Rijden met droes?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loesss

Berichten: 4186
Geregistreerd: 13-06-04

Rijden met droes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 20:12

Ik ben niet zo heel bekend met droes, heb de zoekfunctie al gebruikt, als iemand mij op de topic kan wijzen die me het antwoord geeft, ook bedankt, maar goed to the point.

Mijn verzorgpaard, die sinds een week terug is van een stal waar zij en haar veulen keuringsklaar werd gemaakt, heeft droes, deze is inmiddels al gebroken.....en ze is dus herstellende, verder is ze er niet ziek van geweest, meldde de eigenaar...
Nu vraag ik me af of ik toch mag rijden met droes (gewoon bij hun op het erf, waar verder geen andere paarden staan) of dat fdit toch schadelijk is?

Zoals ik al zei weet ik weinig van droes af, dus sorry als het een mega stomme vraag is! Schijnheilig

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 20:53

ik weet er ook niet veel van maar het lijkt mij dat een paard het benauwd heeft als tie droes heeft vooral als hij zich inspant.
ik denk dat je beter een DA kan bellen voor meer info ik weet er ook nix van alleen dat het heel erg besmettelijk is.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 21:12

Ik zou het paard rust geven: alleen onbelaste beweging - zoals weidegang of wat stappen aan de hand op het erf. Je paard heeft nu alle energie nodig om de droes te lijf te gaan. Dit kost kracht en voor een voorspoedig herstel zou ik zeker niet rijden.

animal_oud
Berichten: 4
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 00:11

DROES:
Droes is een ziekte die veroorzaakt wordt door de streptococ-bacterie. Na besmetting met deze bacterie kan het 2 tot 10 dagen duren (incubatietijd) voordat de eerste verschijnselen zich openbaren. Het begint met een koortsaanval, vaak in combinatie met een vrij heftige keelontsteking. Daarna zullen de keellymfeklieren gaan veretteren en opzetten. Hierbij scheidt het paard via de neus een geelachtig snot af.

Aan de buitenkant resulteert dit in de regel in bulten in de hals en / of op het hoofd. In het verdere verloop van de ziekte zullen de opgezette klieren doorbreken, waarna er vrij snel herstel op zal treden.

Gevaar hierbij is wel dat de etter in bijvoorbeeld de luchtwegen terecht kan komen door het naar binnen toe openen van de klieren. Infecties aan longen en andere inwendige organen kunnen dan plaatsvinden die meestal de dood tot gevolg hebben.

Verder spreken we van verslagen droes als lymfeklieren op een andere plek in het lichaam besmet raken, deze klieren hebben vaak niet de mogelijkheid tot opbreken aan de huid. Hierdoor kan de infectie door blijven groeien en de bacterie kan op die wijze in de bloedbaan terechtkomen, ook dit vaak met dodelijke gevolgen.

Dit komt bij Vippie vandaan: Droes update met foto's. Hier staan ook wat links in de antwoorden vermeld. Rijden zou ik met het paard niet doen. Wel zoveel mogelijk naar buiten, vooral met zon. Je kan op zo'n anderhalve maand denken, voordat je aan conditie opbouw/belasting moet gaan denken.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 06:34

Gewoon kijken wat het paard aangeeft, voor evt besmetting hoef je het niet te laten en het paard is herstellende dus als ze er geen last van heeft gewoon proberen.

Loesss

Berichten: 4186
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 08:04

Okay, het paard is inderdaad helemaal herstellende en maakt een zeer fitte indruk, ze is er verder ook niet ziek van geweest....

Ik ga er gewoon rustig het zadel opleggen en misschien eventjes stappen , als blijkt dat ze het benauwd krijgt stop ik uiteraard meteen!

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 11:54

Mijn DA heeft me aangeraden om vooral een maand na herstel rust te houden. Door de koortsaanval en de hevige benauwdheid is haar conditie erg slecht. Geef haar gewoon de tijd om op te knappen, dus nog een maandje rust. Ook mag je met je paard niet in contact komen met andere paarden. Er kan nog steeds besmetting optreden. Je mag ook niet op de openbare weg. Dit zijn allemaal redenen om haar toch nog lekker op het land te laten staan en een maandje even niks te laten doen.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 12:39

Zoals je kunt lezen stata dit paard alleen op de lokatie, dus geen besmettingsgevaar voor anderen als ze alleen in de bak rijdt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 12:41

Ik zou haar alle tijd gunnen om weer bij te komen...wat Coby zei: minstens een maand rust, als het niet langer is.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:05

ik zou nog niet gaan rijden, alle enrgie die ze heeft, heeft ze nodig om echt helemaal te herstellen!
als ze echt fit oogt zou ik er aan de hand wat mee wandelen, niet van het erf af gaan, en als ze volgende week nogsteeds zo fit is, kan je kijken of je er eventjes op kan gaan zitten en wat kan gaan stappen

zeker nog een maand niet te veel van haar vragen, dus niet te lang rijden, veel stappen tussendoor etc ook al oogt ze nu heel fit, bij droes zit een hele lange herstelperiode!

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:09

Droes is en blijft een ernstige ziekte, wij merken er niet veel van, maar paarden kost het heel wat energie om het uit het lichaam te krijgen. Ik zou zeker niks doen totdat de wond dicht is, en dan rustig aan beginnen. Wel lekker veel naar buiten en veel aandacht geven!

Loesss

Berichten: 4186
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 16:13

Nou, ik heb dus ook niet gereden, wilde er toch eventjes op gaan zitten, al was het alleen eventjes stappen. Overigens ben ik zoiezo een recreatieruiter, dus geen zware arbeid voor mevrouw. Maar goed toen kwam het volgende probleem: ik kreeg het zadel er met geen mogelijkheid op gewoon: in de stal draait ze steeds haar kont toe, zet ik haar vast gaat ze hangen.....niets lukte Boos! Ben ook niet echt een held, meer aan angsthaas.....maar goed dus krijgt ze toch nog haar rust. Misschien door de droes? Ze doet het anders nooit. Dus maar lekker eventjes aan de hand gestapt, vond ze heerlijk en was ook lekker fit. Toch jammer.

Trouwens ze is al een tijdje terug besmet geraakt, maar heeft een tijd niet bij die boer gestaan, dus het is niet dat ze pas net droes heeft....

Tricky1

Berichten: 120
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 10:42

Ik vind het raar dat er zo weinig eenduidigs bekend is over droes. In een naburige (grote) stal was het ook uitgebroken en het heeft echt heel lang (volgens mij een klein jaar) geduurd voordat het over was.

Ondertussen dacht iedereen er anders over. Wel naar buiten, niet naar buiten, mensen ontsmetten of niet...

Feit is dat mensen die serieus met het ruitervak omgaan die paarden EN die mensen toegang tot hun erf hebben geweigerd om de simpele reden dat het volgens allerlei informatiebronnen wel degelijk heel erg besmettelijk is. Als een paard jong en gezond is, is het niet levensbedreigend, maar wie wil de verantwoordelijkheid nemen voor de besmetting van een ander paard?

Mijn eigen DA vertelde me dat je er heel serieus mee om moet gaan. Het is een zware aanslag op het paard, ook geestelijk zal ik maar zeggen. Dat ze even niet willen rijden met jou op hun rug snap ik best. Verwen je paard gewoon met extra verzorging en doe anders wat freestyle werk met haar. Je kunt ook bezig zijn met je paard zonder erop te klimmen, immers. Ik heb me laten vertellen dat jij het aan andere paarden kan overbrengen via je kleding en dat de mest ook een besmettingsbron is. Mijn DA zei dat ik best op dat erf mocht komen, als ik bereid was er mijn kleding achter te laten en van dat erf meteen naar huis te gaan en me te douchen en haren te wassen, en dat ik pas daarna weer ergens naar toe mocht waar andere paarden waren. Tja. Ik ben er dus gewoon al die tijd niet geweest. Dat is natuurlijk een persoonlijke keuze, maar als er zoveel verdeeldheid over is, krijg ik altijd het angstige vermoeden dat degene die er luchtig over doen worden beinvloed door eigenbelang: wie een bedrijf heeft dat afhankelijk is van komende en gaande ruiters, zal (misschien) geneigd zijn liever de DA te geloven die er luchtig over doet...

Ten aanzien van jouw paard zou ik zeggen: lekker tutten en grondwerk doen, tot je merkt dattie weer sterker is geworden en zelf zin heeft in rijden. Een duidelijker seintje dan wegdraaien van het zadel kan je paard je niet geven. Tenzij 'ie een beetje verwend is geworden. Wij hebben er zo eentje in de kudde die na de komst van haar veulen (nu een half jaar terug) ineens kuren heeft bij het rijden en dan moet je natuurlijk wel wat strenger worden.

Succes met je paardje's herstel!

Loesss

Berichten: 4186
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 14:44

Dankje wel, even voor de duidelijkheid, zij is het enige paard daar op het erf en ook de enige paard waar ik naar toe ga, dus besmetting is niet aan de orde. Thuis ga ik gelijk douchen en kleren in de was, dus dat is het rpobleem niet....

Nou het is dus wel zo dat ze gewoon verwend is, ze staat daar maar te staan eigenlijk, ik kom 1 keer per week (vaker niet haalbaar ivm school en werk) en de kans is groot dat ze het daarom doet! Maar ik ben ook gestopt met proberen omdat ik al bang was dat het door de droes kwam dat ze niet wilde, ik probeer het over een tijdje op nieuw!