeten op een sneetje brood) voor Lee's voeten. De nieuw aangegroeide hoef is iig beter van kwaliteit, maar ook hierbij geldt dat ik over een jaar pas echt weet of het wat heeft uitgehaald ...
Laatst bijgewerkt door Mac op 01-10-04 23:18, in het totaal 2 keer bewerkt