Dunne mest: oorzaken en wat doe je er aan? TIPS?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Dunne mest: oorzaken en wat doe je er aan? TIPS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-02 20:37

Cerise, trakhener-merrie van zes jaar, heeft al een dag of vijf last van dunne mest. Ik ben een echte piekermiep, dus vandaar mijn vraag om wat advies/ervaringen van jullie?
Even het gehele verhaaltje:

Niet afgelopen weekend maar weekend daarvoor was ze 'neus-verkouden', niet hevig maar toch. Vanaf maandag kreeg ze i.p.v. 'smorgens 1 schep bix en 's avonds 1 schep bix, nu: 's morgens 1 schep bix en 's avonds halve bix en halve muesli zonder haver van Havens.
Dat kreeg ze dus sinds vorige week maandag.

Maandagavond heeft ze in de buitenbak les gehad en flink gezweet: kan zijn dat ze toen in de trailer op weg naar huis nog meer kou vatte...
Dinsdag begin van de avond lag ze in de stal, doet ze anders zelden...

Dinsdag en woensdag had ze wat dunne mest, donderdagavond heb ik gevraagd om Cerise maar even niet op de (nogal groene) wei te zetten.
Ze had geen diarree maar toch, de mest was zachter/dunner en zag er veel lichter uit.
Kan natuurlijk door de muesli komen.

Donderdag gaf ik haar voor het eerst knoflook door de muesli, voor verbetering van de weerstand, en heb meteen een wormenkuur gegeven omdat die deze week toch moest. Wie weet...?

Zaterdag kwamen Silvia en Esther van Bokt.nl op bezoek, heel gezellig, maar ik heb dus niet op Cerise gereden want ze was nog steeds wat neusverkouden en had nog steeds wat dunne mest.
Toen heb ik de DA gebeld, ze had namelijk geen koorts maar toch..
Advies: niet op de wei zetten, geen arbeid, alleen maar hooi de hele dag door voeren en verder geen brok.

Nu, maandag, is de mest nog ongeveer hetzelfde, bestaat wel uit 'bolletjes', maar die vallen snel uit elkaar en zien er lichtbruin/groenig uit.
Iemand tips/goede raad, idee hoe dit kan komen?
Kan vorige week wormen geweest zijn, verkoudheid, weet ik veel...
Wat kan ik nu verder nog doen?
Thanks alvast!



Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-02 21:27

Zemelen werken toch laxerend?
Dan raakt ze alleen nog maar meer aan de dunne, lijkt me toch niet goed...toch?

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-02 13:34

Thanks allemaal!
De mest blijkt toch niet 'erg' dun te zijn zoals ik had gedacht, alleen ietsje dunner maar niet super.
Het gaat nu de goede kant op, ze stond een paar dagen op alleen maar hooi, onbeperkt, en sinds gisteravond krijgt ze er ook weer half brok/half muesli bij, even kijken hoe ze dit oppikt.
Muesli wilde ik voeren omdat ze zo mager bleef.
Binnenkort (als ze niet weer aan de dunne raakt) probeer ik haar langzaam te laten wennen aan de wei.
Dan maar hopen dat ze snel wat dikker wordt!
Ik heb ook de tip gekregen: op vaste tijden voeren, met zo min mogelijk tijdsverschil, dus 'op de klok voeren'. Dat schijnt te helpen.
Toch maar eens kijken of de stalhouder dit voor me wil doen...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Celiien, Chantalla, Dries1990, Fling, ikkedus, Kabayo, kreekie, Loe_Loe, Niika, paardje2013, snorkel1986, Suusw, Trendiction en 88 bezoekers