Plekjes in de manen(geen zomereczeem)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Truf

Berichten: 2223
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Wognum

Plekjes in de manen(geen zomereczeem)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 22:40

Mijn shetlander(die ik nu ongeveer een half jaar heb), kreeg na ongeveer twee maanden nadat ik haar gekocht had allemaal plekjes in haar manen. Ze heeft ook een bult op haar nek, maar dat was volgens de vorige eigenaresse een vetbult, daar is ook een VA bij geweest.
Dat ze die plekjes kreeg, heb ik de VA dr bij gehad. Die zei(na overleg met collega's) dat het vitamine E en Selenium gebrek moest zijn. Daarvoor kreeg ik een poedertje en het ging na een tijdje ook weer over(ong 2-3 maanden). Maar sinds een week heeft ze weer allemaal plekjes.
Die plekjes zien er redelijk onsmakelijk uit, het is zegmaar een bultje bloed en soms komt er allemaal etter en pus uit ( Vingers aflikken ), op die plaatsen is dr manenkam ook wat dikker(is duidelijk te voelen, niet echt te zien, omdat ze redelijk wat vacht heeft en rechtop staande manen).

De VA vertelde later(dat hij voor een andere pony kwam) dat het waarschijnlijk kwam doordat bepaalde stoffen uit haar spieren niet goed afgevoerd konden worden en dat dus bij dr manen dr uit komt.
Ik hoorde ook van iemand dat vitamine E en Selenium gebrek wel vaker voor komt, bij sportpaarden Frusty Ik vind mij wolliebollie shet toch echt geen sportpaard *LOL*

Maar ik vraag me nu af of de diagnose wel goed is, heeft iemand hier ervaring mee?

Ik kan eventueel morgen wel ff foto's maken, als iemand dit een beetje herkent.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 23:07

als je twijfeld aan de diagnose
kan je natuurlijk ook altijd een second opinion nemen.
gewoon een heel andere DA (praktijk)

* als ik zeg dat ik dislectish ben mag ik vandaag dan even mijn evt fouten laten staan? Schijnheilig *

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 23:28

Ik ben beniewd naar die plekjes, mijn paard heeft denk ik iets soortgelijks. Heb er geen DA bij gehaald en langzaam is het dunner geworden en verdwijnt het maar ik vind het heel vreemde plekjes. Zou interessant zijn als je een foto had.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 09:10

zoals jij het beschrijft klinkt het me toch echt als zomereczeem.
de mijne heeft het ook, plekjes waar soms pus uit kan komen, en op die plekken is de manenkam ook dikker.

maar alsk dit het niet is, ben ik heel benieuwd wat het wel precies is.
een soort schimmel?

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 13:56

Mijn paard heeft ook heel lang vitamine-e en selenium gebrek gehad,maar plekjes in de manen o.i.d. ben ik nog nooit tegengekomen!
Beetje vreemd diagnose inderdaad.
Ga met Ellepel mee,mijn andere pony heeft ook dat soort plekken en dat is toch echt zomereczeem...
Schuurt ie niet?

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:06

volgens mij zomereczeem.
Klinkt bekend deze omschrijving

Margriet7

Berichten: 780
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:36

dagmach schreef:
:j volgens mij zomereczeem.
Klinkt bekend deze omschrijving


ik denk dat een dierenarts zomereczeem wel herkent Verward ?!!

zou er gewoon ff een andere veearts bij halen Truf...

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 16:21

Zoals je het omschrijft, zou het ook overmatige talg productie kunnen zijn. Dan heeft het denk ik wel zin om naar de voeding te kijken. Vraag anders nog even door bij je eigen DA.

Truf

Berichten: 2223
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Wognum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 19:44

Vandaag kwam de VA toch voor een andere pony, dus kon hij gelijk ff bij miepie kijken. Het is nu behandeld met Cebacil(of hoe dat heet), in de hoop dat het beter zal gaan, als het niet beter gaat, gaan we aan de antibiotica. Ik zal zo ff foto's d'r op zetten, ze zijn niet echt duidelijk, maar geven wel een beetje een beeld. Het lijkt net alsof er een rood met witte knikker naar buiten wordt geduwd(beetje vage omschrijving).
Ze heeft er geen jeuk aan, ze schuurt iig niet als ze kan(staat normaal achter lint, soms achter gaas met een huisje op dat stukje land).
Ik had ook ff jullie reacties verteld, maar hij had niet het idee dat het zomereczeem was(woon boven in NH, dus dat is niet echt waarschijnlijk).

Truf

Berichten: 2223
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Wognum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 19:53

Hier 3 foto's, ze was net behandeld, daarom is ze dus nat en ik had er eerder al blauwspray op gedaan, dat is ook nog te zien.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:59

Hé bah,wat ziet dat er vervelend uit!
Lijkt idd niet echt op zomereczeem,terwijl dat uit je omschrijving wel zo leek.

Ik zou het niet weten wat het wel zou kunnen zijn.
Misschien idd handig om toch een second opinion te vragen,succes ermee!

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:07

Zomerexceem is het iig niet.... maar wat het wel is Verward Ik heb het nog nooit eerder gezien. Als je twijfelt aan je DA kun je de foto's natuurlijk altijd ff naar een (andere) paardenkliniek mailen voor een second opinion. Doet volgens mij geen DA moeilijk over.

Truf

Berichten: 2223
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Wognum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 20:27

Ik ga ff zoeken naar een kliniek die ik kan mailen.
Vandaag was de VA dr weer, heb nu Hydrocortiderm gekregen(heb t ff opgezocht, wordt veel bij mok en zomereczeem gebruikt).
Het is trouwens ook niet besmettelijk, geen van de andere pony's waar ze al maanden bij staat hebben het.

Iemand nog enig idee?

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 20:33

Pfff... je vraagt wel wat hoor Tong uitsteken

Nee, echt een idee heb ik niet, vertel eens wat meer over de pony, is ie dik of dun of precies goed, staat ie binnen of buiten, wat eet ie Verward

Huidaandoeningen kunnen natuurlijk door allergische reacties veroorzaakt worden, misschien moet je het daar eens zoeken Verward

Truf

Berichten: 2223
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Wognum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-04 20:56

Nicky is n shetland merrie, staat buiten en is iets aan de dikke kant(is al veel beter geworden sinds ik haar heb). Ze krijgt nu iedere dag(zodat ik haar poedertje kan geven, ander zou ze alleen na het werk wat krijgen) ong 1/4 tot 1/2 kg ponybrok, met een beetje meusli voor de smaak, daaroverheen krijgt ze dr poedertje(vitamine e en selenium) en een scheutje lijnzaadolie of zonnebloemolie.
Ik voerde eerst geen meusli, dat is pas sinds een klein tijdje(had ze dus al plekjes).

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 21:41

1/4 tot een 1/2 kilo brok is vaak voor zo'n kleintje nog heel wat, zeker als ie nog buiten loopt, ook al is het op een schraal stuk. Dat is ongeveer hetzelfde als mijn Haflinger van 1.46m nu krijgt en die is niks te mager. Nu is mijn wei hier niet schraal, maar ze gaan er maar 4 uurtjes in.

Het is een beetje te goedkoop om te roepen dat het wel van de eiwitten zal komen, maar toch is het belangrijk om hier op te letten (vooral bij de soberdere types) om dat dat misschien de oorzaak niet is, maar het probleem wel kan verergeren. Oftewel, mijn Haflinger heeft toch minder jeuk op een eiwit arm dieet, terwijl zijn zomerexceem bij hem toch echt een reactie op de mugjes is.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 07:47

ik ken dit van de foto's.....
wij hebben een op stal gehad en die had het ook, dat was idd geen eczeem.
het was eens soort schimmel, (ik weet de naam niet meer!)
ze hebben het toen behandeld met antibiotica. het kwam echter weer terug.

ook bultjes met pus eruit. net aslof er iets in de huid zit wat er uit moet.
zij heeft het nog een keer behandeld met een homeopatisch middel en toen trok het wel weg.
was een homeopatisch midel wat inwending gegeven moest worden een soort reiniging..

Truf

Berichten: 2223
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Wognum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 15:19

Dat klinkt idd net als wat Nicky heeft! Ik heb je gepbt hierover.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 15:31

[edit] Oepsss, verkeerd gelezen

Chocolaatje

Berichten: 1523
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: Sywell, UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-04 23:12

Ik zag dat je blauwspray gebruikt. In de cursus EHBO voor paarden die ik (bij stal Mansour te Arnhem) heb gevlogd werd afgeraden (vaak) blauwspray/betadine te gebruiken. Ik denk dat de dierenarts die de cursus gaf in dit geval zou adviseren om twee keer daags groene leem aan te brengen (van te voren even afspoelen natuurlijk). Dit omdat dat de bacteriën uit de huid "trekt".
Maar het kan ook zijn dat het heel slecht is om het af te sluiten, zodat het pus niet naar buiten kan.

Misschien heb je er wat aan.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 17:28

Zit op mijn werk en zie de foto's niet. Maar wat je kunt doen is een interne reinigingskuur geven...een kennisje heeft dat gedaan, en daar kwam toen ook pus en etter/viezigheid via bultjes in de huid naar buiten...