HKO fase 4, zenuwsnede

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 22:28

Het schijnt dat Adb goed is in het 'trainen' van HKO paarden, maar het is geen tovenaar. Als je paard al een 3 en een 4 heeft voor zijn hoeven, dan heeft het waarschijnlijk geen nut om deze techniek toe te passen. Je kunt het natuurlijk altijd proberen, maar omdat het al vrij veel verslechterd is in een jaar tijd, zal de HKO wel agressief zijn. Zenuwsnede kan de oplossing zijn. Paard voelt geen pijn meer. Moet 4-6 weken op boxrust en daarna kan de training langzaam weer opgebouwd worden. Zal wel even aftasten zijn, maar in weze moet het goed komen. Gebruikelijk is om allebei de voorbenen dan te laten opereren. Anders heb je kans dat ze misschien één been meer gaan belasten dan de andere, en kan je na een jaar alsnog het andere been doen.
Als het paard nog zo jong is, moet je je ook afvragen of het niet erger wordt in verloop van tijd. Heeft het dan wel zin? Dat moet je jezelf eerst goed afvragen. Als je nog meer vragen hebt, kan je me altijd PB'en. Heb er namelijk ervaring mee. Succes Lachen


VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 10:23

guusje schreef:
Bovendien is het hartstikke gevaarlijk om met een paard met een zenuwsnede te rijden. Hij voelt immers niks meer en kan struikelen over van alles en nog wat.......


Dat klopt helemaal niet. Vroeger was het misschien zo dat ze met een zenuwsnede het hele ' hoefgedeelte' uitschakelde, maar deze techniek is in de loop der jaren flink verbeterd! Ze schakelen nu alleen een selectief deel in de hoef zelf uit. Dus alleen het gedeeltje van het straalbeen. In de rest van zijn hoef en been voelt hij alles dus nog!

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 10:38

Ik heb het er laatst nog met de dierenkliniek over gehad, samen met mijn dierenarts. Ze schakelen alleen een selectief gedeelte uit, in de rest van hoef zit nog steeds gevoel.


VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 17:03

Bets schreef:
Vroeger lag de leeftijd rond 12 jaar nu is het al teruggedraaid naar 5/6 jr!!!


Gemiddelde leeftijd ligt nog steeds tussen de 5 en 9 jaar. Uitzonderingen zijn er altijd, maar van deze leeftijdscategorie moet je maar van uit gaan. Als je pech hebt, krijg je paard het met 5 jaar. Het komt vaker op iets latere leeftijd dan dat tevoorschijn.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 19:59

snoopy_689 schreef:
Wij hebben een paard op stal, die heeft ook een 3 en een 4, en die is vorige week door de DA helemaal goed gekeurd!

Het KAN dus wel!


Alles kan. Ik zei ook waarschijnlijk.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 20:34

Het beestje is nog zo jong. Hoefkatrol onsteking is het begin van het einde. Als het mijn paard was zou ik goed nadenken over wat ik zou willen. Wedstrijden? Dan zou ik er niet teveel geld meer instoppen en mijn paard op een diervriendelijke manier laten inslapen. Recreatief gebruik? Dan zou ik er alles aan doen wat ik zou kunnen. Misschien kan je dan af en toe nog een ritje maken, of gewoon je paard lekker de wei zetten. Het is maar net waar je ambities liggen en hoe je voelt voor je paardje.

Nog niet zo lang geleden heb ik mijn paard laten inslapen omdat ze op drie benen liep door haar HKO en ze na de neurectomie binnen 4 maanden weer ging kreupelen. Er was niks meer aan te doen. Ik wil nooit meer zo'n drama meemaken, en heb zelf ook wedstrijd ambities. Klinkt misschien hard, maar als mijn jonge paard nu ook HKO of iets dergelijks krijgt, gaat hij gelijk weg. Cru, maar waar.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 18:36

Elk paard is natuurlijk anders. De een loopt er nog lang en gelukkig mee door, voor de ander is het binnen geringe tijd einde verhaal. Zoals onze Hobbelknol al zegt, gepaste training is een must. Je zult na behandeling (wat voor soort dan ook), niet gelijk erop kunnen stappen en wegrijden. Dit moet met beleid gedaan worden. Maar voor sommige paarden willen al deze trainingsmethoden niet helpen. Hoe goed een bepaald persoon/trainingsmanier ook werkt op andere paarden. Dan is een zenuwsnede de enigste oplossing, alhoewel je het daadwerkelijke probleem er niet mee oplost. Het is, om zo maar te zeggen, een tijdelijke oplossing. Het kan de uitkomst zijn, hoeft natuurlijk niet. Normaal gesproken geven ze je paard na zo'n procedure minimaal 1 jaar/1.5 jaar. Deze periode kan naargelang training, mate van HKO, beslag ed oplopen. Hoeveel jaar precies is nooit van te voren te zeggen. Sommige paarden blijven blij 1.5, 2, 3 jaar doorlopen of soms nog langer. Voor sommige houdt het verhaal echter eerder op. Het valt nou jammer genoeg nooit van te voren te voorspellen. Mijn paard begon weer te kreupelen na 4 maanden tijd, erg snel dus. De training was heel langzaam weer opgebouwd en speciaal beslag maakte niks uit. Wat bleek nou, de HKO was zo aggresief dat het selectief uitgeschakelde deel van de zenuwsnede teniet was gedaan. De HKO was té snel, té ver uitgebreid. Dit was een vrij zeldzaam geval, dus je begrijpt natuurlijk wel dat het juist míjn paard moest overkomen. Maar over het algemeen ben ik absoluut niet tegen de zenuwsnede. Als je er alles aan wilt doen wat je kunt om je paardje beter maken zal ik dat ook doen (training/hoefbeslag ed). Als je niet door deze molen heen wilt gaan, dan kan je gelijk als laatste redmiddel de zenuwsnede toepassen. Het is maar net waar je voor (wilt) kiezen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 7September, Esther_r20, Mette, Nientsje, redbutton, RuNi, Talishe en 18 bezoekers