Korstjes en schilfers over hele lichaam

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Korstjes en schilfers over hele lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 16:28

Tammy, onze driejarige dravermerrie is sinds een hele tijd weer thuis. Ze is ongeveer sinds januari ofzo in training geweest. Sinds die tijd heeft ze al korstjes op haar hoofd. Je kan ze eraf krabben en ze zijn een beetje vettig. Ze heeft daar dus het hele jaar al last van, vorig jaar nog niet.
Toen ze vorig jaar weer thuis kwam, heeft ze haar manen afgeschuurd (het was winter dus geen zomerexceem) en wilde ze niet eten. De manen zijn inmiddels aangegroeid en deze keer eet ze gewoon.
Nu vond ik het tijd om iets aan die korstjes te doen dus ik heb gisterochtend haar hoofd met teershampoo gewassen en daarna met spenenzalf ingesmeerd (helpt bij bijna alles Haha! ). Maar toen zag ik dat ze bij de manenkam dezelfde plekjes had, en op de hals ook. Verder gewassen en gesmeerd tot ik zag dat ze eigenlijk over haar hele lichaam deze plekken heeft. Op de ene plek minder als de andere. Het zijn gewoon korstjes, je kan ze afkrabben, doet haar niet zeer, ze vind het volgens mij wel lekker. Haar haar staat ook een beetje overeind, maar het kan best zijn dat dat altijd al zo is, is me nooit opgevallen Schijnheilig
Mijn moeder smeert nu de rest van de week haar hoofd, manenkam en rug in, en dan maar afwachten hoe het vrijdag is (als ik weer thuis ben).

Heeft iemand ook ervaring hiermee en wat is er aan gedaan? Het is dus geen zomerexceem aangezien ze er in de winter ook last van heeft. Schimmel is het volgens mij ook niet, ze heeft geen bultjes of kale plekken. Help Verward

NadjaHu

Berichten: 520
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 16:33

Het zou toch best schimmel kunnen zijn. Mijn paard heeft t dit jaar ook gehad en kreeg ook geen kale plekken, pas toen de korstjes eraf waren en toen t weer beter werd werden de plekken kaal, hier groeide overigens vrij snel weer haar op.
Om t echt zeker te weten zou ik er toch een DA bij halen en als t inderdaad schimmel is zal hij je adviseren om je paard met imaverol te wassen.
Veel succes verder en misschien is het idd iets totaal anders wat zo weer overgaat Haha!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 19:13

Inderdaad handig om te weten of het geen schimmel is. Heb de korstjes/schilfers zelf wel eens bij een paard gehad wat stil moest staan en daardoor een slechtere doorbloeding kreeg (klonk precies hetzelfde) alleen dat kan bij jou de oorzaak niet zijn denk ik.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 19:25

Ze staat nog maar net stil, misschien twee weken, en de korstjes op het hoofd heeft ze het hele jaar al... Scheve mond

pablopicasso

Berichten: 373
Geregistreerd: 14-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 21:33

HOI
Bij mij fries is dat ook en de dierenarts heeft een kweek meegenomen en het bleek dat hij teveel eiwitten binnen heeft. Dus hij moet op een eiwit arm dieet. En 1 keer in de week wassen met betadine.

Sigrid72

Berichten: 367
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Tussen Leuven en Tienen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 19:48

Ik heb een soortgelijk probleem, maar er zijn hier geen korstjes. M'n shetlander heeft een vreselijke jeuk. Staat om het half uur bij de boom om zich uitgebreid te schuren. Kan er ineens genoeg van krijgen tijdens het grazen, en dan rent ze in een rotvaart naar de boom om zich te schuren.

Het is niet zozeer haar hals (die schuurt ze ook wel), maar meer haar schoft en schouders. Het haar staat ondertussen recht overeind en is afgebroken, en van het vele schuren dof en vol stof. Ik heb al een paar keer gezocht naar beestjes, maar niets gevonden. Haar huidje (voor zover te zien in die berevacht) is pico bello, geen schilfertjes, geen korstjes. Ze heeft dus jeuk, maar waar het vandaan komt ? Ik zie geen luizen, zie geen schimmel (huidje lijkt ok), en toen ik haar kocht (in hetzelfde dorp, dus geen klimaatsverandering), waren haar staart en manen heel (nu heeft ze een borstelstompje bovenaan haar staart).

Ze krijgt wèl een geneesmiddel : clenbuterol (Ventipulmin). Jeuk of schuren staat echter niet bij de contra-indicaties. Iemand een idee ? Iemand suggereerde me met 20 % petrolium oplossing te wassen, omdat je zo zeker bent dat er geen luizen of schimmel in het spel is. Anderen suggereerden isobetadine. Maar helpt isobetadine schimmel niet juist in de hand ?

Ik wil echt iets doen aan de jeuk van m'n pony, dus zij die suggesties hebben ?

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-04 20:36

Tammy heeft niet echt 'aanvallen' maar gewoon constant jeuk. Je ziet dat ze constant met haar start loopt te zwiepen en zichzelf steeds krabt. Ze rolt ook veel. Van haar staart is inderdaad ook weinig over. Bovenaan is het ook afgeschuurd en borstelig, de rest vand de staart is dun.

Ik heb nu twee keer gewassen met teershampoo, en de plekken op haar lichaam lijken minder. Mijn moeder smeert de rest van de week met uiercreme, ik ga in het weekend aan de slag met Fenomenaal olie van Hofman's Lieve. Hopen dat de jeuk daar minder van wordt..... Scheve mond