Botsplinter net naast het oog, zweert eruit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lienet

Berichten: 566
Geregistreerd: 15-03-04

Botsplinter net naast het oog, zweert eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-09-04 19:45

Onze E-pony had 2 wkn geleden een klap of trap tegen het hoofd aangehad. Er zat geen wond, slechts een streepje haar eraf, maar megadik!
Natuurlijk was het heel gevoelig, je kon er niet aankomen.
Plek: net naast/onder het oog.
De zwelling is afgezwakt, maar er vormde zich een wondje met etter, dat ettert nu al minder, maar sinds 3 dgn kwam er een soort paddenstoel naar buiten....wild vlees??

Wij naar de dierenarts, want ik vermoedde een botsplinter die zich een weg naar buiten zoekt.
En inderdaad, het was een fistelkanaaltje. De veearts kon zijn naald er zo 5 cm diep in kwijt, richting oog.
Jeeminee....en nu? .............. wie heeft hier ervaring mee? Volgens de dierenarts is foto's nemen geen optie, omdat er veel holtes zitten en je er niets op zou kunnen zien. Het kan er in principe vanzelf uitkomen. Ook met behulp van Hepar Sulfiris, homeopatische tabletjes.

Maar goed, ik vraag mij af of je hier ook groene leem op kan doen, hoe lang het duurt en heeft iemand dit ooit meegemaakt?
Het is echt een raar gezicht ook, dat bobbeltje op het hoofd.

Wie weet iets? Verward


lienet

Berichten: 566
Geregistreerd: 15-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 11:28

gelezen en beantwoord......bedankt

lienet

Berichten: 566
Geregistreerd: 15-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 12:34

Ja, het moet zeker open blijven, we maken het elke dag schoon, voorzichtig de rotzooi eromheen wegpeuteren.
We maken het schoon met betadine wassing.

Groene leem heeft de naam zuiverend te werken en je zou het om de wondranden heen kunnen smeren....heb dit nog niet gedaan trouwens....


lienet

Berichten: 566
Geregistreerd: 15-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 12:44

het is er ook in cremevorm, maar dat het niet bij gechipte paarden kan??? Dat moet ik eens nakijken......

Die klei die hard word smeer liever nergens op...dat is lastig inderdaad om het eraf te krijgen.

lienet

Berichten: 566
Geregistreerd: 15-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-04 15:04

ja, had het wel goed gelezen hoor, van dat inwendige gebruik....

als ik mijn antwoord terug lees staat het er niet goed....

lienet

Berichten: 566
Geregistreerd: 15-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-04 21:38

Eindelijk begint er verbetering in te komen, de zwelling zakt af nu, de fistel ettert niet meer en we hopen dat het nu goed blijft voorlopig.

De pony heeft vorig weekend een beroerde dag gehad, hij was niet fit, had geen koorts, maar de zwelling was heeeel erg. Mede door de hepar sulfuris die hij kreeg, wat het aanvankelijk erger maakt. Ook het ooglid was aan de onderkant erg gezwollen, waardoor hij het ooglid niet goed kon sluiten en een lichte oogontsteking had.

Deze week is hij goed opgeknapt en de contouren worden weer zichtbaar aan het hoofd.....dus.....voorlopig ziet het er weer beter uit. Wondje is schoon nu. Eindelijk! Zou ook nog kunnen dat het een forse bloeduitstoring is geweest.....maar wat een rotplek om een fistel te hebben zeg. Het is dat hij zoveel vertrouwen in ons heeft, maar ik kan me voorstellen dat je hier een kopschuw paard van krijgt, we moesten het natuurlijk wel schoonhouden.....en dat was niet altijd leuk voor hem....pffff.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, DemiSisa, Eve_16, Fly_high, Lielle, Ted_Zale en 90 bezoekers