Afbrokkelende hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
researcher

Berichten: 24
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Opglabbeek

Afbrokkelende hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 16:11

Mijn paard heeft nog al last van afbrokkelende hoeven. Weet iemand een middel hiervoor. Ik vet de hoeven bijna iedere dag in met een olie en geeft hem iedere keer ik hem bijvoer een schep biotine erbij. Het help maar ik wou toch graag eens weten wat andere mensen hier tegen doen.

rigoletto
Berichten: 104
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: randstad zh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:34

Ik geef mijn paard voor een blessure al een tijdje msm zwavel. Ik merk dat haar hoeven en vacht er ook heel mooi van worden. Je kunt het bestellen bij de paardendrogist of bij de groene os. Misschien een idee om in combinatie met de biotine te voeren. Verder vind ik dat (hoe raar het ook klinkt) veel stappen op de weg helpt. Krijgt je paard ook mooie strakke pezen van. Ik vind zelf dat invetten niet helpt.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 16:48

ik zou meteen stoppen met vetten en olie smeren, vet sluit de hoef af en dan neemt ie geen vocht meer op en brokkelt nog sneller af.

Hoe vaak voer je bij; oftewel, hoe vaak krijgt ie biotine?

He effect van biotine wordt pas op de lange termijn (half jaar) merkbaar en dan moet je het wel dagelijks geven.

Laat de hoeven een keer netjes vijlen door een goede smid en let daarbij goed op, zodat je later zelf de flares (van die loshangende stukken) eraf kan vijlen, als je dat niet doet, dan scheuren ze eraf en blijven de hoeven er rafelig uitzien.

Staat je paard op stal of op de wei?
Veel bewegen en inderdaad ook stappen op harde ondergrond is goed, in een box staan is funest voor zulke hoeven.

Als je er toch iets op wilt smeren, neem dan hoefvocht of rainmaker, dat is niet vet en wordt meteen opgenomen. Op de kroonrand kan je een smeerseltje met laurier smeren.

Zorg dat je paard goed op de straal loopt, de straal geeft het lichaam een seintje dat de hoef moet groeien, als hij niet op de straal loopt, zullen de hoeven maar heel langzaam groeien!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 17:05

Probeer je paardje te leren dat ie zijn hoef in een emmer water durft te zetten. Zo kun je elke dag weken, helpt gegarandeerd. Laat de hoefwand verder terugvijlen dan de zool, zodat de hoefwand vrij is van druk.Zie verder smurf's verhaal Haha!

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 17:32

Arabesk schreef:
Laat de hoefwand verder terugvijlen dan de zool, zodat de hoefwand vrij is van druk.Zie verder smurf's verhaal Haha!


Tja.. dat heeft mijn hoefsmid ook bij mijn merrie gedaan die er ook last van heeft. Probleem is alleen dat mijn merrie nu voor geen meter kan lopen op het harde... Op het zachte gaat het goed, maar als ik op het harde kom, dan loopt ze echt heel gevoelig. Té gevoelig. En dat is ook weer niet goed Knipoog.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 17:38

dat komt vanzelf goed, geef je paard er de tijd voor en laat hem niet alleen op zachte ondergrond lopen, gewoon een kwestie van doorzetten!
Het duurt een jaar voor de hoef "genezen" is.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 22:02

Tinne schreef:
Tja.. dat heeft mijn hoefsmid ook bij mijn merrie gedaan die er ook last van heeft. Probleem is alleen dat mijn merrie nu voor geen meter kan lopen op het harde... Op het zachte gaat het goed, maar als ik op het harde kom, dan loopt ze echt heel gevoelig. Té gevoelig. En dat is ook weer niet goed Knipoog.


Dat komt waarschijnlijk door een ontstoken zool of een te dunne zool. Uiteindelijk hard ie wel uit! Wees maar niet ongerust. En sla er alsjeblieft GEEN ijzers onder!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:18

Ook maar even hier neerzetten:

Bij een grootschalig onderzoek waarbij 2000 wilde paarden waren betrokken deed men enkele schokkende ontdekkingen. De vorm van de hoeven en het slijtagepatroon was bij alle paarden hetzelfde, waarbij het geen verschil maakte of de paarden in een berggebied waren gevangen of op graslanden. Interessant was dat alle paarden op de zool en straal liepen, en de hoefwand hoofdzakelijk voor de bescherming "rondom" diende. Brokkelhoeven, hoefkatrolontsteking en dergelijke hoefziekten kwamen bij geen van de paarden voor, zelfs niet bij de kadavers die men vond. Paarden in de natuur gaan wel dood, maar doorgaans niet aan hoefproblemen. In Nederland is het net andersom: De meeste paarden komen voortijdig aan hun eind door hoef- en beenproblemen.
bron: www.paardnatuurlijk.nl

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:23

D'r lopen twee discussies een beetje parallel geloof ik Haha! .
Mijn merrie heeft dus ook dunne zooltjes, maar daarnaast was de kwaliteit van haar hoef erg slecht; als je er op tikte klonk het dof.
Ik gebruik nu hoefcompositum van de Groene Os (druppels voor op een sneetje brood) en H-olie (v. Laarakker). De nieuw aangegroeide hoef is beduidend beter van kwaliteit: veel veerkrachtiger dan het oude. Of het ook werkelijk iets uitmaakt weet ik natuurlijk pas als dat nieuwe hoef op de grond staat (over een jaar of nog langer, want de voeten van mijn paard groeien heel erg langzaam)

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:38

Grijns cross-posten, oeps mag eigenlijk niet Lachen
Veel hoefproblemen hebben een gemeenschappelijke oorzaak, vandaar.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 00:07

Bij brokkelhoef zet ik de mijne geregeld (lees dagelijks) een kwartiertje in zwarte modder, dat hebben we toevallig zat en het werkt als een ti*t. Mijn HS vind afgewerkte olie er op een goede ouderwetse methode, maar ik vind dat smerig en het lijkt me ongezond.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 00:16

Nog even een toevoeging. Die van mij heeft dat ook heel erg gehad. Op biotine reageerde hij helemaal niet (sommige paarden nemen dat niet op o.i.d.) Hij krijgt nu zeewier (zit o.a. ook biotine in) en z'n hoeven zijn echt van vele betere kwaliteit. Ook vet ik ze ongeveer 1 keer per week in met rainmaker. Maar ik ben met beide producten tegelijk begonnen, dus ik weet eerlijk gezegd niet welke van de 2 nou het beste hielp, maar ik denk de zeewier.
(beide te koop op http://www.paardendrogist.nl)

researcher

Berichten: 24
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Opglabbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 22:56

Ik geef mijn paard iedere keer na het rijden biotine bij zijn eten en doe dit nog niet zo lang, dus het effect ervan zal nog ff uitblijven. Wat het invetten betreft, vind ik dat het wel help. Hij heeft tov vroeger veel sterkere hoeven gekregen die minder tot zelfs niet meer afbrokkelen. Ik vind het wel spijtig dat ik mijn paard niet zo veel op de wei kan zetten ook al staat hij op de manege, maar dat is een heel ander verhaal.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 23:05

Je kunt wel invetten, maar maak dan de hoef eerst goed nat. Dan kan het vocht maar 1 kant op: de hoef in.

Verder ga ik met Smurf mee: met alleen invetten maak je de hoef alleen maar nog droger omdat er geen vocht van buitenaf in kan. Beter kun je Rainmaker of Hoefvocht gebruiken. Bij ons paard helpt dat prima.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 17:53

Gewoon elke dag weken in water, is nog het meest effectief hoor.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 18:01

weken in modder, gaat bij ons vanzelf Verward Scheve mond het hele weiland is 1 grote modderpoel.....alleen achterin staat nog wat gras

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 18:04

Arabesk schreef:
Gewoon elke dag weken in water, is nog het meest effectief hoor.


Nadeel is dat daarmee de straal en de kootholte vaak ook week worden, en dat kan weer rotstraal c.q. mok tot gevolg hebben. Dan is het kiezen uit twee kwaden en dan kies ik liever voor iets wat ik er met een kwastje op kan smeren. Knipoog

rooiesabien

Berichten: 84
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 19:53

ik heb Jimpy hoefzalf gebruikt toen ik mijn paard van de ijzers afhaalde brokkelde zn hoeven heel erg maar na een week of twee brokkelde ze niet meer en nu heeft tie super mooie hoeven!!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:23

smurf schreef:
weken in modder, gaat bij ons vanzelf Verward Scheve mond het hele weiland is 1 grote modderpoel.....alleen achterin staat nog wat gras

Hoef je ook geen dure klei-pakking meer te kopen Tong uitsteken .

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 20:30

Arabesk schreef:
Hoef je ook geen dure klei-pakking meer te kopen Tong uitsteken .


*haha* ik ben niet zo dol op klei helemaal niet op wondjes, heeft Morrie een vies stuk wild vlees van gekregen Scheve mond

opvallend is wel hoe goed de straal blijft ondanks de blubber, dat biedt perspectieven voor de winter, want dan wordt het nog veel meer blubber...... Verdrietig

Toen Morrie nog op ijzers liep, had ie nog wel eens rotstraal, maar de stralen zijn nu zo mooi wijd geworden, dat hij ook geen rotstraal meer heeft, plezant bijverschijnsel van blote voeten dus!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 08:54

Rotstraal schijnt verzoorzaakt te worden door slechte doorbloeding van de hoef (->ijzers, beperken dat) en niet zo zeer door nattigheid.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 09:00

Arabesk, nu weten we inmiddels wel een keer dat je tegen dekens en ijzers e.d. bent. Dat hoef je IMO niet elke keer weer zo duidelijk te laten blijken in topics over deze onderwerpen.

Typisch dat ons paard op zijn vorige stal (met natte box en paddock) continu last van mok en rotstraal had en nu (met droge box en paddock) zo goed als nooit meer.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 13:54

het kan ook zijn dat op, jouw vorige stal de mok-bacterie in de grond aanwezig was.dan kom je er eenvoudig niet vanaf omdat die bacterien die het veroorzaken daar in de omgeving zitten.
en klopt, die zitten in een vochtige omgeving, dus nu je droger staat zijn ze e rniet.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 14:08

Karin schreef:
Je kunt wel invetten, maar maak dan de hoef eerst goed nat. Dan kan het vocht maar 1 kant op: de hoef in.

Verder ga ik met Smurf mee: met alleen invetten maak je de hoef alleen maar nog droger omdat er geen vocht van buitenaf in kan. Beter kun je Rainmaker of Hoefvocht gebruiken. Bij ons paard helpt dat prima.

Doe je dit iedere dag of is dat niet nodig?

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 14:39

Alleen in droge tijden, dus als mijn paard niet genoeg vocht kan opnemen uit weide- of paddockbodem. En ook als ik merk dat er toch scheurtjes ontstaan. Maar ik doe zo'n driekwart jaar met de kleinste pot Hoefvocht, dus zoveel gebruik ik eigenlijk niet eens. Ik spuit de hoeven ook wel eens af na het rijden (vooral als het zand uit de buitenbak is blijven kleven) en daarna smeer ik ook niet. Maar in droge tijden dus idd wel (vrijwel) elke dag, in ieder geval om de dag.