DROES updeet met foto's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

DROES updeet met foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 06:38

Nou gister zag het er dus zo uit:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oftewel NOG groter geworden (jaja het kan) en er zat een beetje prut aan dr kin en een soortemet van wondje maar kon niet echt met zekerheid zeggen of er echt al 1 gesprongen was. Misschien beetje geschuurd en minigaatje gemaakt waardoor er al wat uit sijpelde.
Maar er zit dus nog steeds schot in de zaak gelukkig.

Temp was 37,6 dus WEER gezakt en ze was helemaal hyper de piepier en voelde zich erg zielug als we even wegliepen, hinnekte echt het hele erf bij elkaar.
Dus ff in de paddock gezet waar ze zoals gewoonlijk bleef staan zo van: ja en nu?
Dus ik pakte longeerzweepje op wat daar lag en ONTPLOF, hoefde niks te doen, ze bleef maar rennen, bokken, draven..... LOL *LOL*
Dus dat gaan we maar weer een beetje oppakken als ze daar zin en behoefte aan heeft, prima....

En de stalbaas maar beweren dat het geen droes is....... Boos! Boos! Boos!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 06:53

ahhh heeft ie droes, vervelend.

Maar de koorts kan idd schommelen dat had Danno vorig jaar ook. Soms was het wel 40 graden of hoger(heb toen ook de DA om raad gevraagd hoor en heb toen koorts remmers gehad)
Maar ondanks de koorts vrat ie onwijs. Om hem een beetje op gewicht te houden kreeg ie eerst 2 kg biks wat ik later in slobber veranderde omdat dat makkelijker at.

Oja mocht ie straks weer wat aan de betere hand zijn geef hem Opkikker van de PD dat werkt echt super!

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 09:34

Vippie schreef:
Nou gister zag het er dus zo uit:
[]

Oftewel NOG groter geworden (jaja het kan) en er zat een beetje prut aan dr kin en een soortemet van wondje maar kon niet echt met zekerheid zeggen of er echt al 1 gesprongen was. Misschien beetje geschuurd en minigaatje gemaakt waardoor er al wat uit sijpelde.
Maar er zit dus nog steeds schot in de zaak gelukkig.

Dus ik pakte longeerzweepje op wat daar lag en ONTPLOF, hoefde niks te doen, ze bleef maar rennen, bokken, draven..... LOL *LOL*
Dus dat gaan we maar weer een beetje oppakken als ze daar zin en behoefte aan heeft, prima....

En de stalbaas maar beweren dat het geen droes is....... Boos! Boos! Boos!


Als ik zo naar de foto's kijk, ben je er nog niet. Die klieren worden echt nog wel een flink stuk dikker, al lijkt er (op de foto) onder de kaak idd een al open te zijn.
Je kunt het wel versnellen, door de bulten die nu nog dicht zijn, in te smeren met trekzalf.

Kijk wel uit, met dat gek doen en rennen, als ze bezweet raakt zal ze nu eerder kou kunnen vatten en dat kun je er even niet bij hebben. En al is de koorts (even) weg, het is al met al, nog steeds een paard wat flink ziek is.
Buiten dat, kan ze hierdoor ook de besmetting verspreiden naar de andere paarden.

Hoeveel paarden staan er bij jullie op stal en hoeveel hebben er inmiddels min of meer dezelfde klachten?

Kijk trouwens ook eens even met de zoekmachine, dan vind je nog veel meer info over droes.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 09:46

Mijn pony heeft vorig jaar droes gehad en dat begon ook zo, uiteindelijk zijn alle abcessen opengebarsten. Op hippics heb ik daar een foto van staan, ik geef even de link want ik kan de foto hier niet uploaden.
http://www.hippics.net/phpBB2/viewtopic.php?t=7883

Het zag er echt niet uit, maar uiteindelijk was met een week of 3 alles goed genezen en na 6 weken zag je er helemaal niets meer van en was al het haar al weer aangegroeid.

Sterkte met Tjody en ik hoop dat ze er snel weer helemaal bovenop is.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 11:03

Kitten schreef:
Als ik zo naar de foto's kijk, ben je er nog niet. Die klieren worden echt nog wel een flink stuk dikker, al lijkt er (op de foto) onder de kaak idd een al open te zijn.
Je kunt het wel versnellen, door de bulten die nu nog dicht zijn, in te smeren met trekzalf.

Kijk wel uit, met dat gek doen en rennen, als ze bezweet raakt zal ze nu eerder kou kunnen vatten en dat kun je er even niet bij hebben. En al is de koorts (even) weg, het is al met al, nog steeds een paard wat flink ziek is.
Buiten dat, kan ze hierdoor ook de besmetting verspreiden naar de andere paarden.

Hoeveel paarden staan er bij jullie op stal en hoeveel hebben er inmiddels min of meer dezelfde klachten?

Kijk trouwens ook eens even met de zoekmachine, dan vind je nog veel meer info over droes.


Als je zelf even de zoekmachine / profiel zoekfunctie gebruikt kun je lezen dat we inmiddels al driftig aan het smeren zijn met trekzelf en lauilerzalf en dat de hele stal al droes heeft gehad behalve de nieuwe paarden die er net staan.
Was dus niet gemeld dat er droes was geweest en de stalen waren niet ontsmet.
Dus wie besmet nou wie?

Kou zal ze niet vatten want ze staat verders 24/7 op stal op dat kwartiertje in de paddock na, dus dan mag ze van mij best even uit dr stekker gaan, is ook goed voor dr stalpootjes die ze nu driftig aan het ontwikkelen is.
Beweging is alleen maar goed (voor de algehele gezondheid, bloedvoorziening enz enz) en zeker als het in de frisse lucht is. Ze geeft zelf wel aan waneer het genoeg is (slimme pony).

Dus eerst ff lezen voor je een oordeel velt, svp, WIJ weten echt wel waar we mee bezig zijn.... nu de rest nog...

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 11:18

Sorry, ben het hele weekend weg geweest en heb vanmorgen pas (letterlijk tussen de bedrijven door) de boel even door zitten nemen.

En daardoor is het me compleet ontgaan dat dit het vervolg op een ouder topic was. Bloos! Bloos!
Ben in ieder geval blij te zien dat jouw paardje er vrolijk onder blijft, nu jouw humeur nog................ Haha! Haha!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 12:24

Tsja ik wordt een beetje sjagarijnig van de hele situatie, buiten mijn schuld en wil om een droespaard, wedstrijdseizoen en keuringszeizoen naar de knoppen, gezondheid paard naar de knoppen, stalgenoten die het geen ruk barst of mn paard nou ziek is of niet, hun paard is immers al beter, stalbaas die zijn portomnai belangrijker vind dan de gezondheid van mijn paard (en die van anderen), tsja daar wordt je nou niet echt vrolijk van he?

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:35

Nee hoor, daar kan ik me alles bij voorstellen.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 14:35

pfeeeeeeeewwwwww Haha!

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 14:56

betwijfel ook of het droes is, hij heeft geen koorts! Heeft hij niet allen maar opgezette klieren of abcessen? is er al een da bij geweest? Smeer je wel wat op de bulten?

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 18:14

ZUCHT!
Ze heeft vorige week voor de bulten kwamen met 41 graden koorts gestaan, gemeten door de Veearts en onszelf. Zodra de bulten gaan rijpen zakt de koorts (ook mede door koortsremmers) dit hoort.
Zoals je kunt lezen smeren we al sinds dag 1 laulierzalf en trekzalf (om en om) op de bulten met als resultaat dat ze dus zeer snel groter worden, de foto's hierboven zijn bulten van 6 dagen oud.
Dus NEE, gewone opgezette klieren en absessen bestaan niet, zeker niet als er pas droes geweest is op die stal en wij daar net 2 weken staan (incubatietijd van 2-10 dagen dus netjes volgens het boekje droes gekregen).
Zoals ik tegen kitten ook al zei, gebruik je zoekfunctie dan kun je precies het proces volgen.

droesmeldpunt schreef:
DROES:
Droes is een ziekte die veroorzaakt wordt door de streptococ-bacterie. Na besmetting met deze bacterie kan het 2 tot 10 dagen duren (incubatietijd) voordat de eerste verschijnselen zich openbaren. Het begint met een koortsaanval, vaak in combinatie met een vrij heftige keelontsteking. Daarna zullen de keellymfeklieren gaan veretteren en opzetten. Hierbij scheidt het paard via de neus een geelachtig snot af.

Aan de buitenkant resulteert dit in de regel in bulten in de hals en / of op het hoofd. In het verdere verloop van de ziekte zullen de opgezette klieren doorbreken, waarna er vrij snel herstel op zal treden.

Gevaar hierbij is wel dat de etter in bijvoorbeeld de luchtwegen terecht kan komen door het naar binnen toe openen van de klieren. Infecties aan longen en andere inwendige organen kunnen dan plaatsvinden die meestal de dood tot gevolg hebben.

Verder spreken we van verslagen droes als lymfeklieren op een andere plek in het lichaam besmet raken, deze klieren hebben vaak niet de mogelijkheid tot opbreken aan de huid. Hierdoor kan de infectie door blijven groeien en de bacterie kan op die wijze in de bloedbaan terechtkomen, ook dit vaak met dodelijke gevolgen.


Bovenstaande nog maar even voor de duidelijkheid, aangezien er blijkbaar veel mensen niet weten wat het ziektebeeld van droes is.

En voor de zoekfunctie dummies onder ons de links naar de topics hoe alles begon bij Tjo:

[MD] Meldplicht droes???
[MD] Opgezette klieren/spieren onder de kaak?

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 19:11

he miss irritatie je hoeft mij niet uit te leggen hoe het werkt hoor, maar de koorts zakt meestal pas na het open barsten en medicijnen geef je niet aan een paard met droes. EN op de foto´s zag ik geen zalf zitten. En abcessen bestaan WEL!!!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-04 19:41

shaneen schreef:
he miss irritatie je hoeft mij niet uit te leggen hoe het werkt hoor, maar de koorts zakt meestal pas na het open barsten en medicijnen geef je niet aan een paard met droes. EN op de foto´s zag ik geen zalf zitten. En abcessen bestaan WEL!!!


Waarom ik geirriteerd ben kun je erboven lezen.
Medicijnen waren noodzakelijk (koortsremmers kunnen geen kwaad, antibiotica wel) omdat ze er anders nu niet meer was geweest omdat ze zo verwakt was van de koorts en het niet eten. Denk dat een VA echt wel weet wattie doet en zelf heb ik ook de nodige ervaring.
Op de foto's hadden we de bulten net schoongemaakt, DAARNA is de zalf erop gegaan, jemig moet ik dan echt voor en na foto's plaatsen. paasei....
Abcessen bestaan idd, zie foto's, duhhhhhh

Maar denk dat de situatie voorzich spreekt dat dit 100% droes is, dat moge duidelijk zijn.
Snap eigenlijk niet waarom je twijfelt aan dit verhaal? Verward

Patsy

Berichten: 573
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: groene hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 20:18

Arme Tjo, ziet er echt knap beroerd uit. Hoop dat ze snel weer de oude wordt. En het is echt heeeel l**lig van je stalbaas dat hij dit niet ff vermeld heeft.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 21:06

Tjo wordt maar weer snel beter,
Knuffel je vriendje Dancer:D

HummerTime

Berichten: 3926
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: Meerhout, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 21:37

Hee Vippie.... Heel veel sterkte met Tjo, hoop dat ie snel opknapt! Ach gut Toch frapant dat sommige mensen denken dat ze zelf een halve veearts zijn en via dit forum ff diagnose kunnen stellen...... Misschien moet je voor die shaneen maar ff videootje maken Verward

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 21:39

luister als jullie niet tegen, reacties kunnen zitten jullie hier toch fout, daar gaat deze hele site om!!

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 21:40

maar succes met je droes en hoop dat het snel beter gaat met je fjordje...

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 21:50

Ik heb heel het verhaal gehoort en leef echt met jullie mee.
Ik hoop dat tjo er snel weer boven op is en dat het toch niet verergert.
Geef haar maar een dikke knuf en veel sterkte.

animal_oud
Berichten: 4
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 02:34

Vervelend dat je paard droes heeft, maar uit je beschrijvingen lijkt het erop dat het ergste voorbij is. Zelf heb ik paarden met droes verzorgd, die overigens allemaal in quarantaine stonden zodra er sprake was van een verhoging. Van de drie soorten hadden we er twee. Kenmerken zijn in het beginstadium: geen eetlust, of zin om te drinken, plotselinge hoge koorts (boven de 39), en het hangen met het hoofd. Let wel die verschijnselen kunnen zich in een paar uur openbaren. Hoe de ziekte zich ontwikkeld is afhankelijk van de ouderdom, het ras en de conditie van het paard. Belangrijk is dat het paard absoluut niet in contact mag komen met andere paarden (dus ook niet via jouw kleding) en dat ook nadat je paard van de droes genezen is (ongeveer een anderhalve maand). Nu het erop lijkt dat de bulten rijper worden, is het wel van belang dat je in de gaten houdt dat het hoofd niet abnormaal opzet, dat kan erop duiden dat de bacterie naar het lymphestelsel is doorgeslagen. Ik raad je aan om bij twijfel altijd de dierenarts te raadplegen. Trekzalf werkt trouwens beter als je de plekken scheert. Wij hebben bij de paarden waarbij de bulten naar buiten toe openbarsten, de eerste dagen de wonden schoongespoten met een betadine oplossing en een zoutoplossing (op aanraden van de dierenarts).
Sterkte

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-04 06:24

Zoals je op de foto's kunt zien zijn de plekken geschoren, dat hebben we meteen gedaan toen we wisten waar ze door gingen zetten want op een 3cm dikke wintervacht kun je smeren wat je wilt.

Gister waren de bulten iig NOG groter ds morgen zal ik weer een foto's maken, arme diertje begint aardig de vormen van een zombi aan te nemen.

animal_oud
Berichten: 4
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 00:18

Het scheren kon ik op de foto's niet zo goed zien. Maar na nadere bestudering zag ik dat bij de keelgang zit? Als de bulten goed rijp zijn zie waarschijnlijk witte puntjes zitten zoals bij een puist. Dan duurt het nog maar heel kort voordat het openbreekt. En als het dan openbreekt, niet in de buurt staan, want het kan echt een fontein worden. Beetje vies praatje maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.